Cookie control
Divendres, 15 de Novembre de 2019

La fallida de la Cooperativa de Cambrils, un any després

La crisi de l'entitat ha afectat unes 5.000 persones, que ja han començat a recuperar part dels estalvis retinguts

31 de Desembre de 2016, per Marc Busquets
  • La plataforma d'afectats ha fet sentir la seva veu per recuperar els seus diners

    ACN

El passat 22 de desembre es va complir un any de la fallida de la secció de crèdit de la Cooperativa Agrícola de Cambrils. El tancament sobtat de l'oficina de la Caixa Agrària al nucli antic de la vila va fer saltar les alarmes, especialment perquè en una anterior assemblea de socis de l'entitat s'havia acordat aquesta manera però feta de manera gradual i espaiada, almenys, fins al febrer d'enguany. La crisi s'havia produït pel forat de 32,5 milions d'euros que no podien tornar-se als clients (28 en dipòsits a termini i 4,5 milions en comptes corrents i llibretes).

Preconcurs de creditors

La reacció dels afectats, lògicament, no es va fer esperar. Va ser justament un any enrere quan després d'una trobada amb l'alcaldessa del municipi, Camí Mendoza, es va anunciar que el grup s'uniria en una plataforma jurídica que tindria com a principal objectiu vetllar pels seus interessos i aconseguir el retorn dels diners bloquejats. Posteriorment, l'organització va reunir-se de manera freqüent per avaluar l'evolució del conflicte i valorar totes les alternatives possibles. Per evitar el concurs de creditors, la plataforma es va mostrar disposada a col·laborar per trobar els 9 milions que al gener feien falta per desbloquejar els seus estalvis.

Ja al febrer, no obstant això, es va presentar el preconcurs de creditors de l'entitat agrícola amb data límit el 22 de març. Els afectats no van defallir i van inicar una sèrie d'accions per fer sentir la veu, tals com marxes pels carrers del centre de Cambrils i talls de la carretera N-340 al seu pas pel municipi. Més endavant, al març, el Consell Rector de la Cooperativa va donar llum verd al Pla de viabilitat sobre el qual s'ha fonamentat l’acord marc de refinançament d'aquesta. Per llei, calia aconseguir un 75% d'adhesions, que finalment va ser del 80,79%. El president de la plataforma d'afectats, Daniel Pallejà, va assenyalar llavors que l'acord "era el menys dolent" que s'havia pogut establir. 

Devolució a termini

En paral·lel, el grup va anunciar que demanaria responsabilitats judicial per l'estat de l'entitat agrícola, superat el preconcurs. No obstant això, Pallejà es va mostrar confiat en què els afectats recuperessin el 40% dels seus diners durant el mes de maig. Cal recordar, això sí, que l'acord establia que el 60% restant es recuperarà a terminis durant els propers 16 anys. Novament, amb tot, els clients afectats es van tornar a veure perjudicats i a finals de maig molts d'aquests havien assumit que trigarien més del previst en poder tornar a disposar d'una part dels estalvis. Una "petita crisi d'acords" entre cooperatives de la Federació Catalana de Cooperatives Agràries (FCAC), que havia aparaulat la concessió d'un préstec de 10 milions, va provocar el nou desajust.

Va ser el passat mes d'agost quan finalment els clients van començar a percebre part dels seus diners. Després de l'obertura de l'antiga seu de la Caixa Agrària ara com a Ibercaja (només amb la intenció d'atendre els casos pendents), els afectats van poder iniciar els tràmits per recuperar el 46,40% de tot allò que se'ls havia bloquejat. Finalment, i a l'octubre, la plataforma va anunciar la seva intenció de personar-se al procés judicial obert contra antics i nous gestors de la secció de crèdit que va fer fallida a finals de 2015.

"Ara per ara estem a l'expectativa i preparant la nostra defensa", subratlla per la seva part el president de la Cooperativa, Jaume Baiges, a Reusdigital.cat. "Més endavant ja veurem què fem i si demanem responsabilitats als anteriors responsables", afegeix. "La nostra prioritat actual és millorar l'economia de l'empresa, i en aquest sentit l'acord amb Ibercaja ha estat fonamental", diu. Si no s'hagués concretat el pacte, de fet, "les coses haurien pogut ser molt pitjors". "Per part del BBVA no hi ha haver bona voluntat, tan sols bones paraules", es queixa. El pla de viabilitat de l'entitat, d'altra banda, i que recollia haver de fer diversos acomiadaments, "segueix endavant". "Hem pogut eliminar llocs de treball que eren prescindibles, i hem externalitzat alguns serveis", matisa Baiges.

Propera assemblea

En declaracions a aquest mitjà, Daniel Pallejà ha avançat que s'han fet les gestions per tirar endavant aquesta opció, acordada en assemblea. "Hem perfilat detalls tècnics, ja que tot plegat és complicat. La plataforma no és una afectada directa, sinó un grup de persones que sí que ho són", ha detallat. "Ho hem parlat amb els advocats i possiblement els membres de la junta sí que ens personarem, en representació de tota l'organització", ha matisat tot seguit. Serà passat festes, "cap al 15 de gener", i en una nova assemblea, quan s'acordi aquesta última possibilitat.

La fallida de la secció de crèdit de la Cooperativa ha afectat unes 5.000 persones, entre les quals s'hi troba l'alcadessa Mendoza. En una entrevista a LANOVA Ràdio, va admetre que també tenia diners retinguts. Fet el primer pagament en relació al 46,4'% dels diners retinguts als clients, i segons Pallejà, el pagament previst per al 2017 ja està compromès de cara al segon trimestre.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics