Cookie control
Dimarts, 20 d'Octubre de 2020

El Museu de Reus restaura un oli atribuït a Fra Joaquim Juncosa

Datat entre el 1650 i el 1707, s'hi representa a Sant Pere amb un vestit papal, assegut en un tron i voltat d'angelets

16 d'Agost de 2020, per Redacció/ M.B.
  • La restauració de l'obra s'està duent a terme aquests dies

    Reus Cultura/ Facebook

Una de les feines que des del departament de restauració del Museu de Reus s'estan duent a terme aquests dies té com a objecte la millora d'una pintura a l'oli atribuïda a Fra Joaquim Juncosa. Datada entre el 1650 i el 1707, s'hi representa a Sant Pere amb un vestit papal, assegut en un tron i voltat d'angelets. Hi apareixen, segons s'ha assenyalat a la xarxa, els atributs que Sant Pere té com a cap de l'Església catòlica, és a dir, el bàcul (a la dreta), la mitra (al cap) i les claus (que dos angelets porten en una safata per la banda esquerra).

Un altre àngel infant mira l'espectador mentre assenyala el papa. A la dreta de Sant Pere, una altra figura angelical sosté un llibre, al capdamunt del qual es pot llegir 'Evangelium'. Per la part superior, a banda, hi cau un cortinatge daurat. L'escena té lloc en un espai amb pilars estriats, o intradós de l'arc de l'esquerra amb cassetons, entre altres característiques.

El llibre que mostra l'àngel conté els versicles 18 a 20 del capítol XVI de l'Evangeli segons Sant Mateu. Està formada per dues teles d'arpillera cosides verticalment amb emprimació de cola, guix i pigments. Els restauradors han assenyalat que a la pintura s'hi han trobat "moltes pèrdues de capa pictòrica, brutícia acumulada i un estrip". El primer que s'ha fet, han explicat, ha estat protegir la pintura amb paper i cola i s'han anat consolidant els aixecaments de la capa pictòrica amb adhesius, tot aplanant-les amb pressió (amb espàtules calentes).

Després s'ha passat a fer una "neteja curosa" de tota la brutícia superficial, així com dels vernissos "oxidats i engroguits pel pas del temps". Finalment, s'ha indicat que les llacunes s'han reintegrat amb estuc i la capa pictòrica perduda s'ha refet amb pigments i aquarel·les. Segons s'ha avançat des del Museu de Reus, "aviat" l'oli podrà ser mostrat al públic. En concret, a la sala petita del Museu Salvador Vilaseca

Fra Joaquim Juncosa

Joaquim Juncosa i Domadel (Cornudella de Montsant, Priorat, 1631 - Reus, Baix Camp, 1708) va seguir la tradició familiar per destacar posteriorment com a pintor. Deixeble del seu pare, Joan Juncosa, al qual va donar suport en la decoració de la cúpula de l'Ermita de la Mare de Déu de Misericòrdia de Reus, va començar pintant temes mitològics, alguns dels quals per encàrrec.

El 1660 va entrar a l'orde cartoixà a Escaladei, on va decorar la sala capitular. Més endavant va traslladar-se a la Cartoixa de Montalegre, on va pintar la capella del sagrari i, de nou a Escaladei, per seguir la seva trajectòria. El prior Jaume Cases el va enviar a estudiar a Roma, i el 1678 va fugir a Mallorca, castigat per la inquisició, on va pintar una sèrie de quadres a la Cartoixa de Valldemossa (fins al 1684).

Va topar una altra vegada amb el Sant Ofici en tornar a Escaladei. Cansat de la disciplina de l'orde, se'n va anar a Roma i va obtenir el perdó del papa, a canvi això sí de retirar-se a la vida eremítica. El 2016, el Museu de Reus va restaurar una altra de les obres de Fra Joaquim Juncosa, 'El martiri de Sant Sebastià'. 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics