Dijous, 28 de Març de 2024

Ahab, el boig

Josep Maria Pou du al Fortuny de Reus l'aproximació que Juan Cavestany ha fet del clàssic 'Moby dick'

26 de Maig de 2018, per Marc Busquets
  • Pou, en una imatge d'una representació de 'Moby dick'

    Teatre Goya

Josep Maria Pou ha omplert aquest passat divendres al vespre el Teatre Fortuny de Reus per presentar-hi l'adaptació de 'Moby dick' a càrrec de Juan Cavestany. La complexitat de l'original no ha estat obstacle per construir un muntatge d'hora i mitja que conté l'essència de la novel·la de Mellville. Tan sols amb tres personatges a l'escenari (amb el més que notable suport de l'audiovisual, això sí), aquesta aproximació al clàssic americà permet assistir al viatge a la follia i a la mort del capità Ahab, obsessionat en vèncer la balena que temps enrere el va ferir. L'espectacle, que durant mesos s'ha vist al barceloní Goya, ha iniciat ara una gira que l'ha de dur per tot el país i la resta de l'Estat. 

Un adequat suport tècnic

Pou ha exposat en una recent entrevista a aquest mitjà que Ahab és un personatge esgotador. El veterà intèrpret du el pes de l'acció i és capaç d'imprimir al mariner la ràbia necessària per entendre que l'obsessió el domina i el guia. En aquest sentit, l'acompanyament dels actors Jacob Torres i Oscar Kapoya serveixen perquè recuperi l'alè entre passatges, però també perquè en ocasions el capità mostri la (poca) humanitat que li queda. El duet d'intèrprets encarna diversos dels personatges de l'original, d'una tripulació de desenes d'homes que a mesura que s'allarga el viatge rere el rastre de la balena blanca s'adona que ha estat enganyada i que el destí de tots plegats és la destrucció

L'escenografia és simple però efectiva. És amb jocs de llums i una pantalla en què s'hi projecten onades i tempestes que es resolen amb solvència els moments èpics i violents de la història. Ahab i els seus homes, a la deriva, se senten cada cop més perduts. És de fet cap al final de la representació quan Pou fa un esforç titànic i sol, completament sol, narra el duel contra l'animal, del qual sentim en tot moment la seva presència. L'envolta un enorme llençol que simbolitza la tempesta, el caos i posterioment la calma i el repòs després de la batalla. Si d'entrada es contemplen els reptes que comporta dur al teatre una peça d'aquesta magnitud, cal assenyalar que la feina feta per Cavestany fa arribar la nau a bon port. Si es percep 'Moby dick' com un retrat de l'obsessió i de la brutalitat de l'home, Pou se surt amb la seva. 

Potser sí que és cert que hi ha passatges més encertats i d'altres amb els quals costa connectar-hi, en part perquè es mesclen llargs diàlegs amb escenes més físiques, però el conjunt és notable i Pou és tot força. Amb mig segle de trajectòria al seu darrere, és possible que aquest 'Moby dick' suposi una de les últimes ocasions de veure'l a l'escenari abans no se'n retiri, com alguna vegada ha avançat que podria passar. En conseqüència, aquest fet dota d'un valor especial el muntatge i la seva aproximació a un dels grans personatges de la literatura americana. 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics