Dimecres, 20 de Març de 2019

Els accidents de trànsit amb víctimes mortals a la demarcació van créixer un 70% l'any passat

El Baix Camp és la tercera comarca catalana on més sinistres es van produir en vies interurbanes

10 de Gener de 2019, per ACN/ Redacció
  • Els accidents amb víctimes mortals van créixer l'any passat respecte el 2017

    Reusdigital.cat

La demarcació on més han pujat els accidents de trànsit amb víctimes mortals en zona interurbana al llarg del passat 2018 és Tarragona, amb 39, un 70% més que el 2017, quan se'n van produir 23. 44 persones van perdre la vida a les carreteres d'aquestes comarques, un 52% més que l'any anterior. En el conjunt del país, 256 persones van morir en 229 accidents de trànsit al conjunt de la xarxa viària catalana -zones interurbanes i urbanes- el 2018, un 7% més que el 2017. Pel que fa als sinistres mortals, l'augment és del 8%. A les vies interurbanes, els atropellaments mortals han augmentat un 240%, amb 17 víctimes, i 60 persones van morir en sortides de via (un tipus d'accident molt lligat a l'excés de velocitat, distraccions i tòxics), un 54% més que l'any anterior.

El Baix Camp ha estat la tercera comarca on més persones van perdre la vida en vies interurbanes (10).

 

Reduir la sinistralitat

Per reduir la sinistralitat de cara al 2019, els Mossos d'Esquadra aposten per una activitat policial més dinàmica: l'helicòpter de Trànsit torna a volar des de fa uns dies, recuperaran els vehicles espiell i potenciaran els radars mòbils. El conseller d'Interior, Miquel Buch, s'ha mostrat contundent amb les infraccions, com l'excés de velocitat i l'ús del mòbil al volant, i ha parlat directament de "conductes homicides".

Els accidents de trànsit van segar la vida de 185 persones en les carreteres interurbanes catalanes el 2018, un 10% més que el 2017. En zones urbanes, 71 persones van morir en accidents trànsit, un 1% menys respecte a l'any anterior. En total, 256 víctimes mortals. "Parlem de dades, però darrere de cada xifra, hi ha persones i familiars que perden la vida", ha subratllat Buch en el balanç de sinistralitat viària del 2018, presentat aquest dijous.

Emcara en clau tarragonina, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau, ha assenyalat que més de la meitat dels accidents mortals, concretament 22, van tenir lloc en tres vies: 13 a la N-340; sis a l'A-7 i tres a l'AP-7. Els 13 accidents de la N-340 es van produir abans que s'hi restringís la circulació dels vehicles pesants, el setembre pasat. Els responsables de Trànsit confien que aquesta mesura permeti reduir la sinistralitat en aquesta carretera.

Resultats del pla de contenció

Els quatre primers mesos del 2018 van ser negres a les carreteres catalanes, una realitat que va obligar el Departament d'Interior i el Servei Català de Trànsit a posar en marxa a l'abril un pla de contenció amb diverses mesures, que ha tingut resultats. Entre gener i març, 50 persones van perdre la vida en accidents de trànsit, un 72% més que el primer trimestre del 2017, amb 29 víctimes mortals. El pla es va centrar en 103 trams de carretera, que representen un 18% de la longitud total de carreteres de Catalunya i un 42% de la mobilitat, i en factors concurrents d'accidentalitat com són velocitat, alcohol i drogues i distraccions.

Entre abril i desembre, es va reduir un 18% la mortalitat en els trams prioritzats, mentre que en el primer trimestre, havia pujat un 46%. A la resta de trams, ha pujat un 11% entre abril i desembre i havia incrementat un 94% en els primers tres mesos de l'any. 

Aposta per una nova llei

El SCT aposta per una nova Llei de mobilitat i seguretat viària, amb una visió dels problemes actuals i de futur de la mobilitat com ara la regulació de la conducció autònoma, els vehicles vulnerables, la regulació de l'ús de la bicicleta o els temes mediambientals, entre altres. El SCT ha fet arribar un seguit de propostes a la Direcció General de Trànsit (DGT) sobre la Llei de Seguretat Viària, el reglament de conductors, el reglament de vehicles i reglament de circulació.

Així, el SCT demana que, en els casos de reincidència, sigui necessària una avaluació psicofísica que permeti detectar les condicions que hagin pogut comportar la reiteració d'infraccions administratives que comportin la pèrdua de punts o la comissió de delictes de trànsit. També proposa que les classes teòriques siguin obligatòries per obtenir el permís de conduir; incentivar el reciclatge de tots els conductors i una prova objectiva en els cursos de recuperació parcial de punts i en els cursos per a la recuperació del permís de conducció.

Trànsit veu bé les limitacions genèriques de velocitat en vies convencionals i la pèrdua de 6 punts per l'ús del mòbil en lloc dels 3 previstos actualment. A més, Interior vol impulsar com més aviat millor una ordenança tipus per a tots els municipis que reguli els vehicles de mobilitat personal. Buch ha puntualitzat que primer han d'esperar la regulació de la DGT. També s'impulsaran diverses campanyes de conscienciació dirigides als col·lectius més vulnerables i contra les conductes de més risc.

COMENTARIS (0)

Reportatges