Divendres, 19 d'Abril de 2024

'Les teixidores' plantegen la importància de les aportacions femenines a l’economia

La geògrafa Lourdes Quintero va dirigir una xerrada amb l’objectiu de reivindicar aquest paper

02 de Març de 2015, per Isabel Martínez
  • Lourdes Quintero, durant la seva intervenció

    Isabel Martínez

Quin paper té la dona en l’economia capitalista? És la pobresa bàsicament femenina? Quin paper juguen les dones en el consum? Aquestes tres grans qüestions són les que va plantejar la geògrafa i tècnica en Consum, Lourdes Quintero, en la segona activitat del col·lectiu de dones reusenques, Les Teixidores, que es va celebrar a la sala d’actes de Xiquets de Reus, dijous passat. Una activitat que es va realitzar com un taller interactiu amb les assistents.

Al respecte de la participació de les dones en l’economia capitalista, les participants van coincidir en què -malgrat la seva importància fonamental- la societat no reconeix els treballs femenins especialment en camps com la cura de les persones i el treball domèstic. Quintero va afirmar que “els processos de vida estan en risc malgrat ser vitals pel propi sistema”. La geògrafa, a més, va alertar que la crisi ha accentuat “el retorn a la llar de les dones” i l’acceptació de condicions laborals molt precàries o, directament, l’accés a l’economia submergida. També va posar èmfasi en el fet que compartir recursos per manca d’ingressos a vegades posa les bases de violències, que sovint tenen com a víctima les dones.

En el camp de la feminització de la pobresa, es van comentar les situacions de les aturades de llarga durada que ben aviat el sistema invisibilitza així com la discriminació salarial i les injustes pensions. Tot i que, inicialment, amb la crisi els primers en perdre el treball van ser sectors masculinitzats com els de la construcció es va destacar que, amb posterioritat, les retallades han afectat a moltes treballadores públiques en sectors com l’ensenyament i la sanitat.

Per últim, Quintero va advertir que en el camp de la publicitat es bombardeja especialment a la dona, que és l’encarregada de realitzar compres relacionades, per exemple, en l’alimentació, un espai en el qual la crisi afecta de manera menor. La ponent va afirmar que la publicitat genera una “una obsolència emocional a banda de la programada” per incentivar a les persones a comprar productes que no són realment necessaris.     

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics