Dimecres, 24 d'Abril de 2024

Diferents maneres de fer negoci amb l’avellana de Reus i sortir-se’n

Un 'workshop' de la Cambra de Comerç reivindica, a través de diferents experiències, aquesta fruita seca

08 d'Octubre de 2018, per Isabel Martínez
  • L'avellana ha estat la protagonista de la jornada d'aquest dilluns

    Isabel Martínez

Singularitat i responsabilitat. Aquests dos conceptes han estat majoritaris en la intervenció dels ponents del 'workshop' sobre la valorització gastronòmica de l’avellana de la Cambra de Comerç organitzat, aquest dilluns, dins del programa ‘Temps d’avellana’. Un 'workshop' que ha completat l’activitat del tast d’avellanes dirigit per Irma Brizi, catadora oficial del Panell de Tast de l’Associaciazione Nazionale Città della Nocciola, en el qual han pres part una cinquantena de persones.

“Som un país que no ens creiem el que tenim”, ha lamentat l’emprenedor Adrià Gomis de Curculio Nucum que des de fa un any elabora una crema d’avellana i garrofa saludable substitutiva de marques com Nutella. “Si no som singulars al final tots serem iguals” ha afimat, de la seva banda, Nuria del Cacho, membre de la tercera generació de Gelats i Torrons Xixona /Antonio Pla Ferrándiz que produeix, per exemple, un gelat d’avellana amb la varietat de la terra, la negreta.

El llegat cultural, la minimització de la petjada ecològica o la sobirania alimentària han estat altres dels arguments que Del Cacho ha defensat en la seva tria de l’avellana de Reus i del Baix Camp com a matèria primera dels seus productes. Sobre la seva experiència en el món de la confiteria i reposteria, Albert Poy ha declarat que a l’escola francesa on va estudiar aquestes disciplines ara fa 35 anys “tenien avellana de Reus i les posaven en valor i aquí no” i ha reconegut que actualment li costa “trobar negreta del Baix Camp” per elaborar els seus dolços.

Posar en valor un terreny familiar i aprofitar els seus recursos per oferir-los a un consumidor exigent és l’opció que aplica la Torreta d’Alcover. Una iniciativa empresarial que tan sols ofereix als seus clients avellanes torrades entre els mesos d’octubre a juliol, segons la seva representant, Cristina Ollé. “Gràcies a la coca d’avellana, La Fatarella és coneguda també” ha afirmat la fornera Rosa Balsebre per defensar una fruita seca que, al seu parer, situa en els mapes aquest petit municipi de la Terra Alta.

Com a marc de totes aquestes experiències concretes, el 'workshop' ha comptat amb una xerrada introductòria de la mestra de cuina Mariona Quadrada, qui a través d’un recorregut pel món de la llengua, la tradició, el patrimoni i la gastronomia ha reivindicat un element tan nostrat pel territori com és l’avellana. Amb un to tenaç, Quadrada ha posat èmfasi en “la responsabilitat” que els consumidors i els restauradors tenen per a què aquesta fruita seca tingui encara assignatures pendents en la cuina salada i ha demanat que “més enllà del lament, s’estengui” gràcies a accions positives.

“A la cuina no tot ha de ser foc i fum” ha afirmat en referència a determinats fenòmens gastronòmics que situen com a “passats de moda” plats com, per exemple, les postres de músic. “El restaurant és un altaveu però també hem de fer servir el producte en la nostra vida quotidiana” ha reclamat Quadrada alhora que ha considerat necessari “un relat cultural, d’estimació i vivencial” que vagi més enllà de l’estrictament comercial per implicar a la societat en la defensa d’aquest producte.

Per tancar la seva intervenció, Quadrada ha suggerit als oients alguns plats assequibles i gustosos amb els quals poder emprar avellanes com ara una pasta de coca i rovellons al forn amb oli d’avellanes, un filets de pollastre rebossats amb avellana fets al forn o diferents cremes on aquesta fruita seca són un ingredient imprescindible.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics