Divendres, 29 de Març de 2024

L'augment d'incidències motiva una actualització de les restriccions d'activitats al Port de Tarragona

Capitania Marítima i l'Autoritat Portuària acorden les situacions d'excepció en què es podran dur a terme activitats de pesca, esportives o d'esbarjo

07 d'Octubre de 2015, per ACN
  • Perspectiva de les instal·lacions del Port de Tarragona, amb la ciutat al fons

    ACN

Capitania Marítima va dictar, el 28 de juliol, una resolució que comportava una restricció general de les activitats de pesca, esportives i de lleure en aigües portuàries del Port de Tarragona en un radi de quatre milles des de l'espigó. L'Autoritat Portuària havia instat l'organisme a ajornar la mesura fins a aquest mes d'octubre per tal de poder fixar les zones concretes on estaran permeses aquestes activitats, sempre amb informe previ de Capitania Marítima.

Després de reunir-se amb els sectors afectats -clubs nàutics i federacions de pesca i busseig, entre d'altres- el consell d'administració de l'Autoritat Portuària, reunit el passat 30 d'octubre, va dictar una resolució en què fixava les situacions d'excepció de la mesura, que ha entrat en vigor el 5 d'octubre, amb un caràcter més flexible respecte el plantejament inicial de la Capitania Marítima de Tarragona. Les zones amb major restricció són l'entorn de la monoboia, on s'hi prohibeix la navegació, i les zones de trànsit i fondeig, que només es podran creuar previ avís.

Convivència i seguretat

Segons ha explicat aquest dimecres la capitana marítima de Tarragona, Núria Obiols, tret de les excepcions acordades, la delimitació afecta a activitats com ara la navegació de caiacs, barques de rem o artefactes flotants d'oci, regates, l'esquí nàutic, la natació, submarinisme, circulació de motos aquàtiques o la pesca. També les regates i actes col·lectius, pels quals caldrà sol·licitar, com fins ara, autorització prèvia.

Per contra, la restricció no afecta aquelles activitats que es porten a terme al mar, a una distància d'entre 200 i 500 metres de les platges, ni tampoc l'accés al Port Esportiu ni a la zona de pescadors. Tampoc afecta a aquells organismes i entitats que ja disposessin d'una autorització prèvia per portar a terme la seva activitat. "Volem que totes aquestes activitats es realitzin de forma compatible amb la seguretat, perquè havíem detectat una manca d'observació de la normativa existent", ha apuntat Obiols.

Capitania Marítima assegura que calia actuar després que s'hagi produït un augment de les emergències i incidències. Salvament Marítim n'ha detectat entre cinc i sis casos al mes durant aquest estiu passat, a més dels avisos referits pels Pràctics del port. "No n'hi ha hagut cap de greu, però hi ha hagut esglais i ha calgut mobilitzar els equips de salvament", ha subratllat Obiols. L'accident d'una barca pesquera que va xocar contra la monoboia de descàrrega de cru al juliol i es va enfonsar davant el port, o la recerca d'un submarinista que va desaparèixer mentre feia immersió a la zona del pantalà, en són alguns exemples.

Les zones de restricció

Precisament, l'àmbit comprès en un radi d'uns 560 metres al voltant de la monoboia de Repsol -la instal·lació ubicada davant el port on grans vaixells descarreguen el cru-, es manté com a zona d'exclusió i s'hi prohibeix tot tipus d'activitat de pesca, esportiva o de lleure, i la navegació, tal com ja establia una resolució de Capitania Marítima de 2001.

Pel que fa a la zona d'aigües interiors del Port i el Pantalà de Repsol, s'hi prohibeix tot tipus d'activitat de pesca, esportiva o de lleure. Com a excepció, es permetrà l'activitat esportiva de rem des de la desembocadura del Francolí fins al límit marcat pel creuament del rack de canonades al moll de la Química que, no obstant això, es podrà superar excepcionalment amb una autorització expressa.

A la zona de trànsit, que comprèn els canals d'accessos a la bocana del Port des de l'exterior de les aigües portuàries, s'hi permetrà la navegació de creuament ininterrompuda amb embarcacions de propulsió mecànica, motos aquàtiques i embarcacions de vela, sempre que es mantingui a l'escolta pel canal 16, havent-se d'observar condicions de vigilància atès l'elevat tràfic de vaixells mercants en maniobra d'entrada o sortida del port.

Així mateix, hi estarà permesa la navegació de creuament ininterrompuda amb embarcacions o altres artefactes flotants d'esbarjo, sempre que es trobin acompanyades d'una embarcació a motor de suport i s'efectuï un avís de pas. Aquest seria el cas hipotètic d'una excursió amb piragua o caiac per la zona, en què el suport de l'embarcació motora seria essencial per auxiliar els participants en cas de necessitat.

A la zona de fondeig -l'àmbit d'espera dels vaixells que entren i surten del port- també s'hi permetrà la navegació de creuament ininterrompuda amb embarcacions de propulsió mecànica i amb embarcacions de vela sempre que es mantinguin a l'escolta pel canal 16. Durant la travessia caldrà respectar una separació no inferior a 50 metres de qualsevol vaixell fondejat o en maniobra. "Entenem que seria un perjudici obligar-los a fer una gran volta", ha apuntat el director de Domini Públic i Seguretat Integral del Port, Josep Lluís Diez.

A la zona de tràfic -més enllà de les zones de trànsit i de fondeig- hi estan permeses les activitats de pesca no comercial, esportives o de lleure, sempre que es portin a terme amb una vigilància visual i auditiva efectiva i en condicions de seguretat. Pel que fa a la zona entre l'espigó interior del Port Esportiu i l'escullera de Llevant, es podrà establir en època estival una franja de boies amb el corresponent canal d'accés, dins la qual no estarà permès el fondeig d'embarcacions d'esbarjo.

A la zona d'escullera del dic de Llevant i a l'escullera d'abric exterior del Port Esportiu no estarà permesa la navegació amb embarcacions a motor o vela i el fondeig de les mateixes en els 50 primers metres des del punt més alt de l'escullera. Així mateix, estarà prohibida la seva utilització com a va d'accés de persones al mar per a qualsevol tipus d'activitat, excepció feta dels passos i instal·lacions autoritzats per l'Autoritat Portuària que reuneixin les degudes condicions de seguretat.

Finalment, a la zona de platges i roques s'aplicaran les prohibicions i restriccions amb els límits i condicions establertes en la legislació de costes i en els Plans d'Usos Municipals de les platges, que en aquest cas afecta als municipis de Tarragona i Vila-seca, al Tarragonès.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics