Cookie control
Dimecres, 18 de Setembre de 2019

Agricultura i la pagesia es coordinen per millorar la producció, el preu i la promoció de l'avellana

Serret reivindica una PAC 'més mediterrània i regionalitzada' en resposta als agricultors, que volen més ajuts directes

28 d'Abril de 2017, per ACN
  • La consellera d'Agricultura, Meritxell Serret, durant la reunió del sector de l'avellana a Reus

    ACN

El Departament d'Agricultura, conjuntament amb productors, sindicats i comercialitzadors, treballen en plans que assegurin el conreu de l'avellana amb estratègies per millorar la producció, establir preus de referència de la fruita seca o promocionar el producte, entre d'altres. La consellera, Meritxell Serret, ha participat aquest divendres des de Reus en la taula de treball, que es va començar a reunir el setembre passat i ha apuntat que l'objectiu final "no és altre que cada cop hi hagi més hectàrees de producció i que sobretot hi hagi relleu generacional". Davant la petició de més ajuts directes dels productors d'avellana, Serret ha dit que els ajuts que reben vénen condicionats per la PAC del 2014-2020 i ha reivindicat que, en el futur, sigui "més mediterrània" i que "permeti regionalitzar els ajuts" des de Catalunya.

Serret ha explicat que des d'Agricultura ja estan definint i llençant missatges sobre com hauria de ser la nova Política Agrària Comuna: "més mediterrània i que permeti regionalitzar els ajuts". Així, s'adaptarien els imports a aquells sectors que realment tenen necessitat a Catalunya. Segons la consellera, aquesta és una posició "bastant compartida" amb el sector productor.

Per la consellera, el Grup de Treball de l'Avellana aborda una visió "molt integral" i es planteja, d'una banda, com millorar la producció tot tenint en compte una estratègia sanitària que permeti augmentar les hectàrees conreades però també la qualitat del producte. Per fer-ho, s'ha planificat un estudi, per l'IRTA, el Departament i tècnics de les ADV, per estudiar les afectacions de la taca blanca, la necrosi apical i la caiguda prematura de l'avellana.

En declaracions a la premsa un cop acabada la reunió a l'Estació Enològica de Reus, Serret ha apuntat que també cal treballar perquè "la cadena de valor es vegi compensada per uns preus que assegurin rendes, començant per la producció, i donant tot el prestigi que mereix" l'avellana. En aquest sentit, ha apuntat que cal destinar més esforços en la comercialització, més enllà de la DOP, i per això s'impulsarà un pla estratègic per la revalorització de l'avellana. Aquest, desenvolupat pel Parc Científic Tecnològic del Turisme i Oci de la Universitat Rovira i Virgili (URV), se centrarà a millorar la presència del producte en el territori i en el mercat i potenciar el consum.

Pel que fa als mercats, des de gener s'està treballant en l'Observatori de Preus, a través de la qual s'intenta treballar per un preu de referència de l'avellana –i també de l'ametlla. El funcionament permetrà que es conegui l'evolució dels preus al llarg de tota la cadena, a més de donar transparència al mercat. Finalment, des del Grup de Treball de l'Avellana també es vol millorar el model d'organització i que els diferents agents de la cadena estiguin coordinats.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Antonio Zaragoza Mercade  28 d'Abril de 2017

QUAN EL TREN HAN HA DEIXAT.

Ara ja s'ha perdut el tren, quan els agricultors, emparats per les cooperatives, van volgué ser exportador amb un desconeixement total dels perills que comporta l'exportació , qui és quan van fallar. Al meu entendre haguera estat millor dedicar-se a la investigació de les terres , localització de terrenys adequats,planters, etc. per millorar no tan sols la producció i qualitat, sinó també, localitzar els llocs de cultiu. Però la seva fita era ser exportador i la producció, joia de la corona, no en van fotre ni cas. Més tard van haver d'anar a Itàlia, per aprendre en matèria arbres que fossin rendibles. Va arribar un moment que la mala qualitat d'avellanes que posaven al mercat, era un desastre, fallades, ràncies, etc. Etc., :A les hores va ser quan Turquia, va començar a introduir-sa als mercats amb productes que no estiguessin caducats .Fins al punt que els productors van haver d'acabar per no entregar productes de collites caducades. Ara quan s'ha deixat el tren, en quant volem salvar l'avellana. Quan no es promociona, quan a vegades les oferien al turisme, sense reparar amb la qualitats que els i oferien.(cosa comprovada personalment) Total un desastre, per falta
de iniciatives i estudis de cara el futur. Ara , ha corre tots a l'arribar el "tsunami" comercials.