Divendres, 16 de Novembre de 2018

Una mirada àmplia a les revolucions a través del Memorimage

El festival, dedicat al gènere documental, començarà aquest dimecres, 7 de novembre, a les 9 de la nit, al Teatre Bartrina, amb la projecció del documental 'Andrea Motis, The Quiet Trumpet'

07 de Novembre de 2018, per Enric Garcia Jardí
  • A l'esquerra, el director artístic del Memorimage, Daniel Jariod, i a la dreta el director del documental dedicat a Andrea Motis, Ramon Tort.

    Cedida

La paraula 'revolució' és el motiu conductor de la 13a edició del Memorimage, el festival internacional de cinema de Reus, que se celebrarà a la ciutat entre els dies 7 i 10 de novembre. “El que tenen en comú totes les revolucions és la voluntat de canvi: plantegen obrir una nova finestra per sortir d'una situació d'estancament. I això es pot produir tant en el terreny polític, com en el social, l'artístic o el personal”, afirma el documentalista Daniel Jariod, que des del 2015 és també el director artístic del festival. Tal com assegura Jariod, els documentals programats enguany aborden la qüestió revolucionària des d'aquesta perspectiva plural, que tant se centra en els fets del Maig del 68, la Primavera de Praga i el llegat de Fidel Castro com en la ruptura estètica del pintor Joan Miró o la manera d'uns joves adolescents d'afrontar públicament la seva homosexualitat.

Jariod, que coneix la trajectòria del festival en els darrers anys, considera que el Memorimage ha aconseguit arrelar a la ciutat i esdevenir un festival consolidat. “Si bé fa uns anys patíem per si la gent ens feia confiança, ara tenim una legió de 'memorifidels', que no es perd cap sessió”, constata, satisfet. Aquesta evolució del Memorimage està en consonància amb “el canvi radical” del documental a l'Estat en els darrers 15 anys. “Han nascut diversos festivals especialitzats que demostren que hi ha un públic per a cadascun d'aquests espais dedicats a aquest gènere”, explica Jariod.

Malgrat tot, el director artístic del festival creu que encara és necessària “una didàctica del documental”. El Memorimage, precisament, treballa per contribuir en la difusió del gènere, no tan sols posant a l'abast del públic una programació de documentals, sinó també organitzant tot un seguit d'activitats paral·leles. En aquest sentit, el festival ha preparat un taller per a tots els públics sobre creació de documentals, impartit pel director del Festival DocsBarcelona i també programador del Memorimage, Joan González, que tindrà lloc el dissabte 10 de novembre, a partir de les 9 del matí, al Centre de la Imatge Mas Iglésias, i també oferirà projeccions específiques per a alumnes d'institut a través del Memorijove. 

A banda d'aquest compromís de caire divulgatiu, el Memorimage també vol ser “un lloc de trobada per a professionals del sector”. És per aquest motiu que l'esdeveniment també compta, el divendres 9 de novembre, al Centre de la Imatge Mas Iglésias, amb una trobada amb els responsables dels arxius de les televisions estatals, a les 10 del matí, i una classe magistral de Ben Green (un dels precursors de les negociacions sobre drets d'imatge), a les 4 de la tarda.

Jariod encoratja els reusencs a participar d'aquesta nova edició del Memorimage bo i recordant que “la pel·lícula té sentit només quan la gent l'està mirant”. També remet, amb motiu de la temàtica d'aquesta 13a edició, a un fragment de la cançó 'World Love', del grup Magnetic Fields, per fer una crida a la participació: 'So if you're feeling low, stuck in some bardo / I, even I know the solution / love, music, wine and revolution'. El Memorimage, a banda de la temàtica revolucionària, hi afegirà els documentals.

El festival s'inicia amb 'Andrea Motis, The Quiet Trumpet', de Ramon Tort

El Memorimage 2018 s'inaugurarà aquest dimecres 7 de novembre, a les 9 de la nit, al Teatre Bartrina, amb la projecció del documental 'Andrea Motis, The Quiet Trumpet', de Ramon Tort. El film ressegueix durant tres anys la vida professional de la cantant i trompetista de jazz, de la qual Tort en destaca la manera indiferent d'afrontar l'èxit, que contrasta amb “la sensació que hi ha molta gent disposada a perdre la dignitat pel simple fet de ser popular”. El desinterès que demostra Motis per la fama, doncs, pot ser interpretat també com una actitud transgressora, que va a contracorrent en els temps actuals. “Ella, però, ho fa sense ser propagandista”, puntualitza Tort.

El cineasta, que per aquest tarannà defineix Motis com la “trompetista silenciosa”, es mostra complagut de no tan sols d'haver pogut traslladar a l'espectador una història íntima i carregada d'emocions, sinó d'haver tingut ocasió de retratar a qui considera una amiga. Després de la projecció de la pel·lícula, Andrea Motis i Joan Chamorro oferiran una actuació musical

COMENTARIS (0)