Dijous, 25 d'Abril de 2024

El pla estratègic per a la valorització de l’avellana vol millorar-ne 'la producció, el consum i la promoció'

La consellera Jordà presenta a Reus una sèrie d'accions concretes que tenen l'objectiu de convertir el fruit sec en un 'referent' territorial

19 de Novembre de 2018, per Redacció
  • La consellera Jordà ha presentat el pla estratègic a Reus

    Cedida

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha promogut la redacció del Pla estratègic per a la valorització de l’avellana per millorar-ne el coneixement i el del sector mateix. L’objectiu final, s'ha apuntat aquest dilluns a la presentació feta a Reus, és incrementar la presència del producte en el territori de producció, implantar nous canals de valorització i, en darrer terme, contribuir al manteniment del conreu, el paisatge i l’estructura social vinculada al sector.

Prop d'una quarantena d'accions concretes

La consellera, Teresa Jordà, ha presentat exposat aquest treball i ha situat l’avellana “com a referent d’identitat territorial, capaç de mantenir un entorn productiu de qualitat, un paisatge característic i una estructura social i econòmica viva”. Jordà també ha insistit en el fet que el Pla “ha de contribuir a millorar la salut i el benestar de les persones a través de la valorització del producte, de la feina del productor i de la complicitat amb el consumidor”. Aquest pla, ha apuntat, és una de les mesures sorgides del Grup de treball de l’avellana que va ser creat pel sector i el Departament l’any 2016 "per millorar la producció del cultiu i fomentar l’organització del sector i la transparència dels mercats".

"Tot encaminat a aconseguir una millor comercialització de l’avellana definint les línies de treball que han de garantir el futur d’aquest sector", ha subratllat. Segons Jordà, també en el sector de l’avellana cal un lideratge global que posi l’accent en la qualitat i la singularitat del producte. “Si es posa l’accent a fomentar el consum final amb un producte de qualitat vinculat al territori, el futur està assegurat”, ha conclòs. El pla ha estat redactat per l’equip tècnic del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de la Universitat Rovira i Virgili. Parteix d’una anàlisi i diagnòstic de la situació actual per definir un marc estratègic i desenvolupar un pla d'acció que inclou 37 accions concretes.

Estructurat en quatre eixos, el pla compta amb accions descrites en una fitxa individualitzada, algunes de les quals "ja s’han iniciat i d’altres estan pendents de programació". D'aquesta manera, es volen promoure actuacions per a la innovació, qualitat, valorització i diferenciació que estableix la priorització de les varietats locals, la creació d’un panel de tast, la publicació tècnica de varietats locals i la innovació per a la sostenibilitat del conreu de l’avellaner. De passada, s'han previst estratègiques específiques per a l’adaptació al mercat que estableixen la creació de noves línies de productes i formats, la valorització de característiques diferencials de l’avellana en etiquetatges i el pla d’acompanyament i millora empresarials.

'Reus, capital de l'avellana'

Algunes de les accions, s'ha revelat, s'adrecen directament al territori. En aquest sentit, s'ha indicat que es faran esdeveniments de caire lúdic i popular, com la Festa de l’Avellana, l’articulació d’un calendari continuat d’esdeveniments 'Terra d’avellana' i la redefinició de les fires i festes locals de l’avellana. Es vol reforçar, a més, la "presència simbòlica" de l’avellana en el territori, que inclou les accions 'Reus, capital de l’avellana', la creació de l’espai avellana, l’increment dels senyals que identifiquen el territori amb l’avellana, el foment de l’organització d’esdeveniments periòdics de caràcter científic al voltant de l’avellana i l’elaboració d’un llibre de prestigi.

Pel que fa a les accions relatives a la comercialització i als punts de venda, es promourà la marca 'Aquí, avellana' i s'impulsarà la identificació i diferenciació territorial, "que pretén potenciar la diferenciació territorial de l’avellana dins i fora de la DOP". El turisme també es percep com un factor a tenir en compte per desenvolupar el sector de l'avellana. Així, s'ha anunciat que es treballarà per a la millora de la competitivitat de les explotacions, les empreses de transformació i obradors per a l’activitat turística; la creació de productes turístics vinculats a l’avellana; el lideratge públic per a la realització de projectes estratègics d’oferta turística; la realització i difusió de material divulgatiu turístic; la creació d’un banc d’imatges, i l’organització de sortides d’índex de referència ('benchmark').

Finalment, i pel que fa al consum, el pla busca "la millora de la presència, el valor simbòlic i la imatge de l’avellana, que proposa el disseny de material i la realització de campanyes de foment del consum d’avellana", i l’articulació del Club de prescriptors de l’avellana, entre d'altres campanyes i accions.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

jordi  20 de Novembre de 2018

un pla que no servira per res

un pla que no servirá per res tant sols per que 4 vividors puguin dir que no están tot el dia tancats a l oficina,tot el que no sigui posar els preus legals a la llotja i rebre alguna subvencio de cara a la renta no fara res de res per que el sector de l avellana cada dia vaigi perden mes i mes hectarees i de mentres la llotja de reus psant els preus mes baratos al sector de la fruita seca del mon i la generalitat mirant cap a l altre costat ESCANDOL ¡¡¡