Dissabte, 23 de Març de 2019

La Generalitat de Catalunya proposa gestionar la futura estació de Bellissens

El conseller Damià Calvet no renuncia a l’estació central de l’aeroport i treballa per tal que s’inclogui al DORA d’AENA

15 de Març de 2019, per Isabel Martínez
  • Calvet, al centre de la imatge, aquest divendres a Reus

    Isabel Martínez

La Generalitat de Catalunya aposta per l’encomana de gestió de la futura estació de Bellissens de Reus que actualment es troba entre la llarga llista d’infraestructures pendents de la decisió del Ministeri de Foment de Madrid. Aquest ha estat un dels pocs detalls novedosos que ha explicat, aquest divendres al matí a la Cambra de Comerç de Reus, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, en el marc de la xerrada ‘Horitzó 2021’ que coorganitzen les cambres de Reus i Tarragona. “A l’Estat li fa mandra Catalunya”, ha dit Calvet qui, reiteradament, ha defensat el treball i la planificació que l’administració catalana està realitzant en aquest i altres assumptes pendents de l’actuació de Madrid en matèria d’infraestructures.

Concretament, respecte l’estació de Bellissens, el conseller ha recordat que la Generalitat va lliurar el gener de 2018 un estudi que incloïa dues alternatives al Ministeri sobre aquest punt, una de 12 milions d’euros i una altra de 15 milions d’euros. Sobre la possibilitat que aquest i altres aspectes se solucionin properament, Calvet ha reconegut que amb l’actual govern “hi ha bona sintonia” però ha insinuat que dependrà dels resultats del 28-A. De manera similar, Calvet tampoc ha aportat novetats respecte l’estació central de l’AVE que hauria de situar-se a l’entorn de l’aeroport de Reus.

En aquest sentit, el conseller ha recordat que aquesta infraestructura forma part de l’acord en clau catalana i que “la reserva de l’estació ha de ser”. El conseller ha posat èmfasi en què actualment la conselleria està treballant per a què les inversions relacionades amb l’aeroport s’incloguin en el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) d’AENA en el període 2020-25. Paral·lelament, ha explicat que es continua treballant amb Adif per resoldre una actuació que hauria d’estar ja enllestida fa anys i que es va arribar a adjudicar.

Específicament sobre l’aeroport de Reus, el conseller ha exposat la seva opinió que els aeroports de Girona i Reus actuïn “complementàriament” amb el d’El Prat i ha rebutjat la idea d’establir prelacions numèriques sobre aquestes instal·lacions que han de formar part d’un conjunt de país. Respecte el projecte del Tramcamp, Calvet ha insistit en posar en valor l’acord a nivell català sobre l’entrada de la nova variant ferroviària entre Vandellòs-L’Hospitalet de l’Infant i Vilaseca, un projecte que implicaria legalment el desmantellament de les vies actuals.”

Perdre infraestructura viària sempre és un mal negoci”, ha assenyalat el conseller qui, d’altra banda, ha titllat “de lícit i legítim” que els municipis afectats vulguin “resoldre la ferida” urbanística que representa el traçat actual. Tot i això, ha reivindicat el Tramcamp i ha demanat lligar “els calendaris per a què sumin” en referència a que la proposta del Tramcamp sigui consecutiu a la retirada de la via per part del Ministeri. “Hem de parlar molt amb el territorio” i “anar tots a una” ha conclòs sobre aquesta matèria.

El conseller s’ha felicitat de la notícia que el projecte de Hard Rock hagi guanyat el concurs de la llicència de casino i ha recordat que, dins de la complexitat de la proposta del CRT, ara es treballa en l’adquisició dels terrenys. “No hem deixat de treballar ni un sol dia” en aquesta temàtica des de 2012 ha recordat Calvet. Entre altres matèries, Calvet ha avançat que la Generalitat aposta per a què a la finalització de la concessió de l’AP-7 el desembre d’enguany es pugui implementar l’eurovinyeta amb l’objectiu que el fons es destinin a manteniment de la xarxa, transport públic i ambientalització de flotes. Una proposta a la que ha considerat l’Estat mira de moment amb bons ulls.

El conseller ha assegurat que aquesta idea no és incompatible, en absolut, amb una Catalunya lliure de peatges. Amb la presència de l’alcalde de Reus, Carles Pellicer, qui ha s’ha interessat per l’estat de la proposta de Bellissens i l’estació central de l’aeroport, i el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Josep Maria Cruset, l’acte ha servit també per acomiadar a l’actual president de la Cambra de Comerç de Reus, Isaac Sanromà.

COMENTARIS (0)

Reportatges