Dimecres, 12 de Desembre de 2018

‘Basuras’, catorze minuts que retraten la violència masclista i els seus silencis

La directora del curt, Jordina Ros, participa en un col·loqui al Casal de les dones de Reus

05 de Desembre de 2018, per Isabel Martínez
  • La presentació de l'audiovisual s'ha fet al Casal de les dones

    Isabel Martínez

Si narrar els sentiments i les pors d’una víctima de violència de gènere ha de ser difícil (sobretot quan es vol fer defugir l’efectisme de traç gruixut) realitzar-ho en un curtmetratge de menys d’un quart d’hora ha de ser tot un desafiament. “L’he treballat des de les emocions, des del silenci” dels personatges amb la intenció de “no ser banal”, explica Jordina Ros, directora del curt ‘Basuras’ produit per l’Escola de Cinema de Reus (ECIR) que s’ha pogut veure aquest passat dimarts al vespre al Casal de les Dones de Reus.

Acompanyada de la productora associada, Elena Pradell, Ros ha participat en un col·loqui que ha clos a Reus els actes del Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones. “Molta gent diu que la pel·lícula és dura, però més crua és la realitat” ha explicat Ros, que en base a aquest projecte cinematogràfic està participant en diferents xerrades a instituts com la que tindrà amb estudiants el proper dilluns a l’IES Gaudí. “A banda de la violència es tracta el trauma que li queda a una persona”, comenta Ros sobre una ficció que retrata la història de la Maria, una dona gran que ha patit aquesta xacra, ha mort al seu maltractador en defensa pròpia i surt del psiquiàtric per reincorporar-se a la societat on troba en una veïna jove un mirall de la seva pròpia situació.

“Ho volia explicar des d’una persona gran perquè ho han patit molt, abans aquestes dones ho aguantaven, assegura la directora, qui també destaca que, malgrat tot, “es pot tirar endavant” gràcies al suport de diferents agents. Una ajuda que, en el curt, es visibilitza a través del personatge del psiquiatra que actua com una espècie de consciència de la protagonista. Precisament, aquesta connexió amb el món de la psiquiatria és la circumstància que va apropar al projecte a Pradell, que hi desenvolupa la seva activitat professional en aquest camp.

En el marc de la capitalitat cultural de Reus del 2017, el curt va beneficiar-se també de la col·laboració de l’ajuntament de Reus. Narrada a través de quatre jornades en què es desencadena l’acció final a partir de les agressions reiterades del marit sobre la seva dona, el curt es basa molt en els silencis que comparteixen les dues actrius protagonistes tan sols interromput, fora d’escena, pel constant xiulet del maltractador. “Vaig treure la paraula denúncia del diàleg quan es troben a l’escala”, explica Ros en considerar, precisament, la potència dels silencis compartits de les protagonistes.

En l’antítesi d’aquesta manca de verbalització, els més cinèfils podran reconèixer la tonada del xiulet del maltractador que és la mateixa que canta el sinistre sacerdot de ‘La nit del caçador’ (Charles Laughton, 1955) immortalitzat per Robert Mitchum. Amb posterioritat al visionat del curt, Ros i Pradell han participat en un col·loqui amb l’advocada Francina Díaz qui, entre altres qüestions, ha volgut destacar que “abans de denunciar s’ha de fer una feina prèvia” per garantir que la víctima pot explicar amb eficiència i amb garantia d’èxit tot el que comporta la seva situació.

De la seva banda, la regidora de Participació i Transparència, Montserrat Flores, ha destacat “la proximitat” de la història i la “voluntat de supervivència” de la narració.

COMENTARIS (0)

Reportatges