Cookie control
Dissabte, 14 de Desembre de 2019

Josep Andreu: 'El projecte de creuers és incipient però ambiciós'

Té tres fronts oberts: la terminal provisional de creuers, adaptar l'Estació Nàutica per a petits creueristes i la gran estació urbana

07 de Març de 2016, per Carina Filella/ El Punt Avui
  • El president del Port de Tarragona, Josep Andreu

    El Punt Avui

Nascut a Tarragona l'any 1964, Josep Andreu és enginyer industrial superior especialitzat en organització d'empreses, diplomat en direcció d'empreses de serveis i màster en economia de la salut i gestió sanitària. Entre el 2002 i el 2011 va desenvolupar diferents tasques dins el grup de la Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla de Tarragona (entre d'altres, gerent de serveis socials i serveis de suport). El febrer del 2011 va ser nomenat president de l'Autoritat Portuària de Tarragona, càrrec que ara, després de la incertesa per l'agitació de la realitat política, ha revalidat.

Té uns anys més de marge per consolidar aquest lloc en el rànquing...

Sí, seguiré una línia de continuïtat. El pla estratègic de gestió, que vam encetar a inicis del 2012, estava pensat per a set o vuit anys. En portem cinc. Una altra cosa és que el context polític actual, absolutament respectable, ha generat incerteses. Que el conseller [de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull] ens ratifiqui en el càrrec és una satisfacció perquè tenim projecte i il·lusió de continuar aquesta línia que ens ha donat bon resultat.

El PP apostava fa poc perquè l'Estat recuperés la gestió dels ports.

Ho han de decidir els polítics, això. Vaig ser escollit per gestionar el Port i si algun dia algú decideix que hi ha canvis, tornaré a l'empresa privada. Forma part de l'art de la política i nosaltres, com a gestors, no hi tenim tracte.

Portar creuers és una de les seves apostes. El primer front obert és la terminal provisional. En quin punt es troba?

La terminal que li diem provisional està vinculada a la construcció del contradic dels Prats, una obra que ja està aprovada, i en tenim pressupost, de 40 milions d'euros. A principis de l'any que ve s'ha de tirar endavant i són dos anys i mig d'obra. Aquí és on es construiran uns molls adjacents i on es reubicarà el projecte de creuers. Hem de donar una qualitat de servei i, malgrat que el nostre projecte de creuers és molt incipient, també és molt ambiciós. En tres anys podríem tenir en funcionament aquesta terminal.

Per a quan es plantejala terminal definitiva?

Volem fer créixer el projecte de creuers perquè és un projecte de territori. Si en som capaços, el gran repte seria arribar a tenir una massa crítica i consolidada d'activitat de creuer que justifiqués després invertir en una futur terminal urbana, definitiva, al costat del port esportiu. És on volem anar.

El tercer front és reconvertir l'Estació Nàutica en una terminal per a petits creuers?

Avui Tarragona només treballa amb el creuer d'escala. Però tenim previst treballar amb el que se'n diu “port home”, amb inici i fi de la ruta a Tarragona. L'equip de creuers ja ha començat a treballar amb alguna naviliera petita perquè Tarragona sigui “port home”. I si és així necessitem un espai per fer l'acolliment del passatge i de les maletes, servei d'informació... La idea és destinar l'espai de l'estació marítima a aquest projecte. Amb l'experiència que obtinguem aquí, si cal que la terminal provisional també sigui “port home”, s'adaptarà. Allà no preveiem cap edificació, però sí que hi podríem instal·lar carpes, amb servei d'alta qualitat.

Tenen el projecte de construir unes grans drassanes al costat de la terminal de creuers?

El Port té propostes damunt la taula, encara molt verdes, per desenvolupar unes drassanes de vaixells esportius. Podria encaixar en aquest espai però s'han d'estudiar.

Quin futur vol per al port esportiu, ara que hi ha hagut canvi d'accionariat?

Nosaltres ara estem en minoria, amb el 35% de les accions, però continuen tenint intenció de vendre-les. Mentrestant, ens sentim responsables i insistirem davant de l'accionista majoritari [el Reial Club Nàutic de Tarragona] en dos aspectes: un, donar continuïtat a la bona gestió de la societat, en criteris de sostenibilitat, eficiència, donar un bon servei...; i dos, vetllarem per impulsar tant els amarristes com els localistes, ja que molts dels locals estan tancats. Puc entendre que els localistes valoressin positivament que un grup inversor, MSS, estés interessat a invertir 4 milions d'euros per desenvolupar el projecte immobiliari. Ara estem al principi d'un llarg camí. Volem traslladar al nou accionista majoritari que hem de trobar fórmules per tirar endavant.

Sense grup inversor hi haurà diners per reactivar el port esportiu?

Això és el que volem plantejar. Per què no busquem inversos interessats a desenvolupar un projecte en l'àmbit dels locals? Hi sortirem guanyant tots. Nosaltres no tenim els diners ni experiència en la gestió de locals. Ara estem pendents d'una junta general d'accionistes i de configurar el nou consell d'administració. I l'Autoritat Portuària proposarà a la societat que obri converses, sobretot per activar els locals, que és el que més ens preocupa.

També s'esfuma el projecte d'aixecar un hotel?

Em consta que hi ha inversors interessats a fer un hotel, perquè Tarragona té molt dèficit de bons hotels. Inversors del sector de l'hostaleria valoren invertir aquí, i fer una mena d'hotel Vela [de Barcelona].

Quins són els inversors?

No ho puc dir. Però n'hi ha dos o tres de diferents interessats a fer un hotel al port esportiu. I el quart seria MSS, que entre els seus plans hi havia construir un hotel.

Un altre projecte de ciutat és la remodelació de l'antic Pòsit. Els dos concursos per obrir-hi un restaurant han quedat deserts. Tenen alternativa?

Aquest mes acabarà l'obra major de l'edifici i d'aquí a un mes començarà l'obra de les instal·lacions i els acabats interiors. Per al restaurant convocarem un altre concurs, el tercer. Els dos anteriors van quedar deserts per moltes circumstàncies. Serà un restaurant gran, per a unes 120 places. Volem ser proactius i fer una campanya divulgativa entre el sector de la restauració del territori per explicar el projecte. Si tot va bé, a mitjan maig sortirà el concurs i intentarem que per les festes de Sant Pere del Serrallo estigui operatiu.

Fa pocs dies es va produir un vessament de gasoil en aigües del Port. Els mecanismes mediambientals s'han de revisar?

Es va detectar una taca flotant de gasoil i ara s'està investigant l'origen, si va ser terrestre o marítim. Però, dins la desgràcia, la part positiva és el nivell de reacció, no només de l'Autoritat Portuària, sinó de Salvament Marítim, la policia portuària, Protecció Civil... La satisfacció és que els mecanismes van funcionar molt bé.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges