Cookie control
Dimecres, 18 de Setembre de 2019

Contracta de la brossa, de les paraules als fets

21 de Maig de 2010, per Ernest París

Hi ha una expressió castellana que diu “Del dicho al hecho, hay mucho trecho”. Em perdonaran l’ús d’aquesta frase feta però no he trobat l’equivalent català per definir la futilitat de l’article i dels arguments amb els quals el Sr. López obsequia el lector sobre un tema resolt com és el de la contracta de la brossa. La vaguetat, la inexactitud i la incoherència de les seves afirmacions i el fet incontestable que tots els regidors de l’Ajuntament van votar unànimement la contracta em fa afirmar que darrere les seves reflexions hi ha únicament i exclusivament mala fe.

Anem, però, a pams. Abans de res, cal precisar dues qüestions prèvies:
1) El Ple del 24 de juliol de 2009 va votar per unanimitat el plec de condicions de la contracta de la brossa. Reitero, per unanimitat. I és important recordar que pocs mesos abans només un grup creia convenient convocar aquesta contracta tal com tocava. En l’actual context de crisi econòmica, algú ha pensat quines conseqüències hauria tingut per a la ciutat no haver fet les coses quan tocava? Els ho puc avançar: tindríem un servei antic (maquinària obsoleta, contenidors envellits, etc.) amb uns preus d’avui. La inseguretat jurídica que la pròrroga podria crear tindria, a més, el risc que l’empresa operadora exigís un rescabalament a l’Ajuntament per un servei que no s’ajustaria a les necessitats de la ciutat. En aquest context, em sembla inconcebible que un càrrec electe gosi elogiar un operador, és a dir, una empresa privada i critiqui l’Ajuntament que ha defensat els interessos dels ciutadans i ciutadanes de Reus.

2) El Ple del mes de desembre de 2009 va adjudicar per unanimitat aquest contracte a l’empresa actualment concessionària. Per unanimitat, ho torno a reiterar. I el Sr. López sap que aquesta votació implica que hi ha un marge de mesos des que es fa l’adjudicació fins que el nou contracte es posa en marxa. Avui estem en termini i la previsió és que la neteja s’implanti al mes de juny i la recollida, al setembre.

El que em resulta especialment preocupant és la manca d’exactitud i rigor en l’exposició del Sr. López. Afirma que ja ha arribat l’hora d’implantar el nou servei per assolir els estàndards de qualitat que la ciutat mereix. O el que és el mateix, que la ciutat, segons el seu parer, està bruta i cal posar elements per solucionar-ho. No resulta, doncs, sorprenent que aquest mateix portaveu defensés una pròrroga del servei al novembre de 2008 presentant una moció conjuntament amb altres grups? Si tan dolent era el servei, i ho continua sent segons la seva opinió, no era més raonable canviar el contracte? Per què defensava, doncs, just el contrari?

Tampoc s’ajusta a veritat —malgrat les reticències que s’han hagut de vèncer— que no s’ha complert el calendari. Gràcies a l’impuls d’un grup municipal, s’ha aconseguit vèncer l’oposició a la contracta, complir el calendari i fer-ho per consens de tots els grups municipals. I sobre l’aspecte que no s’han pres determinis anteriorment per adequar en tot moment el servei a les necessitats, el Sr. López fa un exercici de desmemòria important. De fet, les modificacions han passat pel Ple i sempre s’han acordat per unanimitat (plens 14/03/2003 i 30/04/2004).

En un altre ordre de coses, l’article del regidor popular parla de la necessitat d’una cooperació plena i necessària entre Ajuntament i operador. Estem d’acord. Però s’ha de dir que la cooperació no pot ser que l’Ajuntament sotmeti els interessos, per definició generals, de la ciutadania als d’una empresa, que són particulars i busquen legítimament el seu benefici. En aquest punt, la meva pregunta és: com ha col·laborat el grup del PP en aquesta cooperació que beneficia la ciutadania? La resposta és que —i aquest article n’és un bon exemple— ha posat més pals a les rodes que no pas contribuir lleialment a assolir un servei ajustat econòmicament, sostenible i eficaç. I malgrat la distància ideològica que em separa de la seva formació, em preocupa constatar aquest fet.

Finalment, vull esmentar, ni que sigui de passada (ja que vostè no ho fa, quan va ser una espècie de mantra repetitiu), que el temps ha desmentit la principal fal·làcia segons la qual es volia dinamitar aquest contracte: que es posaven en perill els llocs de treball, que en tot moment estaven garantits pel DOGC número 4.556. El conveni col·lectiu vigent del sector (disposició addicional 4a) indica clarament que en cas de rescissió o canvi de titularitat en la concessió administrativa el personal serà absorbit pel nou concessionari o, si no n’hi ha, per l'Ajuntament amb les mateixes condicions econòmiques i laborals en què ha finalitzat la contracta anterior.

La política s'enfronta avui a un temps que exigeix responsabilitat màxima, conviccions profundes i treball desinteressat per a la ciutadania. Tant de bo l'exemple de coherència i de rigor que el grup municipal d'ICV-EUiA ha donat en aquest tema serveixi perquè aquells qui només busquen rèdits oportunistes entenguin finalment que la realitat és tossuda i que malgrat els atacs insistents i els intents de desprestigi permanent de l’adversari, els ciutadans de Reus situaran cadascú de nosaltres al seu lloc.

Ernest París és portaveu del grup municipal d’ICV-EUiA a l’Ajuntament de Reus.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

MIQUEL ÀNGEL LÓPEZ MALLOL  24 de Maig de 2010

RESPOSTA AL SR. PARÍS

 Apreciat senyor Paris: des de l'estimació més sincera, però també des de la més estricta sinceritat, puntualitzar, i només a tall d’exemple:

En primer lloc, i també un dit en castellà: "quien se pica ajos come", la qual cosa vol dir que les meves crítiques, lluny d'estar errades resten clarament fonamentades.

Segon: tot el que vostè refereix com a fets, són veritat, però han succeït quan ja totes les forces polítiques estaven d’acord en treballar plegades per a tirar endavant la nova contracta de recollida de residus urbans i neteja viària. Per tant, els treballs de la comissió, en la qual el meu grup va aportar moltes propostes i va exercir una fiscalització i un seguiment impecable, i a les que em refereixo, o els acords de ple, ja contaven amb el consens de totes els grups presents a l'ajuntament.

Tercer: el que vostè no esmenta són els continuats desacords en el sí de l'equip de govern, l'enfrontament amb la contracta i, el que és més greu, amb els treballadors i el comitè d'empresa, que va estar a punt de generar el primer conflicte laboral seriós de la història recent de l'ajuntament, i tot amb un regidor d'ICV-EUiA.

Quart: vostè tampoc esmenta són els esforços que van fer els grups de l'oposició als consells del Grup Aigües i d'Innova per aturar una perillosa deriva que, de forma efectiva, hagués portat a un trencament de la contracta i a un menstenyment dels drets dels treballadors i a un deteriorament de la qualitat del servei.

Cinquè: que els continuats enfrontaments amb les parts, van portar a que els treballadors de la contracta demanessin reiteradament la seva dimissió i que no el volguessin com a interlocutor.

Sisè: que tota aquest cúmul de problemes i desencerts que vostè, deliberadament, ha provocat, han afectat a la qualitat del servei, a l'evolució de la contracta i al rendiment de sistemes ja en funcionament, com la recollida pneumàtica que, com molta gent afirma i amb raó, funciona de forma manifestament millorable.