Dijous, 28 de Març de 2024

Compte enrere per al lliurament dels premis Gaudí del cinema català

Les pel·lícules favorites són ‘Entre dos aguas', 'Viaje al cuarto de una madre' i 'El fotógrafo de Mauthausen'

11 de Gener de 2019, per ACN/ Redacció
  • Els nominats s'han reunit aquest divendres a Barcelona

    ACN

Els nominats de l'11a edició dels premis Gaudí s'han reunit aquest divendres per fer-se la tradicional fotografia de família a dues setmanes de la gala d’entrega dels guardons, que se celebra el diumenge 27 de gener de 2019 al Palau de Congressos de Catalunya. Enguany parteixen com a favorites les pel·lícules ‘Entre dos aguas', 'Viaje al cuarto de una madre' i 'El fotógrafo de Mauthausen', totes tres amb nou nominacions respectivament.

De la seva banda, 'Les distàncies' (amb set nominacions), 'Jean-François i el sentit de la vida', 'Formentera Lady' i 'Yo la busco' són les aspirants al Gaudí a Millor film. Actors, directors, guionistes i altres nominats d’una edició més paritària que mai han iniciat el compte enrere fins als Premis brindant al restaurant ‘Blanc’, de Carme Ruscalleda. Convocats per l’Acadèmia del cinema català, els professionals finalistes en les 22 categories dels Premis Gaudí s’han fet aquest divendres la tradicional foto de família.

Entre aquests, un relaxat Isaki Lacuesta, que amb ‘Entre dos aguas’ opta a nou premis. El director de ‘La propera pell’ (Premi Gaudí 2017 a la Millor pel·lícula), ha destacat la ironia que per ell representa haver volgut fer un film “molt transparent, que semblés que no està escrita, actuada o il·luminada” i que en canvi acumuli nominacions, no només a millor pel·lícula en llengua no catalana, sinó en l’apartat tècnic.

Lacuesta ha assenyalat que l’experiència de ‘La propera pell’ amb els Gaudi li ha ensenyat la importància d’aquests guardons. Sobretot, ha dit, en generar “transmissió, cobertura” i finalment “públic” amb propostes “petites com la nostra”. Nominada a la millor direcció, millor pel·lícula i millor guió per ‘Les distàncies’, Elena Trapé, ha manifestat que per ella “l’èxit” és “l’orgull” d’haver fet la pel·lícula que volia fer, més enllà de nominacions i reconeixements, com els que ja ha recollit al Festival de Màlaga.

“Suposo que tot està lligat al fet que parla d’emocions en què et pots sentir vinculat”, ha apuntat amb modèstia. Per la directora, no es tracta d’un film estrictament generacional. “Parla de la decepció, dels canvis en les relacions al llarg del temps, de fer-se gran, i en aquest sentit va més enllà de la generació que la protagonitza”. I Pau Durà, debutant en el llargmetratge amb la també nominada a millor pel·lícula ‘Formentera Lady’, assaboria aquest matí “la cirereta” del pastís que per ell suposa el reconeixement de l’Acadèmia.

“És un regal que potser ni s’esperava; el premi és haver fet la pel·lícula, amb José Sacristan de protagonista i haver-la mantingut cinc setmanes als cinemes”, confessava l’actor i director. “És bonic fer una ‘òpera prima’ amb 46 anys”, diu durà sobre el seu debut tardà en la direcció de llargmetratges. L’actor d’Alcoi ha reconegut que s’ha pres molt de temps per passar a la direcció. “Hi he arribat de manera natural, a l’escriptura i la direcció, i ho he fet quan en tenia la necessitat”.

Durà ha avançat que està treballant en un nou film, una altra “road movie” i un projecte “més gros” que 'Formentera Lady' que portarà dos personatges des de l’Albufera valenciana fins al mar Negre a Romania. “En tinc moltes ganes” diu Durà sobre un nou projecte que té embastat però que espera finançament per poder prosperar.

El bon any d’Anna Castillo

Anna Castillo (Barcelona, 1993), nominada al Gaudí a la millor interpretació femenina secundària pel seu paper a ‘Viaje al cuarto de una madre’, de Celia Rico, ha celebrat l’any extraordinari de feina que ha representat el 2018. “He tingut la sort de treballar amb directors extraordinaris com Paco León (a la sèrie ‘Arde Madrid’), Celia Rico o els Javis (a ‘Paquita Salas’)”, ha reconegut la guanyadora del Goya 2017 a l’actriu revelació per ‘El Olivo’, d’Icíar Bollaín.

Sobre el film pel qual està nominada enguany als Gaudí, Castillo apunta que és el paper “més allunyat” d’ella mateixa al qual s’ha enfrontat. “La Cèlia insistia en fer una feina petita i subtil, va ser un repte crear totes les emocions però deixar-ne veure només una punteta; estic molt content de la feina de tots, i de la meva també”, diu l’actriu.

De la seva banda, Àlex Brendemhül, nominat pels Gaudí a la millor interpretació masculina pel seu paper a ‘Petra’, de Jaime Rosales, destaca el retrobament amb el realitzador amb què va treballar “fa més de 15 anys” a ‘Las horas del día’. “Fa il·lusió aquest retrobament, és com tancar un cicle”.

Brendemhül ha explicat que tornar a treballar amb Rosales ha estat bonic i “interessant” per veure la seva evolució respectiva en el terreny professional. “Hi havia ganes de tornar a treballar junts”, ha dit l’actor lloant “la manera molt determinada del director d’afrontar el treball amb actors i el treball de càmera”.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics