Cookie control
Dissabte, 07 de Desembre de 2019

El Radar Cambra dels dos darrers trimestres constata el final de l’optimisme econòmic

S’observa un canvi de tendència respecte la percepció del futur

13 de Desembre de 2018, per Isabel Martínez
  • Imatge de la presentació del darrer Radar Cambra.

    Isabel Martínez

Cinc anys després que la Cambra de Comerç de Reus i Ceres posessin en marxa el Radar Cambra que analitza trimestralment les percepcions de les empreses sobre la situació econòmica, aquesta mostra reflecteix un canvi de tendència preocupant. Una idea que el responsable del gabinet tècnic Ceres, Hildebrand Salvat, ha resumit com “el final de l’optimisme” i que caldrà analitzar amb més deteniment cara “a les properes onades”. Concretament, aquesta situació es revel·la en el fet que els membres del panel que han participat en la tercera i quarta onada del 2018 projecten la percepció que el futur econòmic serà pitjor (un 4%). “Aquest element és innovador” ha dit Salvat qui ha assenyalat que des del 2013 s’havia revertit la tendència majoritària de qualificar la situació econòmica com a “dolenta” des del 56% a una xifra del 6% corresponent al darrer trimestre d’enguany. En canvi, l’anàlisi a curt dels dos darrers trimestres del 2018 mostra una millora de la percepció positiva dels integrants del panel que passen del 28% al 36% entre la tercera i la quarta onada però encara lluny del 47% de l’avaluació de la segona onada.

Pel que fa a l’Índex de Confiança Empresarial (ICE) que avalua xifra de negoci, nombre de treballadors i inversió, el Radar Cambra també en mostra la reducció respecte la darrera onada situant-se en el nivell del 2016. Aquesta evolució negativa –que a més ha estat ininterrompuda des finals del 2017- provoca que hagi descendit des del 19,8% del primer trimestre d’enguany al 15,3% del darrer.

El comerç de proximitat

En el terreny del tema d’actualitat de la 20ena onada del Radar Cambra, els 47 panelistes que hi han participat han analitzat la situació del comerç de proximitat de la zona. En aquest camp, un 58% esmenta amenaces i problemes en el sector, un índex molt superior al 47% que destaca les fortaleses. Tant en les variables corresponents a la comparació amb les grans superficies com respecte a la venda 'online', la qüestió dels horaris i els preus són els principals desavantatges que es valoren situant-se en valors negatius del 74% i el 70% respecte els centres comercials i del 70% i el 74% en el comerç online. Així mateix, un 43% de les empreses consultades en l’onada esmenten algun repte com ara principalment l’especialització. “L’'online' ha canviat el perfil del comprador i del venedor” ha comentat el president de la Cambra de Comerç, Isaac Sanromà, qui ha llençat la idea que els estats hauran de legislar o tirar endavant mesures protectores per frenar “el 'dumping'” que s’està produint en alguns sectors.

Respecte la innovació, el tema de l’actualitat de la 19ena onada del Radar Cambra, les dades mostren que un 66% de les empreses tenen estructura o recursos destinats a la innovació i que un 74% n’han fet alguna activitat relacionada en els darrers dos anys. En l’àmbit de l’esforç econòmic de les administracions públiques, un 58% dels membres del panel que han intervingut en aquesta onada opinen que s’hauria d’incrementar la seva acció.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics