Divendres, 26 de Maig de 2017

'El boulevard de les ulleres'

Els carrers de Llovera i Monterols apleguen actualment fins a 10 locals del sector de l'òptica

15 de Març de 2017, per Marc Busquets
  • Els carrers de Monterols i Llovera tenen, entre tots dos, fins a nou locals comercials d'òptiques

    Marc Busquets

  •  

  • Marc Busquets

  • Marc Busquets

De ben segur que molts badocs no s'hi han fixat, però el cas és que entre els carrers de Llovera i Monterols l'oferta per veure-hi bé és d'allò més àmplia. Fins a deu locals comercials de diferents marques del sector òptic són instal·lades en aquestes vies (amb el nexe de la plaça de Prim), fet que gairebé permet batejar-les per alguns com 'el boulevard de les ulleres'. A Monterols, n'hi trobarem cinc, tres dels quals són a la part superior, tot baixant des de la plaça de Prim. A Llovera, per la seva part, estan més aviat repartits. Òptica Salas, per cert, té dos locals tot just separats per unes desenes de metres, un dels quals és a la plaça de Prim.

Si el Portal de l'Àngel barceloní és conegut arreu del món per la seva variada oferta o el carrer de Velázquez, a Madrid, és una via de referència per als amants de moda de luxe, a la capital del Baix Camp es pot presumir de disposar d'una mena d'avinguda oftalmològica. Val a dir, a més, que la desena de la selecció, gestionada General Òptica, tot just acaba d'obrir les portes portes gairebé a tocar del Campanaret. Uns dies enrere, de fet, les seves comercials han estat repartint publicitat de les seves promocions.

Dura competència

"No, no m'hi he fixat mai, en això que dius que hi ha tantes òptiques", admet el Paco, un jubilat que passeja amb la seva dona, la Rosa. Ella sí que n'estava al cas, i té fins i tot una teoria per explicar els motius pels quals hi ha tanta oferta. "Les primeres òptiques, les més veteranes, han aconseguit l'efecte crida i les noves s'han acabat posant en aquests dos carrers", exposa.

En una línia similar s'expressa l'agent immobiliari Alejandro Bermúdez, de Bercoma. "És evident que si un negoci va bé i es consolida, sempre hi haurà altra gent que voldrà intentar-ho", subratlla. Ara bé, el fenomen no només se cenyeix als carreres de Monterols i Llovera sinó que també arriba al carrer de Jesús i d'altres del nucli antic. "En trobes al Pallol, al Tomb de Ravals, a totes bandes", assenyala. "Passa quelcom similar amb les fruiteries. N'hi ha desenes, a la ciutat", revela amb un somriure. Cert, especialment als barris.

Precisament, per aquest motiu, l'expert pronostica que moltes d'aquestes botigues (especialment les més noves) "no duraran". "Els lloguers són alts i les despeses també, i així costa tirar endavant un negoci", raona. La competència, diu, és ferotge. "Han arribat les grans cadenes òptiques i les botigues petites del sector no hi poden competir per una qüestió de preus", indica Bermúdez. Tot i això, l'agent celebra que se segueix emprenent. "Són valents, és evident, perquè el mercat és dur", descriu.

La veu dels professionals

En la majoria dels casos, els professionals de l'òptica reben amb un somriure el comentari sobre l'augment de negocis del sector en aquest parell de carrers de l'eix comercial de la ciutat. No hi saben trobar una causa o no la revelen, però sí que s'apunta que els clients "saben que en aquesta zona hi ha una gran oferta", fet que fins i tot ha provocat confusions entre els clients que "entren pensant-se que t'han encarregat a tu les seves noves ulleres i resulta que s'han equivocat de botiga". Sigui com sigui, i malgrat que Reusdigital.cat ha intentat posar-se en contacte amb diverses de les òptiques que hi ha entre Monterols i Llovera, poques han donat resposta o s'han excusat tot indicat que calia adreçar-se a les centrals en determinats casos de franquícies.

Alguns d'aquests nous establiments són franquícies o bé locals que pertanyen a grans cadenes del sector, com Visionlab o Alain Affelou, però n'hi ha d'altres que no s'aixopluguen sota una firma d'aquestes característiques. És el cas dels últims veïns en haver arribat a Monterols, Òptica Robusté, amb seu també a Montblanc. Van obrir el passat novembre amb l'objectiu d'oferir "quelcom diferent", segons una de les seves treballadores, Iria Cebral.

"Hi ha les grans cadenes, que ofereixen preus competitius, i models d'òptica com el nostre, que busca el disseny i les ulleres més singulars", segueix. Potser és aquesta la clau de convivència entre uns i altres, doncs, que cadascú opta per diferenciar-se i troba el seu perfil ajustat de client. "Reus és encara una ciutat molt potent en la seva oferta comercial, així que tenir-hi botiga és estratègic", conclou.

'Una ciutat més comercial que Tarragona'

En el cas de Visionlab, efectivament, el seu punt fort són "els preus competitius", exposa la Soraya Garrido. "Tenim bones marques a bons preus i, si cal, les financem, les ulleres", afegeix. Ara bé, tampoc s'explica el motiu pel qual hi haurà en pocs dies una desena de negocis del sector al boulevard. "Sí, n'hi ha poques, oi?", fa broma. "I no et deixis les òptiques del Tomb de Ravals o dels centres comercials", adverteix amb un somriure. La cadena per a la qual treballa només té el local de Reus (obert fa uns sis anys), a la demarcació, "perquè és una ciutat més comercial" que no pas Tarragona, diu.

A uns metres més amunt, i amb una trajectòria que es remunta a 1976, des d'Òptiques Visió es fa un retrat pessimista la vida comercial a la ciutat. "S'han carregat Reus. Així de simple. I tots en són responsables", diu el seu impulsor, Francesc Pallarès, en referència a les entitats i a l'administració. Quaranta anys d'experiència fan que "les haguem vistes de tots colors" i que, per desgràcia, s'encari el que vindrà amb desesperança. "No crec pas que les coses millorin, els lloguers són altíssims i és impossible pagar segons quins preus", lamenta. Sobre la presència de tanta competència al 'boulevard de les ulleres', Pallarès ho té clar. "I més que en vindran. Si la mare pot seguir parint, parirà", pronostica metafòricament.

Per tant, no seria estrany que les dues vies de vianants i el tram de la plaça de Prim que les lliga, acabin acollint encara més negocis de l'òptica, de cara al futur. O, com indica Bermúdez, la competència passi factura a alguns dels negocis i que es vegin obligats a abaixar la persiana. El cas és que ara per ara hi ha ulleres per a tots els gustos i butxaques, i que el comerç reusenc té un peculiar element diferenciador de la resta de ciutats del territori.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat Reus Diari Digital òptiques carrer monterols i llovera
reusdigital.cat Reus Diari Digital òptiques carrer monterols i llovera
COMENTARIS (0)