Divendres, 29 de Març de 2024

'La segregació escolar a Reus posa en perill la convivència futura'

09 de Maig de 2019, per A Reus primer les persones - Unitat Contra el Feixisme i el Racisme
  • Imatge d'una activitat escolar

    Reusdigital.cat

Havent tingut coneixement de la realització de l’estudi 'L'escolarització a Reus: avaluació de la política educativa municipal per a l'equitat', i sabent que s'han volgut amagar les dades i les conclusions de l'estudi, encarregat pels Serveis d'Educació de l'Ajuntament de Reus i realitzat l'abril de 2018, que demostren clarament la segregació escolar que pateix la nostra ciutat, a més de no fer públiques totes les propostes que a mode de conclusió presenta l'estudi, des del grup 'A Reus primer les Persones - Unitat Contra el Feixisme i el Racisme', un cop analitzades aquestes dades, volem compartir l'estudi i un seguit de reflexions sobre aquesta situació, i demanar a la ciutadania i a les diferents candidatures polítiques que es presenten a les eleccions municipals a Reus, la seva implicació per abordar aquesta problemàtica d’una manera compromesa i concreta, ja que és un tema important i bàsic, que ens ha d’ajudar a millorar la nostra ciutat, com a part fonamental per a la construcció d’una societat cohesionada, i amb eines per la convivència i l’assoliment de l'equitat real.

En primer lloc volem denunciar que un document que recull i analitza la gran quantitat de dades sobre la segregació escolar que vivim i la realitat del nostre sistema educatiu, i alhora fa propostes concretes per millorar-ne la situació, s'hagi tractat amb tant poca transparència. A dia d’avui no s’han fet públics els resultats, ni tampoc les accions concretes engegades o proposades per part dels nostres representants polítics a l’ajuntament. Sembla que l’educació no es un tema important a la política municipal, i que preocupa més el tancament o no de grups, més que el que s’hi fa i com s'està fent per evitar la segregació, sembla ser que és un tema que no interessa a totes les forces polítiques de la mateixa manera. La segregació escolar continua sent un tema que es tracta amb temor, que no s'aborda, amb la qual cosa és un fet que genera tensions latents, que creix i es fa més complex de resoldre.

Davant la realitat, als centres de primària, on el 20% i escaig aproximadament d’alumnat son fills/es de persones migrades, a Reus hi trobem: un seguit d’escoles que ho superen àmpliament, com els centres Marià Fortuny (80%) i Rosa Sensat (80%); Sant Pau, Pompeu Fabra i Prat de la Riba (60-70%), i Eduard Toda, Teresa Miquel, Misericòrdia, Rubió i Ors (40-50%). També hi detectem un altre grup, que estaria entre el 20-30%, pròxim a la mitjana de ciutat, i en les quals s'inscriuen les següents escoles: General Prim, Sant Bernat Calvó, Pi del Burgar i Joan Rebull. Amb entre un 10-20%, hi trobem l'escola Montsant, La Vitxeta, Arce, Isabel Besora, Els Ganxets i Mowgli. I, per últim, existeixen un seguit d’escoles inferiors al 10%: La Salle, Puigcerver, Cèlia Artiga, Pare Manyanet, Sant Josep, Alberich i Cases, Presentació, Maria Rosa Molas i Maria Cortina.

Amb aquestes dades, al nostre entendre, queda palès que el sistema educatiu de la ciutat pateix un nivell de segregació escolar alt i preocupant, a nivell de primària, que acabarà definint, com fins avui en dia, també, la realitat de secundària. Les dinàmiques que posa de manifest l’estudi estan fortament arrelades i els insuficients mecanismes municipals i d’Ensenyament ho estan, no tant sols permetent, sinó sostenint, sense fer gaire bé res al respecte.

No cal analitzar massa profundament les dades per adonar-se que hi ha una gran diferència entre les escoles públiques i la majoria de les concertades, i tot i que aquestes reben fons públics no realitzen la seva tasca de servei públic en consonància. Tant des de la taula mixta, com des de la comissió de garanties de matrícula, no veiem que es tingui per prioritat revertir la situació actual, no s'estan exercint mesures per tal de procurar la equitat del sistema, i solament es percep l'interès per encabir tots els alumnes a l'aula, sigui quina sigui, i procurar el mínim de reclamacions. Entenem que aquests mecanismes no estan servint a l'interès comú sinó tan sols als del Departament d'Ensenyament per tal de corresponsabilitzar l'Ajuntament de les decisions i retallades, així com justificar la tasca de sotmetre el sistema educatiu a unes directrius econòmiques, sense tenir en conte les necessitats del sistema, i aportar totes les eines i mecanismes que actualment podrien exercir per evitar i revertir la situació.

Volem denunciar públicament aquesta realitat, ja que és evident que una ciutat que segrega a la seva població escolar, està produint una ciutadania analfabeta a nivell de convivència intercultural. I aquesta realitat és el caldo de cultiu perfecte per veure aparèixer actituds racistes i xenòfobes, actituds que actualment s’estan evidenciant clarament a nivell de determinades propostes polítiques, que són més perilloses i es propaguen més facilment en situacions de marcada desigualtat, quan la por i la rancúnia poden instrumentalizar-se per confrontar uns ciutadans i ciutadanes contra els altres.

Per això demanem a totes les forces polítiques que incloguin clarament en els seus programes quines són les seves propostes concretes per la millora d’aquesta situació, d’una manera clara, pública, creativa i valenta. De la mateixa manera que demanem que es concreti i es porti a terme un pacte de ciutat per l’educació, una educació de qualitat entesa com un dret, ja que és la millor eina per construir una societat amb valors democràtics reals i d’equitat.

Fem una crida a associacions, col·lectius, partits i entitats que defensen els valors de l'antifeixisme, el feminisme i l'antiracisme a fer arribar la seva protesta a l'Ajuntament de Reus, a adherir-se i difondre aquest comunicat i a sumar-se a les convocatòries de denúncia.

Article signat per 'A Reus primer les persones - Unitat contra el feixisme i el racisme'.

 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (2)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

JOAN P.  09 de Maig de 2019

APLAUDIMENTS!

Agraeixo que algú hagi tingut la valentia de denunciar un clamorós fracàs de la política municipal quant a la cohesió social actual i futura. Ni qui governa ara, ni qui ho va fer durant 32 anys van actuar eficientment i de forma decidida i contudent contra aquesta problemàtica educativa i social.
D'una vegada hem de deixar de jugar amb el terme escola concertada, que no són res més que privades camuflades sostingudes amb fons públics. Si no calen concerts per què s'han de mantenir?
El que necessita la ciutat i el país és una educació pública de qualitat, cohesionadora, eficient , eficaç i que ofereixi igualtat d'oportunitats a tots/ totes els nois/es .

Reusenca  09 de Maig de 2019

De veritat?

Recordem on viu la gran majoria de gent nou-vinguda a la ciutat. Aquestes persones que viuen pel centre de la ciutat no volen, com molts de nosaltres, anar a portar els fills a 30 minuts del domicili familiar. Veiem que les escoles amb un volum més gran d'alumnes per ratio, són veïns del barri. La gran majoria de nosaltres portem als nostres fills prop de casa. No entenc perquè és queixen. Segurament si posessin facilitats i gratuïtat amb el transport públic seria una altra cosa.