Cookie control
Diumenge, 27 de Setembre de 2020

Una mirada al món oriental a través de la música

El compositor reusenc Josep maria Guix estrena el CD-llibre 'Images of broken light'

23 de Març de 2020, per Cristina Valls
  • Guix mostra un exemplar del CD-llibre 'Images of broken light'

    Cedida

El compositor reusenc Josep Maria Guix (1967) presenta nou projecte. Es tracta del CD-llibre 'Images of broken light', editat pel segell Neu Records. Aquest treball ha tingut un procés d'elaboració perllongat. L’autor el descriu com un disc intimista o d’abstracció lírica. Guix ha compost set peces de música de cambra i la London Sinfonietta, els germans Abel i Arnau Tomàs (membres del Quartet Casals), així com el pianista Josep M. Colom els han donat vida. A hores d'ara, es pot adquirir el CD-llibre al web de Neu Records o a Galatea Llibres de Reus.

Una proposta pensada al mil·límetre

"Tot va sorgir arran la decisió del compositor Ramon Humet de presentar-me el director artístic de Neu Records, Santi Barguñó, pels volts del 2012. Aquest em va suggerir elaborar un disc. Vaig accedir i, a partir de llavors, vam treballar en una proposta pensada al mil·límetre, vam estudiar curosament la seva viabilitat, així com també quins intèrprets hi participarien. No vam deixar res a l'atzar i hem gaudit molt. Malgrat que el disc funciona com una unitat (hi ha una lectura sencera), cada cançó té una personalitat pròpia", expressa el reusenc.

Si un aspecte caracteritza el projecte és, sens dubte, la seva sintetizació i sensorialitat. "Menys és més", destaca el compositor. L'àlbum inclou unes composicions que volen ser un petit tast musical, d‘una durada de prop d'una hora si s'escolta sencer i sense interrupcions. "He mirat de compondre peces senzilles i breus. M'he basat en l'estructura dels 'haikus', un estil de poesia breu d'origen japonès, on s'aborden les emocions,mentre altres qüestions. He creat petits moments amb l'intenció de reflectir la trascendència dels petits detalls, a vegades aparentment insignificants. S'ha d'escoltar amb calma i hi ha nostàlgia en certs moments", diu.

Una 'finestra al món de les traduccions'

L'estructura que segueix per crear les composicions té com a objectiu crear imatges mentals, també. "La caiguda de les flors d'un cirerer pot representar l'essència de la vida, és a dir, hi ha una lectura transcendent volguda, tot i que l'oient no té per què saber de quina es tracta. Pot crear-ne una de personal", matisa. Preguntat sobre el fil conductor del disc, Guix afirma que "qui l'escolti només s'ha de centrar en què li fa sentir".

Treballar amb 'haikus' l'ha ajudat a recrear mitjançant un soroll de percussió les sil·labes que poden formar part d'aquesta mena de poemes, tot imitant-ne el so ocult. N'és un exemple la peça 'Three haikus', una composició concebuda per a violí i piano. "Endinsar-me en el món dels gravats japonesos, així com el món zen i la poesia japonesa, m'ha obert una finestra al món de les traduccions. En diverses ocasions, m'evoquen als elements de la natura, que passen sovint desapercebuts", explica. Tot i això, es tracten de meres aproximacions. "Traduir un 'haiku' sempre resulta una mica ambigu. Has d'anar despullant el significat i hi ha un viatge de retorn, on t'has de preguntar què és el què realment creus que està dient", completa.

Totes les composicions són un "viatge vital i de maduració", exposa Guix. Són testimoni del seu jo. Per afinitat fonètica treballa amb l'anglès, el castellà i el català. Per això, al disc hi ha peces titulades en aquests tres idiomes. "Hi ha frases que també et serveixen d'inspiració. Per exemple, la cançó 'Llàgrimes de tardor', es tractava del nom d'un vi. En conèixer-lo vaig pensar que m'agradava i que em va fer de musa", esmenta.

L'ús de les noves tecnologies

L’enregistrament de les set cançons del CD-llibre 'Images of broken light' va implicar un gran desplegament tecnològic. De fet, la peça anomenada 'Jardín seco', gravada pels volts del 2014 aproximadament, està concebuda per percebre l'espai amb les oïdes. "Aquesta peça està basada en una pintura de Fernando Zobel, influit per l'art oriental (i qui dóna imatge, també a la coberta del cd). No es tracta d'elaborar música descriptiva, sinó de deixar anar les emocions", manifesta.

De fet, totes les peces inclouen aquest altre 'actor', l'espai, el qual esdevé un ingredient clau dins la música. Escoltar-lo suposa una experiència "envolvent i immersiva, com si et trobessis just al centre de l'escenari d'un auditori", descriu Guix. El conjunt instrumental partricipant ha tocat dins d'espais on l'acústica estava totalment controlada. "Vam tenir la sort d'enregistrar música amb micròfons col·locats a cadascun dels instruments i a diferents distàncies d’aquests, repartits en l'espai. Les tecnologies també ens van permetre gravar per separat, ja que amb alguns intèrprets (per qüestió d'agenda) no vam poder coincidir presencialment", destaca el compositor reusenc.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics