Dijous, 28 de Març de 2024

El baixador de Bellissens

04 d'Abril de 2014, per Jordi Domingo

Al darrer ple municipal de Reus del mes de març, es va aprovar per unanimitat una moció presentada pel grup municipal PSC-PM que instava l' Ajuntament a demanar formalment al Ministeri de Foment la construcció d'un baixador ferroviari a l'àrea de Bellissens. Aquest mateix dimecres, dia 2 d'abril, el grup parlamentari socialista al Congrés dels Diputats, ha registrat una proposició no de llei que insta el Govern de Rajoy a construir el baixador de Bellisens.

La xarxa ferroviària al seu pas per Reus ha estat des de fa temps centre de diversos estudis i propostes. El Pla d'infraestructures de transport de Catalunya (2006-2026) contempla fer una variant a Reus per tal de permetre eliminar la barrera que el ferrocarril suposa al seu pas per la nostra ciutat, alhora que hauria d'esdevenir el primer tram de la variant per mercaderies de la ciutat de Tarragona. Aquesta actuació, amb una estimació pressupostària de 60 M€ i competència de Fomento, aparcada està en algun calaix i ningú la reclama. El mateix passa amb la implantació del Tramvia del Camp de Tarragona (TRAMCAMP), que amb un pressupost estimat de 200 M€, se'n perd el rastre amb la constitució de l'ATM del Camp de Tarragona, encarregada de l'elaboració i implantació del Pla Director de Mobilitat (pdM) del Camp. La vigència d'aquest pla es de 2006 a 2015. Amb la revisió que el pla ha d'experimentar l'any vinent, cal esperar que torni a emergir la proposta cares al nou sexenni de vigència.

L'avanç del POUM de Reus de 2012, en relació a la xarxa ferroviària de la nostra ciutat, considerava prioritari evitar el pas de mercaderies pel centre urbà de la ciutat, mercaderies que de vegades millor no saber quin tipus de perill porten associades, per cert. D'aquesta manera, i en consonància amb el Pla Director Urbanístic de l'Àmbit Central del Camp de Tarragona (PDU-ACCT), plantejava la construcció de la variant abans comentada. Llavors, si ni el mateix POUM contempla com a prioritària aquesta actuació, per què de sobte tant d'interès en el baixador de Bellissens?

És cert que cal repensar i adequar les infraestructures de mobilitat. Però també és cert que cal racionalitzar tant com sigui possible els mitjans dels que disposem per millorar la mobilitat de la ciutadania, sense necessitat d'entrar a valorar l'anacronisme de la llunyania entre l'estació de trens i la d'autobusos, qüestió de la qual cap dels darrers governs locals sembla que hagi estat gaire interessat en resoldre.

La xarxa d'autobusos urbans, així com les rutes i freqüències de pas, són competències municipals. Les necessitat del nou eix de centralitat urbana que constitueix l'àrea de Bellissens, poden ser perfectament definides a través d'estudis de mobilitat. Per què no comencem per aquí?. Estudiem primer quina és la demanda real i potencial i intentem posar remeis amb els mitjans municipals. Plantegem-nos la viabilitat d'autobusos llançadora en hores punta, adeqüem les freqüències de pas a les necessitats dels usuaris, repensem la dimensió dels autobusos en funció dels usuaris i la tipologia de carrers de la nostra ciutat.

Encarregar les solucions dels problemes locals a administracions supralocals és una bona manera de treure'ns el problema de sobre. Cal ser honests i primer cercar nosaltres mateixos solucions alternatives als problemes que ens afecten. Només quan no disposem dels mitjans i eines per fer-ho, ja recorrerem a qui faci falta.

Jordi Domíngo és enginyer Tècnic Agrícola i estudiant de Dret.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics