Dijous, 25 d'Abril de 2024

Dia Internacional de la Pau

17 de Setembre de 2014, per Pere Pagès

Cada 21 de setembre se celebra el Dia Internacional de la Pau. L’Assemblea General de les Nacions Unides ha decretat que aquest dia es dediqui a reforçar els ideals de la pau en totes les nacions i pobles del món.

Aquest any el lema de la diada és "El Dret dels Pobles a la Pau".

Penso que val la pena analitzar les tres paraules que integren el lema d’enguany:

El DRET, en general, és la facultat d’exigir allò que ens és degut, o sigui que es poder demanar imperativament alguna cosa, en aquest cas la pau en virtut del propi dret, de la pròpia autoritat o de la pròpia força. Per tant, la pau no és una concessió graciosa que algú ens vulgui fer, sinó que comporta aquest punt de poder-la exigir i per tant tenir-hi ple dret.

Els POBLES, segon terme emprat en el lema de la diada d’aquest any, es defineixen com el conjunt d’habitants d’un territori o d’un país, o sigui que fa referència a un conjunt i no a les diferents individualitats d’aquest conjunt. Per mi és molt important aquesta matisació, perquè és evident que un no pot aconseguir la pau individualment si al seu entorn aquesta és inexistent. I arran d’aquest caràcter global que conté la paraula “pobles”, no puc deixar de fer referència a unes paraules del papa Francesc quan diu que la fraternitat és el fonament i camí per a la pau, i segueix dient que la fraternitat és una dimensió essencial de l’home que és un ésser relacional, relació que ens porta a veure i a tractar cada persona com un veritable germà, de manera que, sense això, resulta impossible construir una societat justa i una pau sòlida i duradora.  Per tant cal destacar aquest caràcter social de la pau.

El tercer i fonamental mot del lema d’aquest any és la paraula PAU.  Navegant per internet no sé com vaig fer cap a un estudi de la Universitat de Granada titulat la Pax Romana. En un moment s’hi diu que veient l’entrada de pax a un diccionari llatí es pot comprovar els molts significats que va adquirint al llarg de la seva pervivència: acte físic, convenció entre dues parts; pacte, assentament, pau, pacte beneït pels déus; respecte cap a l’altre, consentiment i acord amb l’altre; qualitat de vida, estat de seguretat; amistat; temps de pau; pau en la mort, en la tomba; tranquil·litat de ment, serenitat; equitat; pax romana (estat d’ordre i seguretat de l’imperi Romà); personificació en la divinitat; calma, impertorbabilitat dels déus; interjecció. I segueix dient aquest estudi que malgrat que tantes accepcions ens podrien induir a error, la coincidència lèxica no és banal ja que en la trajectòria històrica, experiencial i semiòtica, acumula circumstàncies en les que els conflictes es regulen pacíficament, és a dir, intentant apropar les situacions d’inici al diàleg, la cooperació, la negociació, la justícia, etc. Aquesta cita del treball de la Universitat de Granada em serveix per enllaçar-la amb una frase del missatge que el secretari general de les Nacions Unides va fer en presentar la diada d’enguany: la història ha demostrat que els conflictes, per ferotges que siguin, es poden acabar, la pau pot prevaler i la reconciliació pot triomfar.

Per acabar em permeto proposar un eslògan per a aquest dia i per a tots els altres: “tinguem la festa en pau”.

Pere Pagès és Síndic Municipal de Greuges de Reus.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics