Dissabte, 20 d'Abril de 2024

El projecte de tren turístic entre la Costa Daurada i l'Ebre busca la participació econòmica de les administracions

Ja hi ha una locomotora i alguns vagons de passatgers rehabilitats per al 'Caspolino', el primer servei de tren turístic de Catalunya

04 de Febrer de 2016, per ACN
  • Una delegació de representants de les administracions de Tarragona i Terol visitant les locomotores i vagons restaurats a la nau cotxera de Móra la Nova

    ACN

La Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova (Ribera d'Ebre) porta més de 15 anys desenvolupant la idea d'un tren turístic que ja comença a prendre més que forma i vol ser una realitat el 2019. Circularà entre la Costa Daurada fins a Casp (Baix Aragó-Casp) i recuperarà el nom antic de 'Caspolino'. La locomotora de vapor 'Mikado' i alguns vagons de passatgers que hi donaran servei ja s'han rehabilitat i la feina continuarà amb la locomotora 'Bonita' i altres vehicles. Com ha apuntat el president de la fundació, Jordi Sasplugas, ara cal la implicació de les administracions per aconseguir el finançament que falta, 1,3 milions d'euros, i poder acollir-se a alguna ajuda de fons europeus.

L'actual servei 'Caspe', integrat a la línia de rodalies R-15 de Renfe, entre Barcelona i Riba-roja d'Ebre (Ribera d'Ebre), i que arriba fins a Casp (Baix Aragó-Casp), es compatibilitzarà en un futur proper, a partir de 2019, amb un servei de tren turístic, el primer de Catalunya, que recorrerà aquest mateix tram, entre la Costa Daurada, el nord de les Terres de l'Ebre i el Baix Aragó, recuperant la seva denominació antiga, 'el Caspolino'. Fa 15 anys que aquest projecte el desenvolupen els membres de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova, animats pel potencial de l'experiència i els bons resultats que ha donat a Europa, en el darrer mig segle, aquest tipus de servei ferroviari.

Com ha destacat el president de l'entitat, Jordi Sasplugas, l'explotació de trens turístics històrics aporta un doble benefici als territoris sent, per una banda, un pretext per a la conservació del patrimoni ferroviari antic i, per l'altra, un atractiu turístic. "A Europa s'ha fet sobretot en zones rurals per dinamitzar l'economia del territori al voltant d'aquest producte", ha apuntat. Els usuaris busquen l'atractiu de viatjar en un tren antic i gaudir de l'entorn paisatgístic i, a la vegada, aprofiten aquests viatges per conèixer el territori. Això dóna lloc a una "espècie d'unió" de diferents punts, actius i eixos turístics que faciliten la creació de paquets turístic amb els quals "consumir tota l'oferta cultural del territori" que es visita.

Compatibles i dinamitzadors

La compatibilitat d'un tren turístic amb les línies i serveis habituals que presta Renfe a la demarcació es fonamenta en les normatives de la Unió Europea sobre explotacions ferroviàries estatals, que eviten els monopolis i permeten la interacció de serveis públics i privats. La posada en marxa del 'Caspolino' serà possible pagant un "peatge" a Adif, propietària de les vies i les estacions, per poder-ne fer ús. El condicionant, evidentment, és utilitzar-les en franges horàries diferents.

La fundació de Móra la Nova ja ha rehabilitat una de les locomotores a vapor que antigament circulaven en aquest trajecte, la 'Mikado'. La pendent, l'estimada 'Bonita' té un cost de reparació més elevat que hauria encarit d'entrada el projecte. Per això s'ha posposat la seva posada en marxa per a la segona fase del tren turístic. També hi ha llestos dos cotxes de viatgers i se n'afegiran quatre més que encara falta restaurar. El servei es complementarà amb dues locomotores antigues, una logística de dièsel ja reformada, i una d'elèctrica que encara cal anar a recollir a Madrid. Les tres màquines són necessàries per garantir un viatge diari, que hi hagi un correcte cicle de manteniment i evitar interrupcions en el servei. En la primera fase, Sasplugas ha detallat que es podrien oferir fins a 400 places, i en la segona dos o tres viatges diaris.

L'èxit d'aquests trens turístics registra importants xifres en països on té un gran acolliment, com la Gran Bretanya, on s'ofereixen fins a 3.000 places diàries en 9 trens. Sasplugas ha apuntat que a Europa "es mou fins a 25 milions d'usuaris" en trens turístics i suposa un gran impacte econòmic. "Requereix explicar bé potencial real que té a Europa i transmetre el potencial del projecte perquè no es tracta d'un producte residual", ha explicat. Per aquest motiu, aquesta setmana, s'han reunit a Móra la Nova una seixantena de representants dels municipis per on travessa la línia R-15 i també representants dels consells comarcals, la Diputació de Tarragona, la Cambra de Comerç de Reus i el Port de Tarragona. "Calia congregar els agents que hi poden participar i explicar-los-hi bé perquè és un projecte nou al país, no existeix cap altre producte de les mateixes característiques", ha dit el president de la fundació moranovenca.

El finançament pendent

L'objectiu és animar-los a implicar-se econòmicament i facilitar que es pugui complir el calendari i els terminis de posada en marxa per al 2019. Amb la rehabilitació de la nau cotxera i d'alguns dels vagons i locomotores, s'ha executat el 56% del projecte complet però "s'ha emportat una part important del pressupost". Per a la resta fan falta 1,3 milions d'euros dels quals ja n'han aportat 450.000 euros els ajuntaments de Móra la Nova, Flix, Ascó o Riba-roja d'Ebre. Pendent també que es pugui sol·licitar aviat un fons europeu FEDER, la fundació intentarà incloure en la petició actuacions paral·leles per millorar l'oferta turística, com poden ser l'arranjament d'estacions o altres actuacions puntuals segons les necessitats de cada municipi, de manera que es pugui arribar als 2,4 milions d'euros de cost del projecte, tal com requereixen les bases per rebre una subvenció del 50% del cost.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics