Divendres, 29 de Març de 2024

El Museu justifica l'autoria del quadre de Fortuny i es mostra obert a reconsiderar-la

Assegura que va ser una donació de la família del pintor

28 de Setembre de 2012, per Redacció
  • 'Catàstrofe del pontó de l'Albern'

     

La història d'ingrés de la peça, segons el Museu, comença amb l'Agrupació Mariano Fortuny, fundada pel reusenc i diplomàtic Lluís Quer i Boule i que rebia la col·laboració de Manuel de Figuerola-Ferrety (marquès de Rialb) i Lluís Fullana, membre de la Real Academia de la Lengua Española. La situació de privilegi d'aquestes persones va permetre intercedir amb la família de Fortuny i el 1954, la vídua del fill del pintor, Henriette Negrín va donar diverses obres, entre elles 'El nen de Portici' i 'Catàstrofe del pontó de l'Albern'.

Des del museu asseguren que la peça sempre ha estat atribuïda a Fortuny perquè provenia de la seva família i ningú, posteriorment, l'ha qüestionat. De fet, el quadre surt referenciat a dos volums del catàleg 'Mariano Fortuny Marsal', editat el 1989 per l'especialista Carlos González. A més, aquest mateix any es va organitzar una exposició, conjuntament amb l'obra social La Caixa on apareixia la pintura.

En qualsevol cas, el Museu d'Art i Història es mostra disposat a reconsiderar l'autoria si hi ha evidències científiques concloents, comn va passar en el cas de l'antic retaule de la Prioral de Sant Pere, atribuïda durant molts anys a un artista anomenat Perris Austri. L'any 1997, els historiadors Garriga i Bosch van demostra en un estudi que els autors del retaule eren uns altres i el Museu va introduir els canvis corresponents en la seva documentació.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (4)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Pontó  04 d'Octubre de 2012

Molt de rotllo, però...

...de moment han cessat fulminantment al Marc Ferran de Director. Per alguna cosa deu ser...

General Prim  30 de Setembre de 2012

Les raons que ha donat el Dr. Arnavat semblen incontestables

Les raons que ha donat el Dr. Arnavat semblen incontestables... I el director del Museu no sembla pas una llumbrera... En fi, veurem com es resol la qüestió.

Marc Ferran  28 de Setembre de 2012

.

 Al Museu ja feia temps que coneixíem les dades que ha exposat l'historiador Albert Arnavat, i per tant els dubtes sobre la seva autoria també els teníem. Però el procés de negar l'autoria d'autenficació de qualsevol obra d'art, més enllà de precisions cronològiques, cal que hi hagi una valoració estilística per part d'especialistes en el treball de l'artista (cosa que fins ara no s'ha fet). Tal i com bé diu la notícia, en l'únic catàleg realitzat fins ara sobre l'obra de Fortuny, el quadre surt catalogat com a treball seu del període de joventut. Descatalogar-lo implica, doncs, un consens entre els historiadors de l'art que més l'han estudiat. La talla de l'artista i la institució que representem ens obliga ha actuar amb diligència i extrema prudència.

Marc Ferran  28 de Setembre de 2012

precissant

 Al Museu ja feia temps que coneixíem les dades que ha exposat l'historiador Albert Arnavat, i per tant els dubtes sobre la seva autoria també els teníem. Però el procés de negar l'autoria d'autenficació de qualsevol obra d'art, més enllà de precisions cronològiques, cal que hi hagi una valoració estilística per part d'especialistes en el treball de l'artista (cosa que fins ara no s'ha fet). Tal i com bé diu la notícia, en l'únic catàleg realitzat fins ara sobre l'obra de Fortuny, el quadre surt catalogat com a treball seu del període de joventut. Descatalogar-lo implica, doncs, un consens entre els historiadors de l'art que més l'han estudiat. La talla de l'artista i la institució que representem ens obliga ha actuar amb diligència i extrema prudència.