Dimecres, 24 d'Abril de 2024

El turisme industrial s'obre pas al país

Més d'un milió de persones aposten cada any per aprofitar les seves vacances per visitar l'extens llegat fabril de Catalunya

25 de Gener de 2016, per Adrià Gala/ El Punt Avui
  • Imatge del Centre d'Interpretació de l'Oli de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant

    Xatic

Fa unes setmanes els consellers Boi Ruiz i Felip Puig van presentar la marca Barcelona Medical Destination, una iniciativa nova amb què es pretén ampliar l'oferta turística de Catalunya. Conscients de la importància econòmica que va prenent el sector turístic per al país, fa anys que les administracions catalanes treballen per impulsar sectors turístics estratègics que ofereixin als visitants molt més que la típica postal de sol i platja. L'objectiu és fer de Catalunya un referent turístic en gairebé tot i per a tots els públics.

En aquest sentit d'expansió turística, hi ha la Xarxa de Turisme Industrial de Catalunya (Xatic), una entitat municipalista que promou l'oferta de turisme en museus, centres d'interpretació, antigues fàbriques i mines de tot el territori català. L'associació, que es va formar fa deu anys (2006), ara per ara agrupa 26 poblacions del país amb passat i present industrial, entre els quals Terrassa, on hi ha la seu. I a més, situada en un lloc simbòlic de la ciutat: la Masia Freixa.

El mig centenar d'equipaments integrats a la Xatic reben cada any més d'un milió de persones. Les visites guiades i didàctiques al Centre d'Interpretació de l'Oli de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant (Baix Camp) i de l'Aigua de Tavascan (Pallars Sobirà) són dos dels recursos adscrits que reben més visitants. La majoria de visites són de públic familiar autòcton –famílies amb canalla i centres educatius–, però en els últims temps l'interès per aquest turisme està creixent en altres públics objectius. “El turisme industrial va destinat a tothom que tingui curiositat i estigui interessat a descobrir i aprendre. No és exclusiu, és una xarxa àmplia i molt diversa. És un turisme que vol anar més enllà”, explica Jordi Garreta, cap del servei de Turisme de l'Ajuntament de Terrassa i membre de la direcció tècnica de la xarxa.

Projecció internacional

Per aquest 2016 l'objectiu de la Xatic és precisament aquest: donar cabuda a aquest interès creixent a través d'una oferta personalitzada de turisme industrial per a diferents públics. Amb aquest objectiu, en l'associació ja s'han fet els primers passos i ofereixen la possibilitat que els visitants creïn itineraris totalment individualitzats amb activitats a mida en funció dels interessos i edats. També es comencen a oferir conjunts d'activitats amb servei de dinar a restaurants i s'ha creat el club Xatic, que permet gaudir de descomptes en activitats arreu del territori. Però en la xarxa volen anar més enllà. Volen segmentar encara més l'oferta i convertir-la en un reclam de primer nivell seguint el model d'èxit francès de la Decoubert Economique.

Com a prova d'aquest interès creixent pel sector, la Generalitat ha reconegut la marca Turisme Industrial com un dels segells del país. A més, a través de l'Agència Catalana de Turisme, la Xatic va coordinada amb el govern en promocions i fires nacionals i internacionals, fet que obre moltes portes a l'entitat. “Nosaltres som una associació de municipis i no podem fer directament la comercialització de l'activitat. Per això, és molt important que els operadors turístics i les agències de viatges estiguin interessats en la nostra oferta com a complement de les activitats turístiques que es poden fer a Catalunya”, detalla Pepi Martínez, secretària tècnica de la xarxa, que hi afegeix: “I el que hem de fer aquest any és estructurar aquests productes que ja tenim perquè siguin més atractius pels turistes que, per exemple, vénen en creuers a Barcelona.”

A escala internacional, la mirada està posada en tots aquells visitants que, a més del sol i platja, “volen anar més enllà”, recorda Garreta. A Europa, el turisme industrial és un sector de llarga trajectòria. A la Xatic estan convençuts que l'oferta de visites al teixit empresarial també pot ser atractiva. “Al final, l'objectiu que tenim tots és que el visitant torni a venir. I la millor manera perquè repeteixi és oferir una oferta complementària molt àmplia”, afirmen en la direcció tècnica de l'entitat.

Quotes segons la ràtio

A través de la pàgina web de la Xatic es poden conèixer totes les activitats i els preus. El cost el decideix cada museu, fàbrica i centre d'interpretació adherit a la xarxa que, per la seva banda, són els encarregats de finançar l'associació juntament amb els Ajuntaments associats. En el cas dels consistoris, la quota es calcula a partir de la ràtio per habitants amb una bonificació del 50% des del 2011. A les empreses, la suma es calcula segons el nombre de treballadors. “Les quotes són simbòliques”, diuen a l'associació, que confia guanyar associats el 2016.

Celebració del desè aniversari

La Xatic és una entitat creada el 2006 per diverses poblacions amb patrimoni industrial i que van decidir promocionar-se turísticament. El projecte, inicialment, estava finançat per fons europeus. Quan es van acabar, el finançament va passar a dependre gairebé exclusivament dels associats, la qual cosa ha provocat que els anys més durs de crisi l'associació hagi passat dificultats i s'hagi hagut de redimensionar. Un cop superada aquesta fase, la Xatic afronta el futur amb optimisme. El 19 de febrer l'entitat celebrarà el desè aniversari amb un acte al Museu de les Aigües, una jornada que també s'aprofitarà per fer la primera jornada de turisme industrial de Catalunya amb la presència de tots els associats. És una bona ocasió per unir forces i demostrar el bon estat de salut de l'entitat.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics