Dissabte, 20 d'Abril de 2024

Una ruta educativa sobre Antoni Gimbernat donarà a conèixer el cirurgià als estudiants de Cambrils

Aquesta activitat didàctica està destinada als alumnes de cicle superior de primària i primer d'ESO

21 de Febrer de 2017, per Redacció
  • Els alumnes de quart de primària de l'escola Joan Ardèvol a la sortida pilot de l'itinerari didàctic sobre Antoni Gimbernat

    Cedida

  • Els alumnes de quart de primària de l'escola Joan Ardèvol a la sortida pilot de l'itinerari didàctic sobre Antoni Gimbernat

    Cedida

El regidor de Cultura, Josep Lluís Abella, el president del comitè organitzador de l'Any Gimbernat, el doctor Pere Mestres, i el director del Museu d'Història, Gerard Martí, han presentat  aquest dimarts l'itinerari educatiu 'Antoni de Gimbernat. De Cambrils al món', que donarà a conèixer el cirurgià als escolars de Cambrils. Dins d'aquesta activitat, destinada als alumnes de cicle superior de primària i primer d'ESO, els estudiants també aprendran alguns aspectes històrics i socials del segle XVIII.

El regidor de Cultura ha afirmat que l'itinerari és una de les iniciatives que van més enllà de l'Any Gimbernat. Així mateix, el doctor Pere Mestres ha destacat l'encert de posar en marxa aquesta activitat. "L'itinerari mantindrà millor la memòria del cirurgià que cap altra activitat de l'Any Gimbernat", ha assegurat.

Aquest projecte és un acord del Comitè Organitzador de l'Any Gimbernat. Per això, l'Àrea d'Ensenyament de l'Ajuntament de Cambrils va encarregar a Cel Rogent la creació i dinamització de l'activitat, a inicis de l'actual curs 2016-2017. La iniciativa ha comptat des del primer moment amb l'orientació i impuls del Museu d'Història de Cambrils, institució responsable de la seva realització a partir del curs 2017-2018, dins del programa transversal 'Descobreix Cambrils'.

Coincidint amb la presentació, s'ha realitzat una prova pilot amb els nens i nenes de quart de l'escola Joan Ardèvol, que han estat els primers a realitzar aquesta activitat didàctica. La sortida pilot i una altra que es realitzarà durant aquesta mateixa setmana serviran per fer un test dels continguts i la metodologia de l'activitat. Es farà un estudi dels resultats i s'utilitzaran per preparar al personal del Museu d'Història de Cambrils.

Cel Rogent ha treballat conjuntament amb el Museu d'Història de Cambrils, en col·laboració amb l'Arxiu Municipal de Cambrils, per aconseguir disposar d'una activitat, centrada en una sortida de dues hores de durada, que comença al monument d'Antoni Gimbernat i finalitza al Barri Antic. La ruta és dinamitzada per un educador i va acompanyada d'un llibret de 12 pàgines, amb elements i activitats preparatòries a realitzar a l'aula per part del mestre, i d'altres que s'utilitzaran durant la sortida. També en format digital, s'ha elaborat un llibret de l'alumne i una guia didàctica amb tota la informació i indicacions perquè els mestres puguin fer la preparació prèvia de l'activitat.

Continguts adaptats al que es treballa a l'escola

El projecte té com a objectiu que els alumnes coneguin i entenguin alguns aspectes històrics i socials del segle XVIII, a través de la figura d'Antoni Gimbernat. Els principals continguts de l'activitat són la simbologia i reflexió sobre la professió mèdica i el seu codi deontològic, a patir del monument a Gimbernat; les fites més importants de la biografia del cirurgià; una reflexió sobre els mitjans de transport de l'època, amb la ubicació geogràfica de les diverses etapes de la seva biografia; la repercussió mundial dels descobriments de Gimbernat, com definir què és un lligament i què és una hèrnia; i per últim, una comparació de la medicina del segle XVIII amb l'actual.

Així doncs, es tracta d'una activitat transversal, amb continguts relacionats amb les matèries de medi social (geografia, història, canvis en la societat), medi natural (el cos humà i la salut) i educació visual i plàstica (simbologia del monument a Gimbernat).

A més de treballar alguns dels continguts esmentats, el treball previ a l'aula realitzat pel mestre amb la guia didàctica i el material per a l'alumne, tindrà com a objectiu plantejar interrogants que després s'investigaran durant la sortida. La idea és que la sortida sigui el més activa possible, anant més enllà del format de 'visita guiada' i incloent la possibilitat de cercar elements o interaccionar amb els vianants.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat Reus Diari Digital

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics