Dijous, 28 de Març de 2024

L’exposició ‘Blanc sobre negre’ del Museu de Reus posa en valor la seva col·lecció de dibuixos

Es mostren 200 peces d’artistes com Tapiró, Fortuny o Hortensi Güell fins el 2020

10 d'Octubre de 2019, per Isabel Martínez
  • Recasens i Ferran, a la presentació de la mostra

    Isabel Martínez

Fins el proper mes de gener i sota el títol ‘Blanc sobre negre’, el Museu de Reus exposarà 200 dibuixos de la seva col·lecció integrada per un miler d’obres d’aquest tipus. Entre els artistes que es podran contemplar a les instal·lacions del raval de Santa Anna hi ha Fortuny, Tapiró o Hortensi Güell, entre d’altres. A la mostra també hi penja un retrat d’Eduard Toda elaborat pel pintor Ramon Casas, una de les darreres donacions al Museu en l’àmbit del dibuix per part de la família d'aquest reusenc il·lustre. “Són joies que tenim” i “que es troben sovint ocultes” ha explicat el regidor de Cultura, Daniel Recasens, durant la presentació d’una exposició que anirà acompanyada de tallers escolars gratuïts, visites guiades i altres activitats paral·leles al llarg dels propers mesos.

Dividida en diferents àmbits, l’exposició té com a objectiu global assenyalar que“el dibuix és la millor manera de plasmar el pensament abstracte”, segons Recasens, tot defugint de l’etiqueta “d’art de rang menor”. Malgrat parlar d’aquesta disciplina relacionada amb el llapis i el carbó, el recorregut de la mostra s’inicia amb unes peces singulars del fons lític i ceràmic del Museu. Es tracta de la cèrvola trobada a Falset pel doctor Vilaseca, un ídol del neolític localitzat a Mont-ral i unes peces ibèriques. “Hi ha peces amb regust d’obra acabada”, ha explicat el regidor que es complementen amb altres mostres més vinculades “al reporterisme o el quadern d’autor”.

En total es recorren diferents varietats i usos d’aquesta manifestació artística a l’entorn de temes com l’estudi de la figura humana (Bellver, Fortuny, Rebull), el retrat (Casas), els quaderns i els treballs preparatoris (Rufino Mesa), el disseny (Gaudí, Reial Col·legi d’Argenters) i, en darrer terme, les caricatures (Bon, Casajuana). Tot plegat, busca contrarestar la visió “subsidiària” del dibuix en la percepció artística ha precisat el comissari de l’exposició, Marc Ferran. “El dibuix és la immediatesa” i “crea i fa evolucionar les idees” ha dit Ferran en consonància amb la màxima d’Albert Einstein que també es cita a la mostra: “si no puc dibuixar-ho, és que no ho entenc”.

Entre la relació de peces exposades hi ha curiositats del fons del Museu de Reus com ara el dibuix efectuat per Gaudí pel santuari de Misericòrdia o el de la vitrina per la guanteria Comella que va servir perquè l’arquitecte conegués al seu mecenes. La mostra exposa també els treballs que realitzaven els alumnes que volien formar part de la Reial Col·legi d’Argenters de Reus, un dels pocs existents a Catalunya, esbossos d’arquitectura efímera arran de la visita de la reina Isabel II a Reus o un estudi d’una escultura de Rufino Mesa instal·lada al pavelló olímpic que s’acompanya de dibuixos i d’un model en bronze.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics