Cookie control
Dimarts, 07 d'Abril de 2020

Adif millora els drenatges i la protecció de les vies en el tram entre Lleida i l'Espluga de Francolí afectat pels aiguats

L'ens gestor estima que la circulació ferroviària entre les dues poblacions no es podrà restablir fins a mitjans de maig

10 de Gener de 2020, per ACN
  • Imatge àeria d'un tram de les vies afectades

    Reusdigital.cat

Adif està duent a terme diferents actuacions per reparar els danys provocats per la llevantada del 22 i 23 d'octubre que va malmetre una setantena de punts de la línia ferroviària convencional entre Lleida i l'Espluga de Francolí, 14 dels quals amb afectació greu o molt greu. Els danys van afectar, sobretot, infraestructures i diferents trams de via, alguns dels quals van quedar totalment destrossats per la força de l'aigua.

Per això, les obres se centren especialment en augmentar la capacitat de drenatge, a banda de refer i protegir els trams de via i plataforma i la catenària i infraestructures malmeses. Adif estima que fins el 15 de maig no es podrà restablir la circulació ferroviària entre Lleida i l'Espluga.

El cost dels treballs, conjuntament amb els que s'estan fent a la línia Lleida-Manresa-Barcelona també per reparar els danys dels aiguats, ascendeix a més de 28 milions d'euros.

Els aiguats del 22 i 23 d'octubre van provocar danys considerables a la xarxa ferroviària convencional per on discorren l'R13 (Lleida-Valls-Barcelona) i R14 (Lleida-Reus/Tarragona-Barcelona), especialment entre la capital del Segrià i l'Espluga de Francolí, on encara no s'ha pogut restablir la circulació de trens. El tram més afectat és el que va entre Puigverd de Lleida i Vinaixa. El municipi de la Floresta, a les Garrigues, és on es concentren els danys més importants. Entre Lleida i l'Espluga, Adif ha detectat una setantena de punts amb incidències, 14 dels quals considerats greus o molt greus.

Els aiguats van provocar en algunes zones la desaparició de la plataforma, esvorancs, caiguda dels pals de la catenària, destrosses de les obres prefabricades, trencament del cablejat elèctric, de senyalització i de telecomunicacions, així com la desaparició d'elements de senyalització, entre altres, segons ha explicat el subdirector d'operacions de la xarxa convencional nord-est d'Adif, Alfonso Ruiz, durant una visita als treballs està executant l'ens gestor a la Floresta per reparar la línia.

Millora dels drenatges i de la protecció de la infraestructura

Les obres que està duent a terme Adif a la infraestructura malmesa se centren en millorar la capacitat de drenatge transversal i reposar la plataforma i en la protecció de les esculleres, tant en zones de la línia que s'han hagut de reconstruir com en altres en què l'ens gestor ha considerat necessari fer-ho davant el risc de futures avingudes. També s'està treballant en la reposició del sistema d'electrificació, així com de les instal·lacions i comunicacions, que també van resultar afectades. El projecte que s'està executant preveu la construcció de noves obres de drenatge transversal amb l'objectiu d'aconseguir períodes de retorn de disseny per damunt dels que disposava la línia original, construïda el 1881.

Per això, Adif ha efectuat càlculs hidràulics per tal de determinar les seccions tipus necessàries per desaiguar possibles avingudes excepcionals que es poden donar cada 500 anys, ja que moltes de les existents estaven pensades per avingudes menors amb un període retorn d'entre 10 i 50 anys, segons ha exposat Alfonso Ruiz. A més, Adif ha optat per la instal·lació de marcs prefabricats per tal d'agilitar les obres i poder posar la línia en servei el més aviat possible. Aquests marcs prefabricats, de 4 metres d'amplada per 2 d'alçada, es col·locaran en 67 punts en què la plataforma s'ha vist afectada, una quinzena en cadascun d'aquests punts.

Treballs per reparar els danys ambientals ocasionats pel vessament de combustible

A més, les actuacions dutes a terme per Adif han inclòs la retirada del combustible vessat arran dels tres descarrilaments que es van produir a la línia, a Juneda, Puigverd de Lleida i Vinaixa, arran de les destrosses que va patir la via, segons ha assenyalat Ruiz. En aquest sentit, s'han dut a terme treballs de col·locació de làmines superficials i de barreres absorbents, l'aspiració d'aigües contaminades i l'excavació de terres afectades. Aquests treballs s'han fet sota la supervisió de l'Agència catalana de l'aigua i de l'Agència de residus de Catalunya.

La circulació de trens a l'R-13 i R-14 entre Lleida i l'Espluga de Francolí continuarà interrompuda, com a mínim, fins el 15 de maig, segons ha explicat el responsable d'Adif. Mentre durin les tasques de reparació, Renfe ofereix als usuaris un servei alternatiu amb autobús en el trajecte que discorre entre la capital del Segrià i l'Espluga de Francolí. Entre l'Espluga i Barcelona, i viceversa, la circulació s'ofereix amb normalitat i en els horaris habituals.

El cost estimat dels treballs, que s'han tramitat per la via d'emergència, ascendeixen a 28,6 milions d'euros i inclouen tant els que s'estan fent entre Lleida i l'Espluga de Francolí com els de la línia Lleida-Manresa-Barcelona, també en aquest cas per reparar els danys ocasionats pels aiguats de l'octubre passat. Tot i això, la circulació en aquesta línia entre Lleida i Calaf ja va quedar restablerta el 27 d'octubre. En el cas de la línia R12 Lleida-Manresa-Barcelona, la llevantada també va ocasionar desperfectes a la via, drenatges, instal·lacions, senyalització i telecomunicacions. El tram més malmès va ser entre Lleida i Segués-Sant Pere Sallavinera, així com en la subestació elèctrica de Calaf.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges