Dijous, 18 d'Abril de 2024

Els dubtes de les autoescoles a Tarragona i el Pirineu per la fase 2 generen 'incertesa' a Girona i la Catalunya Central

Exigeixen uns protocols clars i que no s'aturin els exàmens el mes d'agost

22 de Maig de 2020, per ACN/ Redacció
  • Jordi Llorens, propietari de l'autoescola Jordi de Tarragona, assegut en un dels vehicles de pràctiques on ha col·locat pantalles protectores

    ACN

La decisió de les autoescoles de Tarragona de mantenir la persiana abaixada malgrat entrar a la fase 2 ha generat més "incertesa" a la resta de regions. A l'Alt Pirineu, ho decidiran aquest divendres en assemblea. En canvi, a les comarques de Girona i la Catalunya Central, que podrien entrar a la mateixa fase una setmana després, les autoescoles segueixen per ara amb la intenció de reprendre l'activitat un cop avancin un pas més en la desescalada. Exigeixen, però, uns protocols clars i que es puguin fer exàmens al mes d'agost. Per ara, es preparen reduint l'aforament de les classes, o planificant com serà la conducció amb alumnes. Les mascaretes i els estris de desinfecció seran el seu nou dia a dia.

Després que l'Associació d'autoescoles de Tarragona s'hagi decantat per no obrir en considerar que no els surt a compte degut a la davallada dels exàmens, a l'Alt Pirineu, que podria entrar també dilluns 25 a la fase 2, ho decidiran aquest divendres en assemblea. La Direcció General de Trànsit (DGT) ha notificat a l'Associació d'autoescoles de Lleida que només comptarà amb tres examinadors per la totalitat de la demarcació. Com a passat a Tarragona, el sector denuncia que no els surt a compte perquè no podran portar prou alumnes a examen. Aquests examinadors podran fer solament 30 proves diàries.

Menys examinadors

Segons l'Associació d'autoescoles de Tarragona, no els surt a compte obrir en fase 2 perquè només es faran el 25% dels exàmens. A Girona, en canvi, l'Associació d'autoescoles de comarques gironines es decanta per mantenir la previsió de reprendre l'activitat. Ells calculen que, a la demarcació, i a causa de les restriccions, es faran un 50% menys d'exàmens per dia. Joan Sala, president de l'ens gironí, explica que la sala on es fan els teòrics permetia examinar només 30 persones i que ara es reduirà dràsticament per seguretat. I en les proves pràctiques, els examinadors han demanat no superar els deu alumnes per dia. Les autoescoles desconeixen, però, si els 12 examinadors que hi ha a la demarcació es podran incorporar de cop o si ho faran de forma progressiva.

Sense protocols de seguretat clars

Les restriccions de seguretat i higiene obligaran a replantejar la manera de fer els exàmens i d'impartir classes, però, segons les autoescoles, no se'ls ha informat de cap protocol específic i exigeixen conèixer les condicions quines són les condicions de seguretat i higiene que han d'aplicar. A l'Alt Pirineu lamenten la poca concreció de la DGT a l'hora de notificar la manera com hauran de treballar i donen per suposat que hauran de fer servir mascareta, disposar de gel hidroalcohòlic i desinfectar els vehicles cada cop que un alumne hi pugi. 

D'entrada, preveuen haver de portar EPI i reforçar la desinfecció i neteja del vehicle i, en el cas de les motos, es deixaran d'oferir cascos als alumnes i cadascú haurà de dur el seu, fet que obligarà a comunicar-se amb el mòbil i uns auriculars. Abans d'entrar al vehicle, preveuen comprovar la temperatura com a mesura preventiva. Pel que fa a les classes, a Girona aposten per la cita prèvia i per distribuir els alumnes en funció dels ordinadors disponibles, que també hauran de ser menys perquè s'hauran de guardar els dos metres de distància. A la Catalunya Central, s'explica que s'estan adaptant les instal·lacions per poder mantenir la distància de seguretat en les classes teòriques i que probablement hauran d'incrementar el nombre de sessions diàries per la reducció de l'aforament.

En el cas de les pràctiques, la desinfecció del vehicle entre alumne i alumne els obligarà a perdre, com a mínim, "una de les classes del dia". A més, tot apunta que els alumnes hauran de conduir amb mascareta.

Pantalles protectores a l'interior dels vehicles

Tot i que les autoescoles de Tarragona no preveuen obrir a curt termini en protesta per la falta d'examinadors, hi ha algunes empreses que ja han fet els deures a l'espera de poder reprendre l'activitat. És el cas de l'Autoescola Jordi, que ja ha instal·lat pantalles protectores de plàstic a l'interior de sis vehicles de la flota. En concret, les peces s'han col·locat entre els seients del professor i l'alumne, i també entre la part davantera i la part posterior, on acostuma a seure l'examinador.

Segons explica a l'ACN el propietari d'aquesta autoescola tarragonina, Jordi Llorens, han copiat la idea del País Basc i han decidit implementar-la per tal de minimitzar al màxim el risc de contagi. Les pantalles són flexibles, no entorpeixen l'activació dels airbag i permeten que el professor manipuli el volant o la palanca de canvi, si cal, durant les pràctiques. Llorens explica que les pràctiques es faran amb mascareta i que desinfectaran el vehicle després de cada sessió. A més, estan a l'expectativa de conèixer els protocols per si també els obligaran a dur peücs o guants. "Ens passem set, vuit o nou hores diàries dalt del cotxe impartint classes i volem preservar la salut i la seguretat de tots", subratlla Llorens, amb 40 anys d'experiència el sector.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics