Dimarts, 23 d'Abril de 2024

El pacte de Berà celebra la sortida de camions de l’N-340

Els alcaldes del Camp i el Penedès mantenen la lluita perquè reclamen allargar l’autovia amb un traçat que vagi en paral·lel a l’AP-7

31 d'Agost de 2018, per ACN
  • Imatge d'un camió al seu pas per la N-340

    ACN

El portaveu del pacte de Berà i alcalde del Vendrell, Martí Carnicer, ha aplaudit aquest divendres que el Consell de Ministres hagi aprovat les mesures per retirar els camions de la carretera N-340 en els trams ebrenc i penedesenc. “Han calgut mesures de força amb diversos talls de carretera durant els últims anys per fer entendre tothom que era necessari”, ha afirmat Carnicer en declaracions a l’ACN, satisfet per la sortida dels vehicles pesants, si bé ha lamentat el retard en l’aplicació de la mesura, recordant que s’esperava la seva aplicació per al gener.

“Podrien haver anat més ràpid, però bé està allò que bé acaba”, ha afegit el portaveu dels alcaldes del Camp de Tarragona i el Penedès. Amb la retirada dels camions aconseguida, però, Carnicer ha advertit que el moviment de protesta segueix viu per aconseguir un perllongament de l’autovia A-7 que vagi en paral·lel a l’AP-7. Martí Carnicer ha celebrat que els diversos talls de carretera fets a l’N-340 al Camp de Tarragona i el Baix Penedès des del 2015 per reclamar la retirada dels camions d’aquesta carretera finalment hagin tingut el suport del Consell de Ministres, que aquest divendres ha aprovat les bonificacions que rebrà la concessionària a canvi de rebaixar el preu del peatge als transportistes i de permetre viatges gratuïts pels veïns que vagin i tornin en un mateix dia.

Per al portaveu del pacte de Berà i alcalde del Vendrell, és “positiu” que el desviament de camions s’apliqui a partir de diumenge. En lamenta, però, el retard, que atribueix, principalment a “la tramitació burocràtica i a les complexitats polítiques acumulades durant l’últim any”. Tot i la queixa, diu que els alcaldes tenen “sensació d’objectiu aconseguit, a l’espera de veure la publicació del BOE”.

D’altra banda, Carnicer apunta que, malgrat la sortida dels camions sigui una realitat, el pacte de Berà segueix vigent perquè continua existint un segon objectiu a llarg termini relacionat amb el perllongament de l’autovia A-7. El portaveu dels alcaldes recorda aixíí que sobre la taula ja hi ha una proposta fins la Pobla de Montornès i reclama que aquesta transcorri just al costat de l’autopista i que arribi fins ben bé l’Arboç. “L’AP-7 és una clivella que ja tenim al territori, i fer l’autovia just al costat permetria utilitzar espais ja reservats. Qualsevol altre traçat destrossaria el territori i complicaria molt el pas dels vehicles”, justifica Carnicer, que preveu reunir els alcaldes del Camp i el Penedès aquest proper mes de setembre.

El RACC celebra l'anunci de Foment

El RACC ha celebrat aquest divendres l’anunci del Ministeri de Foment de dur a terme, a partir de diumenge, el desviament dels camions que circulen per l’N-340 en els trams penedesenc i ebrenc de la via. L’entitat ha recordat que ho demanava des del 2014 i s’ha mostrat convençuda que la mesura, que ha comptat amb l’impuls de la Generalitat i dels municipis, contribuirà “de manera important a la reducció de la mortalitat en una carretera amb un dels historials més negres d’accidents de trànsit del nostre país”.

Tot i això, el seu president, Josep Mateu, ha lamentat que el temps que s’ha trigat a aplicar-la “ha estat intolerablement llarg”. El RACC ha recordat també que l’N-340 acumula 114 morts des del 2010 a Catalunya, 11 dels quals durant aquest 2018. “Estem satisfets que finalment es dugui a terme el desviament dels camions per l’N-340, perquè estem convençuts que el trànsit dels vehicles pesants és més segur si circula per les vies més ben dotades en termes de seguretat viària, com són les autopistes”, ha assenyalat Mateu.

El president del RACC ha insistit, però, que “com a societat no podem permetre que les decisions que contribueixen a reduir les víctimes mortals es demorin en el temps d’aquesta manera, com ha passat amb l’N-340”. El RACC també ha lamentat “el temps perdut i el dolor de les famílies” i ha recordat a les administracions que endarrerir les decisions que salven vides “té greus conseqüències, també econòmiques”.

Només des del 2010, l’N-340 a les demarcacions de Tarragona i Barcelona ha acumulat 114 víctimes mortals “que es podrien haver evitat si el desviament de camions s’hagués aplicat abans”. Així mateix, l’entitat assenyala que també s’haurien estalviat els importants costos socials d’aquests accidents de trànsit -despeses mèdiques, pèrdua de productivitat, entre d’altres- que en aquest tram de l’N-340 s’eleven a 26,2 milions d’euros anuals, segons la mitjana del període 2014-2016. Així mateix, el RACC ha expressat la seva satisfacció perquè a partir del dia 2 de setembre també es desviaran els vehicles pesants de l’N-240 entre Montblanc i Les Borges Blanques cap a l’AP-2, amb el mateix objectiu de reduir la sinistralitat, “una mesura que ha demostrat la seva eficàcia per salvar vides a l’N-II a Girona, amb el desviament de camions cap a l’AP-7, una carretera de la xarxa de l’Estat on s’ha aplicat”.

El moviment veïnal contra els peatges de l'AP-7 mantindrà la lluita per aconseguir la gratuïtat total

El moviment veïnal Prou! AP-7 Gratuïta Ja! ha anunciat que mantindrà la seva lluita per a l'alliberament total dels peatges. Els veïns han avisat que l'obligatorietat de desviar els camions per l'autopista podria acabar desvirtuant el seu caràcter de via ràpida i consideren que, a partir de la seva gratuïtat efectiva, caldria habilitar també un tercer carril –per al qual ja es va expropiar el terreny corresponent en el moment de la seva construcció- així com obrir nous accessos i fiscalitzar el manteniment de la infraestructura. Avisen que aquestes reivindicacions, però, no els faran deixar enrere la lluita contra les onze rotondes previstes al tram ebrenc de la N-340 –així com la doble línia contínua i la limitació de la velocitat a 80 km/h-, unes mesures que ara consideren ja obsoletes. "Apostem perquè la gent entengui que falten quinze mesos perquè l'AP-7 sigui gratuïta per a tots", ha reblat el portaveu del moviment veïnal, Llorenç Navarro.

"El dia que va néixer aquest moviment sabíem que arribaríem al lloc on estem ara, perquè és el que demanaven la Generalitat i els alcaldes: que els vehicles pesants vagin per l'autopista i fer passar 7.000 camions per una via que havia de ser ràpida", ha avisat, tot recordant les queixes generalitzades per les mancances i la insuficiència de les actuals infraestructures. Considera Navarro, en aquest sentit, que resulta imperatiu executar el tercer carril, sortides als municipis del Montsià i controlar l'estat dels elements infraestructurals de l'autopista. Tot plegat, sense oblidar que l'estat actual de la N-340, amb les onze rotondes planificades, la doble línia contínua i la limitació de velocitat resulta una "aberració" que queda "obsoleta" amb les mesures implantades pel Consell de Ministres aquest divendres. En aquest sentit, planteja que, en el cas d'accident o tall de l'autopista, la carretera podria quedar fàcilment col·lapsada.

El moviment veïnal, que aquest dissabte tornarà a tallar la N-340 per reivindicar la gratuïtat de l'AP-7, considera que les bonificacions són "una medalleta" que els dirigents polítics es volen posar, tot recordant que en el tram entre Salou i Altafulla "passa tothom sense necessitat de Teletac ni romanços de 24 hores". "S'havia d'haver aconseguit la gratuïtat ja", ha sentenciat. "Ha estat com donar com un caramel a qui té molta gana. Apostem perquè es continuï invertint realment en millora i que la gent entengui que quan els alcaldes demanen AP-7 gratis que sigui per sempre i no per quedar bé, que surt dels nostres impostos", ha afegit. Per contra, considera Navarro que les bonificacions s'acabaran convertint en un pas previ a la instauració de la vinyeta. "És una hipocresia quan parlen de la gratuïtat de l'AP-7 quan volen fer pagar tota la vida per circular per les autopistes i autovies", indica, tot mostrant-se molt crític amb el paper de les administracions i l'administració dels recursos públics. "Els nostres gestors semblen, de vegades, comercials de les grans concessionàries", ha tancat.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics