Dilluns, 12 de Juny de 2017

'Estiu 1993', de Carla Simón, premi al millor llargmetratge de la desena edició del FIC-CAT

'Graffiti', s'endú el guardó al millor curt i 'Sasha' al millor documental

12 de Juny de 2017, per ACN
  • Entrega del premi al millor llargametratge del FIC-CAT, per a Carla Simón amb 'Estiu 1993'

    ACN

'Estiu 1993', de Carla Simón, s'ha endut el premi al millor llargmetratge en la desena edició del Festival Internacional de Cinema en Català (FIC-CAT), a més del premi Nova Crítica. El film explica la història de la Frida, una nena de sis anys que afronta el primer estiu amb els seus tiets, la nova família adoptiva després de la mort de la seva mare. Els guanyadors s'han donat a conèixer en la gala de cloenda del festival, conduïda per Toni Albà, a Roda de Berà. 'Graffiti', de Lluís Quílez, ha estat reconegut com el millor curtmetratge. El premi al millor documental ha estat per 'Sasha', amb guió i direcció de Fèlix Colomer. 'La propera pell', d'Isaki Lacuesta i Isa Campo, ha rebut el guardó de millor guió cinematogràfic. Blaumut, amb 'Previsions d'acostament' han rebut el premi al millor videoclip.

El públic ha premiat ‘El viatge de l’Unai’, un documental d’Andoni Candela. El premi ‘Jove 48 hores’ ha estat per ‘Les coses són allí’, un curtmetratge de la tarragonina Lia Guasch. Aquesta categoria forma part del FIC-CAT des de la segona edició i és, segons el director, Antonio Barrero, una “aposta jove, innovadora, en què les seves produccions curtes són una troballa perquè tenen un punt de frescor i innovació lligat amb el punt de pedagogia que defensem”. El guió per a un curtmetratge de ficció ‘Címbals’, d’Artur Trias, ha rebut el guardó al millor guió escrit. El documental ‘Cucli’, amb guió i direcció de Xavier Marrades, ha rebut la menció especial del jurat.

Pel que fa a la millor producció de les comarques tarragonines, ha estat premiat ‘Baix a mar, els estius a la Torredembarra dels anys 20 als anys 40 del segle XX’, un documental de Maria Roig. ‘Clic!’ ha estat el curtmetratge premiat com la millor producció d’un centre educatiu, fet per l’alumnat de batxillerat de Cultura Audiovisual de l’Institut Llucmajor amb direcció de Víctor Castells. Segons Barrero, el veredicte és “equànime” i amb els premis del públic, Nova Crítica i millor guió escrit s’arrodoneix el palmarès: “estan molt ben repartits”, ha afirmat. La directora i guionista Rosa Vergés ha rebut el premi honorífic atorgat pel Festival.

‘Incerta Glòria’, amb guió de Coral Cruz i direcció d’Agustí Villaronga, ha rebut la menció especial del Jurat per “la qualitat de la producció, l’excel·lència en l’adaptació d’un clàssic de la literatura catalana contemporània i la capacitat de connectar amb un públic molt ampli”.

La gala, conduïda per Toni Albà, que ja va conduir la primera cloenda del festival de curtmetratges, ha tingut un caràcter còmic amb l’actor “transformant-se en múltiples personatges” durant una hora i mitja. Per la catifa vermella han desfilat cares conegudes de la indústria cinematogràfica, com Roser Tàpies, Marta Bayarri, Míriam Porte, Marcel Barrena, Joan Pera, Peyu o Peter Vives.

La presidenta del Parlament, Carme Forcadell, ha participat en la cloenda, on ha afirmat que el cinema català té “molt potencial” però ha reconegut que està passant “uns moments complicats” perquè “estan canviant els hàbits culturals”. “Tenir l’VA cultural al 21% no ajuda gens i tampoc ajuda que s’està instal·lant la idea que l’accés a l’oci i a la cultura audiovisual ha de ser de franc”, ha dit, “fer cinema ara costa molts diners”. “Hem de treballar per fer que el cinema català sigui viable econòmicament”, ha reivindicat Forcadell, que ha afirmat que “la cultura catalana no pot renunciar al cinema”. Segons la presidenta del Parlament, Catalunya és creativa i ho ha demostrat “amb les manifestacions més creatives de la història”.

Un cop tancada la desena edició, el director del certamen ha assegurat que ja pensen en la pròxima, quan intentaran “consolidar el que ja s’ha aconseguit” amb un eix temàtic que han començat a dibuixar però que encara no ha volgut avançar. Segons Barrero, ja s’ha aconseguit que els espectadors del FIC-CAT no vinguin “per militància” sinó que trien la pel·lícula que els interessa veure, “i les sessions estan a vessar”. “Estem en el camí que cal”, ha afirmat Barrero, que creu que es compleix l’objectiu “si la gent respon i pot debatre el que es veu a la pantalla”.
COMENTARIS (0)