Dijous, 25 d'Abril de 2024

El secretari municipal alerta que la Guàrdia Urbana de Tarragona només pot actuar contra funcionaris o autoritats per l’1-O

Considera que sobrepassar les instruccions de la fiscalia podria comportar actuacions 'abusives, arbitràries i discriminatòries'

28 de Setembre de 2017, per ACN
  • Joan Anton Font, coordinador de la sectorial de secretaris i interventors de l’ANC i secretari de l’Ajuntament de Tarragona, a l'acte de l'ANC i la Intersindical, el 10 de juliol de 2017

    ACN

El secretari general de l’Ajuntament de Tarragona, Joan Anton Font, ha redactat un informe a petició de la CUP en què adverteix que la instrucció de la fiscalia provincial sobre l’1-O no empara actuacions de la Guàrdia Urbana com a policia judicial contra partits polítics, associacions o particulars que actuïn pel seu compte. En el seu informe, el secretari considera que les actuacions descrites per la fiscalia de Tarragona referents a requisar urnes, sobres electorals, manuals d’instruccions per membres de meses electorals, impresos electorals, propaganda electoral, elements informàtics, així com qualsevol altre material de difusió, promoció o execució del referèndum legal, “tan sols es pot efectuar davant autoritats, funcionaris o persones que treballin per encàrrec d’aquests”, ja que són els únics que poden incórrer en els suposats delictes de desobediència, prevaricació i malversació de fons públics que s’investiguen per part del ministeri públic.

Segons Font, “les actuacions que manifesten el desig de la voluntat de votar, i fins i tot del sentit del vot, efectuades en qualsevol suport, per partits polítics, associacions i particulars, en cap cas entren en l’àmbit d’actuació de la instrucció”. En aquest sentit, considera que sobrepassar les instruccions del fiscal podria provocar actuacions “abusives, arbitràries i discriminatòries”.

En concret, considera que es podria entendre abusiva, per falta d’habilitació per efectuar-la; arbitrària, perquè tan sols respondria a la voluntat de l’agent que practiqués l’actuació, i discriminatòria, perquè s’efectuaria per raó de l’entitat o persona requerida o intervinguda, i per la manifestació de la seva ideologia.

Contrari a drets fonamentals i llibertats protegits per la Constitució

Una actuació indiscriminada cap als col·lectius i ciutadans favorables al referèndum, a més d’anar en contra dels principis d’actuació de les policies locals, diu Font, seria contrari a alguns dels drets fonamentals i llibertats públiques protegits per la Constitució Espanyola. En aquest sentit, el secretari cita l’article 14, segons el qual tots els espanyols són iguals davant la llei, sense que hi pugui haver discriminació per raó, entre d’altres, d’opinió.

També es refereix a l’article 16, que garanteix la llibertat ideològica sense més limitació que el manteniment de l’ordre públic protegit per la llei, i recorda que “en aquest cas, la convocatòria, promoció i participació en el referèndum, per ells mateixos, no constitueixen delicte”. Finalment, el secretari de l’Ajuntament de Tarragona recull l’article 20, que reconeix el dret a expressar lliurement els pensaments, idees i opinions mitjançant la paraula, l’escrit o qualsevol altre mitjà de reproducció, així com a comunicar o rebre informació veraç per qualsevol mitjà de difusió.

El referèndum no és delicte

A més, el secretari municipal defensa que la convocatòria, participació i promoció del referèndum, per ells mateixos no són delicte. El secretari recorre a la Llei Orgànica 2/2005 i recorda que el text especifica “sense cap mena de dubte que convocar o promoure consultes per qui no en té competència d’acord amb l’ordenament jurídic espanyol, no és delicte”.

“L’efecte immediat d’aquesta llei, com a conclusió clara i inequívoca, és que cap dels actes directament relacionats amb la promoció o la convocatòria d’un referèndum a Catalunya, tot i no tenir l’aprovació per part del Govern d’Espanya, no són constitutius, individualment considerats, de cap delicte. Per tant, ni la convocatòria d’un referèndum d’autodeterminació a Catalunya, ni l’aprovació de la posterior normativa de desenvolupament, ni l’execució posterior d’aquesta normativa -com per exemple cessió de locals electorals, espais de propaganda electoral), es poden considerar, per ells mateixos, com a delicte.

Tot i això, sense perjudici que l’actuació en concret pugui arribar a ser subsumida per la interpretació dels tribunals dins les conductes previstes en altres tipus delictius, com poden ser el de desobediència, prevaricació o malversació”, reflexiona Font en el seu informe.

La CUP demana responsabilitats a Ballesteros

La CUP va demanar un informe al secretari general de l'Ajuntament de Tarragona davant l'actuació de la Guàrdia Urbana envers militants i ciutadans que estan sortint a carrer “per exercir el seu dret a la llibertat d’expressió” i per la negativa a autoritzar un acte polític organitzat per la formació anticapitalista.

Després de rebre l’informe del secretari, la CUP insta a l'alcalde Ballesteros a assumir la responsabilitat com a president de l'Ajuntament, i especialment com a responsable de la Guàrdia Urbana de Tarragona, “per tal que en els propers dies no es continuïn vulnerant drets fonamentals a la ciutadania de Tarragona i que el proper diumenge, 1 d'octubre, es pugui exercir el dret a vot.”

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics