Cookie control
Dimecres, 16 d'Octubre de 2019

Quan el coneixement òptic es fusiona amb el món del vi

La família Nebot Vilà és un clar exemple d’emprenedoria a Reus en dos àmbits ben diferents

02 de Juliol de 2019, per Cristina Valls
  • Nebot, al seu negoci

    Cristina Valls

Josep Ramon Nebot és l’administrador de La Creu Blanca a Reus, lloc on va néixer l’empresa òptica. Actualment, però, és també present a Tarragona, Valls i Móra. "Són les zones on, històricament, la capital del Baix Camp tenia influència a nivell comercial. D'aquesta manera, som més a prop dels clients a mesura que les ciutats són més autosuficients i va descentralitzant-se el sector dels serveis", comença Nebot. Per tant, des de Móra cobreixen Priorat, Terra Alta i La Ribera; des de Valls, la zona de l'Alt Camp i la Conca de Barberà; de Tarragona, el Tarragonès; i, de Reus, Baix Camp, però també Priorat i Tarragonès. La marca La Creu Blanca va néixer a la ciutat l'any 1914. Va començar com a un petit establiment d'òptica al carrer de Monterols, on hi ha una de les dues seus avui (l'altra és al carrer Sant Joan). La vinculació de la família de Nebot amb la marca és des dels primers anys 40 i 50, quan el pare de Nebot va treballar-hi i amb el temps, va acabar fent-se càrrec de l'activitat. "Jo em vaig incorporar l'any 1976, el meu germà el següent. Fa un parell d'anys, hem incorporat els nous relleus a la família. Ara cal formar-los correctament", destaca.

A hores d'ara, afirma que es troben en un procés de canvis i innovació constant. Preguntat sobre la gestió de la competència al llarg dels anys a Reus, apunta que el carrer de Monterols "sempre ha estat un punt neuràlgic quant a comerços de tota mena i, no només amb òptica, sinó també amb roba i joieries". Descriu els anys 80, 90 i els primers 2.000, com a "un bon moment per al comerç local”. “Hi havia una competència molt sana, trobo. Aquest factor permetia mantenir un estímul de voler continuar i fer-ho millor”, esmenta el comerciant.

El client ha canviat

Amb el temps, però, el servei al client ha canviat. Aquesta és la conclusió a la qual arriba l'emprenedor. "Abans se'n sabia, d'atendre i, fos el comerç que fos, hi havia una formació adequada entre els treballadors. Des de finals dels anys 2.000, tot plegat, s'ha trencat una mica. L’explicació? Crec que ha costat de mantenir el relleu generacional, i la presència de la franquícia també ha fet la seva", justifica.

La reformulació del comerç a la ciutat, doncs, ha provocat "una canvi de la oferta". De comerç local n'hi ha menys. "Sembla haver-se imposat una manca de seguretat amb el comerç de proximitat. Per emprendre, ens ho hem d'acabar de creure. L'activitat comercial de botiga no és fàcil. El tema de la conciliació laboral i familiar és un tema important al qual se li ha de donar importància, perquè si volem un servei i uns productes de qualitat, ho hem de fer compatible amb la qualitat de vida de les persones que estem al servei dels clients", manifesta.

Diferenciació

Un comerç especialitzat, com és l'òptica Creu Blanca, no es pot permetre despersonalitzar el servei ni automatitzar-lo. A l'òptica La Creu Blanca hi ha tres branques clau: qualitat, servei i innovació segura. “Aquesta última, prioritza el client, ell és el centre i l’ha d’atendre una altra persona que ha de prestar un servei útil, sense cap improvisació”, continua. En els darrers anys, han creat el servei a mida. "Aproximadament, una quarta part de les persones, quan van a buscar unes ulleres no troben les adequades. Els processos de massificació i globalització han simplificat la gamma de productes. El nostre servei a mida mira de donar resposta a la necessitat visual i estètica del client", diu. Amb la qual cosa, les muntures exposades a les òptiques serveixen per estimular la presa de decisió i no començar de zero. Pel que fa a la visió i l'esport, des de La Creu Blanca, també han volgut donar servei als esportistes, que necessiten un model d'ulleres específic. En aquest sentit, reconeix que encara s’ha de fer molta pedagogia, “no pot ser que un ciclista vagi equipat amb un casc, però sense les ulleres graduades”.

El món vinícola

A la família dels Nebot Vilà també els ha agradat el món del vi i han estat, des de sempre, molt vinculats al Priorat. L'any 1996 van constituir una societat i van obrir el celler Terres de Vidalba, a Poboleda. “La idea arrencar de zero, tot comprant uns antics terrenys agrícoles, netejar i plantar. Era una idea que ens feia por, ja que no teníem cap parent dedicat ni res semblant. Va esdevenir un vertader repte. La nostra primera anyada és de l’any 2003, però no la vam comercialitzar fins al 2005. Vam esperar força temps per elaborar el nostre primer vi, anomenat ‘Tocs’. Aquesta primera referència és per a nosaltres molt important, la suma de molts detalls que fan una suma de tot el nostre esforç”, resumeix l’emprenedor.

En aquest sentit, tot cercant el punt comú entre l’òptica i el món del vi, Nebot conclou que “tant en l’òptica com en l’elaboració del vi, hi ha productes de llarg recorregut, on s’ha de ser molt curós i on és complex improvisar”. A hores d’ara, hi ha tres treballadors al celler i cada cop que Nebot pot, dedica el seu temps al vi. “És sacrificat, però els caps de setmana ja sé que m’hi hauré d’estar. El que t’agrada ho fas amb molt de gust. A més, quan entres al món de la pagesia relativitzes moltes coses de l’activitat comercial.

El temps és relatiu, el rellotge s’atura i la planificació, tot i ser molt rigorosa, pot ser de cop modificada. Ja sigui per un contratemps climàtic o per algun altre factor, contra la natura no pots lluitar”, reconeix Josep Ramón Nebot. Potser és això el que se’n treu de fusionar dos mons tan diferents, tot suma.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics