Dijous, 28 de Març de 2024

Experts en transport marítim reivindiquen el sector com a aposta econòmica

Una jornada tècnica organitzada a la Cambra presenta els actius del Port de Tarragona

24 de Novembre de 2017, per Marià Arbonès
  • Un instant de la jornada d'aquest divendres a la Cambra de Reus

    Cedida

El Port de Tarragona ha centrat la jornada 'Situació i Estratègia de Futur del Port de Tarragona, organitzada pel Centre de Recerca en Economia Industrial i Econmia Pública (CREIP) de la URV i la Cambra de Comerç, de Reus, i que ha tingut lloc aquest divendres, a la seu de l'ens cameral. La sessió també ha dedicat especial atenció a l'actual model portuari i al transport marítim en general.

El president de Puertos del Estado, José Llorca, ha agafat el relleu de les dues intervencions de presentació, que han fet el president de la Cambra, Isaac Sanromà i el director del CREIP, Bernd Theilen.

José Llorca ha destacat la impotant influència que tenen els ports estatals en la competitivitat i l'economia, argumentant-lo amb la dada que el 67% del comerç exterior passa pels ports marítims. Ha començat referint-se a l'àmbit Estructural, afirmant que "és necessària una millor diversificació" i en la importància de "tenir una millor connectivitat en zones d'activitats logístiques a terra".

El segon punt exposat pel president dels ports de l'Estat ha estat el de la Regularització. Per a Llorca, "cal generar una regularització que incrementi la competitivitat i adreçar-se a l'obertura de mercats", posant com a exemple la recentment aprovada Llei de l'Estiba. En el punt centrat en la Governança, el ponent ha defensat l'actual model de titularitat.

José Llorca s'ha referit també a la revolució 4.0, que comportarà canvis importants en un futur immediat, com són l'aplicació de la gasificació, la digitalització del procesos i els models de transport. Llorca ha defensat la globalització i ha assegurat el "gran avantatge" que suposa el Port de Tarragona per al territori i l'Estat.

El creixement del Port de Tarragona

La sessió ha continuat amb una taula rodona, amb una primera intervenció de la directora de Teirlog Ingeniería PilarTejo Mora-Granado, qui ha coincidit amb molts aspectes amb José Llorca. Per exemple, en la importància de la globalització, la dependència de l'economia mundial en el transport marítim i en millorar les estratègies “terra”. L'enginyera naval ha destacat la gran funció de port en sòlids a granel que fa el Port de Tarragona, i de ser "l'únic de l'Estat amb un important tràfic de vehicles sense tenir a prop factories de fabricació".

La taula rodona ha continuat amb la intervenció del director d'Instal·lacions del Port Tarragona, Carles Segura, qui ha donat a conèixer les infraestructures del port i les estratègies del seu creixement. En una primera part, Segura ha exposat indicadors importants, com el segon lloc en calat que ocupa el port tarragoní en l'àmbit mediterrani, el seu posicionament líder en el sector agroalimentari, l'important volum de tràfic de mercaderies o el considerable increment de creuers que ha rebut.

En l'apartat de projectes, Segura s'ha referit al Pla Director que s'està executant amb una inversió de 30 milions d'euros cada any, als beneficis que comportarà el futur complex logístic de Vila-seca, a les millores en l'àrea química del port, així com a la construcció del nou dic. El representant del Port de Tarragona també ha valorat en clau positva les possibilitats que poden donar la via A-27 i el Corredor del Mediterrani.

En la taula també ha intervingut l'expresident de la Xunta de Galícia i de Puertos del Estado, Fernando González Laxe, qui ha exposat "la necessitat que té Espanya en apostar pel mar" per afavorir l’economia, i les aliances de les navilieres com a singularitat que té el sector del transport marítim. Com han fet ponents anteriors, l’economista gallec també ha remarcat la importància de la globalització, les reformes que han de fer els ports pel volum creixent dels vaixells i el desenvolupament logístic.

El president del Port de Tarragona, Josep Andreu ha tancat la jornada fent un breu balanç d’avantatges i inconvenients en el funcionalment actual del port tarragoní. Segons Andreu cal millorar: “l’actual estratègia de contenidors, el cas de la descabornització i el retard del Corredor del Mediterrani”. En l’apartat favorable, el president ha apuntat “la diversificació i el tràfic de productes agroalimentaris i químics, així com el de creuers. 

 

 

 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics