Dijous, 28 de Març de 2024

El món sona als Pirineus

Breu crònica d'un cap de setmana al festival Pirineos Sur

29 de Juliol de 2013, per Marià Arbonès/ Enrique Canovaca
  • Rachid Taha va centrar la seva actuació en el seu darrer àlbum, 'Zoom'

    Paco Manzano/ Pirineos Sur

  • The Digital Turbans és un projecte nascut de la col·laboració entre festivals

    Paco Manzano/ Pirineos Sur

  • Maut mesclen música electrònica amb folklore de l'Aragó

    Paco Manzano/ Pirineos Sur

  • El festival ofereix interessants activitats paral·leles

    Marta Marco/ Pirineos Sur

No és casual trobar-se gent de Reus per Sallent de Gállego -Sallén de Galligo, en aragonès- (Osca), durant els dies del festival Pirineos Sur. Des de fa anys, gairebé des dels inicis de la seva celebració, molts aficionats a les músiques populars del món es desplacen al petit poble d'Osca per assistir als concerts que presenta el programa i viure el bonic ambient que es munta en un carrer, al costat del riu, dedicat a la diversitat cultural: mercat de productes d'arreu del món, tallers, exposicions, circ, artesania, gastronomia, música i festa. Tot això, juntament amb la bona proposta paisatgística que ofereix la Vall del Tena. Així que el passat dissabte, a Sallent de Gállego fou habitual preguntar allò de 'tu per aquí?' ja que fàcilment et trobes gent coneguda. Per un bon nombre de conciutadans, els tres-cents quilòmetres de distància no suposen un obstacle per anar de vacances a un dels festivals musicals de referència de l'Estat, que enguany complia la vint-i-dosena edició.

En arribar, els primers ritmes musicals que ens van entretenir van ser els del grup Diouke, que des de l'espai obert al públic va presentar les seves músiques d'arrels africanes amb alguns tocs de jazz. Diouke és una formació sorgida a València i creada per Matthieu Saglio, Carlos Sanchís i el senegalès Abdoulaye N'Diaye, i a la qual després s'han apuntat altres músics. Cal destacar de Diouke, el seu virtuosisme a l'hora de combinar un violoncel, un acordió i una kora, un instrument africà de corda. Curiosa barreja instrumental i un bon aperitiu pel que vindria després.

El festival i el turisme de muntanya són uns bons recursos per al poble. Al vespre, els carrers de Sallent es van omplir de gent, concentrada sobretot en els bars, desmostrant que, efectivament, aquests espais són autèntiques xarxes socials. Ah! i no es desaprofita el temps si es visiten els carrers costaruts i els bonics racons que hi ha.

A partir de les 10 de la nit, la música en directe es va centrar a l'auditori que hi ha instal·lat a un parell de quilòmetres del poble, amb un escenari flotant sobre les aigües de l'embassament de Lanuza. Cal dir que omple i és recomanable gaudir de bones músiques en un indret natural francament captivador. Els primers en actuar van ser el grup de Saragossa Maut, també amb barreges però, aquest cop, més agosarades. Maut fan música electrònica amb folklore de l'Aragó, amb lletres inspirades en temes de bruixeria, i amb l'afegit de presentar projeccions visuals. Sons de gaita, de viola de roda i d'acordió ajuntats amb ritmes 'house' i 'dub' són un clar exemple que en la fusió ja no hi ha límits.

Sortosament, la pluja que va caure no va interrompre el programa previst. Els que escrivim la crònica, inquiets per aquesta possibilitat, ens animàvem dient que "són les quatre gotes típiques de l'estiu als Pirineus", fruit més per les nostres ganes de música en directe que pels nostres coneixements meteorològics. Després de Maut va actuar la formació The Digital Turbans, un projecte sorgit de l'acord que des de fa anys tenen els festivals Pirineos Sur i L'Boulevard de Casablanca, encapçalat per Raúl Usieto 'Pecker', un artista  aragonès admirador del pop i la música ballable, i Mahmoud Bassou, líder del grup marroquí de reggae Ganga Vibes. 

En el projecte també hi destaquen les aportacions de Echedey Molina i Abdellah Hassak en l'apartat de ritmes electrònics. The Digital Turbans van ser una caixa de sorpreses,  cada cançó, un món, des de música pop i electrònica als ritmes reggae àrabs, amb el clar objectiu que tots els presents ballessin. La forma de connectar de 'Pecker' i l'enginy dels quatre ho van aconseguir.

I per quarta vegada va actuar en el Pirineos Sur, el músic algerià (actualment resident a França) Rachid Taha, acompanyat de cinc grans músics dels quals cal destacar Hakim Hamadouche, fidel acompanyant de Taha en la mandolina i el llaüt. Memorable la interpretació d'una de les cançons tot sol, a ritmes de flamenc. En aquesta ocasió, Rachid Taha, conegut per la seva genial mescla de música rai, rock i electrònica,  va centrar la seva actuació en el seu darrer àlbum 'Zoom', amb cançons que segueixen oferint la intensitat que sempre ha caracteritzat a aquest compositor, no exempt de criticar la xenofòbia i les fronteres.

En aquest disc, el compositor magrebí ha rebut col·laboracions, entre d'altres, de Mick Jones o de Brian Eno. Taha però també va oferir algunes cançons anteriors com 'Ecoute moi camarade' o la versiò de The Clash 'Rock El Casbah'. El públic no va tenir més remei que lliurar-se a la rebel·lia de Rachid Taha i a la contundència que sorgia de l'escenari.

La sessió de discoteca ètnica programada per després de les actuacions, la vam deixar per una altra ocasió, potser per l'any que ve. Vam marxar de Sallent de Gállego satisfets de passar una bona estona, escoltar bons músics, i compartir la riquesa que atorga la multiculturalitat i un espai natural admirable. Una experiència que recomanem.  



Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat Reus Diari Digital the digital turbans
reusdigital.cat Reus Digital pirineos sur Maut
reusdigital.cat Reus Digital pirineos sur

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics