Dijous, 28 de Març de 2024

Competir a Segona Divisió, una oportunitat per promocionar la ciutat

Amb l'ascens del CF Reus Deportiu a Segona Divisió, s'obre un nou panorama pel sector comercial de la ciutat

29 de Juliol de 2016, per Josep Gallofré
  • Els jugadors del CF Reus celebren l'ascens a Segona Divisió

    Fabián Acidres

El passat 29 de maig, el CF Reus Deportiu feia història. L'equip de la ciutat aconseguia ascendir a Segona Divisió (ara La Liga 1,2,3) per primer cop en la seva història. Els roigs-i-negres van vèncer el Racing de Santander per un global de 4 a 0 i assolien l'objectiu marcat des de l'inici de la temporada. Des d'aquell dia, els directius ja es van posar a treballar, amb el màxim accionista, Joan Oliver, i el president, Xavier Llastarri, al capdavant. Es tracta, doncs, d'un repte no només esportiu, sinó també una possibilitat de potenciar la marca Reus i el sector comercial de la ciutat.

Què comporta econòmicament per al CF Reus ascendir de categoria?

Joan Oliver assegurava, just conèixer l'ascens del Reus a Segona Divisió, que aquesta categoria comportava "doblar les despeses i multiplicar per 10 els ingressos". El CF Reus rebrà al voltant de 4,5 milions d'euros provinents de la Lliga de Futbol Professional (LFP), una quantitat similar al pressupost de l'entitat. Una xifra, però, que el club no té del tot quantificada, tal com ha explicat el seu gerent, Ferran Pujol. Aquesta partida econòmica s'obté arran de diversos conceptes, com la classificació en anys anteriors a la categoria de plata -en aquest cas, el Reus no hi havia estat mai-, o el nombre d'abonats. En aquest sentit, altres equips de La Liga2 multipliquen per dos i per tres la partida destinada als roigs-i-negres. Aquesta quantitat és el paquet que engloba els drets de televisió i les apostes.

Del total que rebrà el CF Reus, la Lliga de Futbol Professional obliga a destinar vora el 70% a la massa salarial dels jugadors i el cos tècnic, i la resta als desplaçaments i dietes. A més, la LFP exigeix un dipòsit de 2 milions d'euros per participar en La Liga2, una xifra que, en principi, et tornen si descendeixes a Segona Divisió B. Per tant, segons Pujol, la quantitat no "és tan gran", ja que realment s'obtenen poc més de 2 milions. "Tothom es pensa que ens donen molt, i sincerament no sobraran diners", esplaia el gerent del CF Reus.

Estudi entre el CF Reus i la Cambra de Comerç

Just finalitzar la temporada, l'entitat roig-i-negra va traslladar a la Cambra de Comerç de Reus la proposta de fer un estudi econòmic sobre què comporta l'ascens del CF Reus. "L'estem valorant durant aquest mes de juliol", ha explicat el president de l'ens, Isaac Sanromà. En aquest sentit, des de la Cambra recorden que el Logronyès en va fer un a les portes del play-off d'ascens, del qual finalment va quedar eliminat; i l'Oviedo també en va elaborar un altre la temporada passada, després d'aconseguir pujar a Segona Divisió. "Ambdós estudis posen en evidència la importància que té per una ciutat disposar d'un equip jugant al futbol professional com a element de promoció", comenta Sanromà.

"Una cosa és que t'agradi o no el futbol, que és molt respectable, i l'altra és no ser conscient de l'oportunitat històrica que tenim al davant per promocionar la ciutat", valora el president de la Cambra de Comerç de Reus. A més, des de la institució consideren que el futbol és "un fenomen de masses", i que tot el que l'envolta té una exposició "mediàtica de primera magnitud".

Unió entre el club i el sector comercial de la ciutat

Per Isaac Sanromà, l'afectació de l'ascens del CF Reus "sempre ha de ser positiva". Per aquest motiu, comenta, és "tan important" que es generin sinergies entre el club i el sector comercial. "Nosaltres ho vam poder comprovar amb la Ganxet Pujo", la iniciativa que es va fer durant el play-off. La valoració d'aquesta proposta és molt bona, i, per tant, explica Sanromà, "cal que visualitzem de quina manera el comerç pot ajudar al club perquè tots hi surtin guanyant". "La ciutat no pot girar l'esquena al club. Ens necessitem mútuament", conclou.

Objectivament, el comerç, la restauració i l'hoteleria han de ser els que més ho notin, perquè són els àmbits que tenen una relació més directe amb el moviment de persones vinculades al món del futbol. A més, des de la Cambra creuen que el fet que el club sigui a la Lliga de Futbol Professional (LFP) permet un "posicionament privilegiat que difícilment aconseguiríem si haguéssim de limitar la promoció de la ciutat a una inversió publicitària". "Que el nom de Reus surti periòdicament a la premsa, la ràdio i la televisió i en tot l'àmbit digital associat al futbol professional és un aparador potentíssim", diu orgullós Isaac Sanromà.

Els establiments tèxtils, i que venen samarretes i bufandes del club roig-i-negre, també han viscut un auge en la venda de productes vinculats a l'entitat reusenca. De fet, durant el darrer tram de temporada, la fase d'ascens i els dies posteriors, les botigues es van quedar sense unitats.

En la mateixa línia es manifesten el president de la Unió de Botiguers de Reus, Àlfred Pitarch; i el vicepresident del Tomb de Reus, Joan Anton Montaña. Ambdós consideren que la restauració i els serveis de cap de setmana seran els sectors que més es beneficiaran d'aquest ascens, però també "el comerç en general de la ciutat", segons Àlfred Pitarch. Pel president de l'UBR, el fet que l'equip roig-i-negre estigui a Segona Divisió és una "eina més" de promoció de Reus. També pensa d'aquesta forma Joan Anton Montaña: "És una eina de promoció de ciutat en un sector que fins ara no s'havia tocat. És equiparable a coses que s'han fet i que ens han costat molts més diners públics".

"Fins ara ens coneixien per l'hoquei i Gaudí, i ara també pel futbol", ha comentat Pitarch. Així mateix, Montaña pensa que l'hoquei "no arrossega el potencial d'un conjunt de la Lliga de Futbol Professional", tot i que considera que ara mateix és "complicat" valorar-ho quantitativament. A més, creu Montaña, "tenim una zona que té una gran captació de turistes", si es combina amb diversos indrets de la Costa Daurada i es té en compte PortAventura, i "tenim l'avantatge que el club es diu igual que la ciutat".

Pel comerç de Reus, el fet que cada dues setmanes visitin el nostre municipi equips d'arreu de l'Estat és una "oportunitat" de captar noves oportunitats de negoci i "rebre més visitants", segons Àlfred Pitarch. El president de la Unió de Botiguers considera que "si tenim la ciutat ben posicionada, tindrem un bon flux de visitants".

Com vendre la marca Reus?

"Una ciutat generosa, oberta i cosmopolita", així de clar es mostra el president de la Cambra de Comerç. Segons Sanromà, Reus "sempre s'ha caracteritzat per anar més enllà gràcies a l'empenta de la seva gent". D'aquesta forma, argumenta que l'ascens del CF Reus és una "metàfora perfecta d'aquesta capacitat que han tingut els reusencs d'aconseguir el que ens hem proposat sense que ningú ens hagi regalat res".

La ciutat es veurà beneficiada de l'ascens del CF Reus. Per exemple, abans de cada partit retransmès per televisió es visualitzaran imatges del municipi per tal d'ambientar el partit. "Això és una promoció brutal", comenta Ferran Pujol.

A més, el club treballa en diverses iniciatives de promoció i màrqueting, com ja ha fet durant els darrers anys a Segona Divisió B. Se seguirà apostant per la vinculació amb entitats de Reus i tenen la intenció de transformar-se amb un club que sigui vehicle de la sostenibilitat. Per això, hi haurà acords per fomentar la mobilitat sostenible, i s'oferiran promocions a les persones que utilitzin vehicles elèctrics o el transport públic.

Des del club consideren que cal ampliar les iniciatives que el lliguin amb la ciutat. Així mateix, el CF Reus treballarà amb l'Aeroport de Reus i d'altres ciutats per tal de promocionar les destinacions on s'hagi de desplaçar l'equip. En l'àmbit comercial, no només s'hi vincularà el Tomb de Reus i la Unió de Botiguers, sinó també la Fira Centre Comercial, un dels eixos econòmics del municipi. "Hem d'aconseguir ser el club de la ciutat i de l'entorn", comenta Ferran Pujol, el qual creu que cal anar més enllà de Reus i també treballar la marca del municipi i de l'equip en altres pobles del Baix Camp, el Priorat i l'Alt Camp.

Els fluxos comercials també són importants per Antoni Vidal, professor de la Facultat d'Economia i Empresa de la Universitat Rovira i Virgili. Tant el catedràtic com Ferran Pujol valoren de forma positiva les connexions del Priorat i l'Alt Camp amb Reus, i fins i tot de pobles del Tarragonès com El Morell. D'aquesta forma, totes les persones que tinguin una vinculació comercial amb Reus poden ser "gent més predisposada a ser abonada de l'equip", pensa Vidal. A més, el professor creu que caldria "cuidar aquesta part, i fer campanyes per captar-los".

Sanromà pensa que és "molt important" que el club es consolidi a la nova categoria. "I la responsabilitat no ha de ser únicament de l'entitat", expressa, perquè la ciutat "hi té molt a dir, donant suport al club i ajudant en tot allò que permeti que el que avui encara sembla un somni acabi sent una realitat de present i, molt especialment, de futur".

El CF Reus, com tota empresa, genera ingressos i despeses, de forma directa i indirecta. El professor de la Facultat d'Economia i Empresa de la Universitat Rovira i Virgili, Antoni Vidal, considera que en aquesta situació "tot el que són ingressos repercuteixen en la ciutat, i és una cadena que es va expandint". Vidal ha posat també un exemple coherent i lògic: "En ascendir, els límits salarials dels jugadors són més alts, i per tant tenen més diners per poder gastar a la ciutat".

A més, la repercussió mediàtica és més alta, ja que "surts als mitjans de comunicació estatals", argumenta Vidal. "Com imatge i posicionament de marca, l'ascens és genial", diu. I què pot comportar aquesta situació pel sector comercial? "Pot passar que més d'un tingui curiositat per conèixer la ciutat", explica Antoni Vidal, però valora que "és complicat quantificar-ho". Un altre dels factors que el professor de la URV creu que genera pujar de categoria és "l'orgull de ciutat".

Per Vidal, el CF Reus no arriba a ser un motor econòmic de la ciutat, però sí "un emblema". "Si el club ho fa bé pot generar nous ingressos", ja que, segons expressa, "hi haurà més empreses que es vulguin promocionar, i més si surts per la televisió cada dues setmanes". També pensa de la mateixa forma el vicepresident del Tomb de Reus: "Molts partits del Reus s'emetran per televisió, i que surti la ciutat cada cap de setmana per un canal també és una difusió important de la ciutat".

Un 15% de nous abonats fins al moment

Just acabar la temporada, el CF Reus va fer una crida per captar nous abonats per la temporada 2016-17, i promocions especials pels que ja ho eren el curs passat. "Hi ha una tendència a l'alça, i hem fet un pas endavant", comenta el gerent del CF Reus, Ferran Pujol. A més, hi ha hagut un 15% de nous abonats. Des del club valoren les xifres com "semblants a les de la temporada passada", però consideren que no es poden donar quantitats reals fins al mes de setembre.

Tret dels darrers partits de la temporada passada, la presència a l'Estadi Municipal durant el curs anterior era d'aproximadament 2.000 aficionats. "No és ni la meitat de l'aforament", rebla Antoni Vidal, per argumentar que "caldria captar més abonats" per tal de tenir una implicació directa amb l'economia de la ciutat i del club i "aconsegueixi més complicitats".

Canvis a l'Estadi Municipal

El salt al futbol professional també afecta l'Estadi Municipal. En aquest sentit, la Lliga de Futbol Professional exigeix diversos canvis al recinte esportiu per poder competir, especialment, en matèria de seguretat i comunicació. Tot i això, dóna un marge de temps per poder fer aquestes remodelacions. A la vegada, el CF Reus es veurà beneficiat per la remodelació de la gespa i d'altres equipaments de l'Estadi Municipal, amb motiu dels Jocs del Mediterrani de Tarragona 2017.


Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

pere ganxet  29 de Juliol de 2016

esport reusenc

i per quan un abonament per hoquei i futbol?