Cookie control
Diumenge, 16 de Juny de 2019

El territori exigeix l'impuls definitiu de l'autovia A-27 entre Tarragona i Montblanc

Les obres del primer tram fins al Morell ja estan enllestides i la ministra de Foment el podria inaugurar en les pròximes setmanes

06 d'Agost de 2013, per ACN
  • Un viaducte de la futura A-27, a mig fer a l'alçada de Valls

    ACN

77 mesos. Aquest és el temps que s'ha trigat a enllestir els 7,7 quilòmetres del primer tram de l'autovia A-27, que ha de representar, quan estigui plenament acabada, una alternativa ràpida d'altes prestacions a la indústria petroquímica, el turisme i el conjunt del territori, cap a Montblanc, Ponent i la Vall de l'Ebre. "Fa més de 20 anys que l'estem arrossegant, i aquest primer tram no deixa de ser una petita alegria", ha assegurat el president de la Cambra de Comerç de Tarragona, Albert Abelló, en declaracions a l'ACN. Tot i això, Abelló insisteix que cal que Foment "es posi les piles" i impulsi definitivament la resta de trams fins a Montblanc, amb especial èmfasi sobre la variant de Valls. "Ens podem felicitar per aquest tram però tenim un disgust permanent amb aquesta obra", ha reblat.

"Per a les comarques de Tarragona és una carretera vital, que beneficia el sector industrial, les mercaderies i el Port, i també al sector turístic", ha destacat Abelló. Des del Port de Tarragona, precisament, l'A-27 es veu com una prioritat absoluta, juntament amb la connexió ferroviària a l'ample europeu, per al desenvolupament del negoci i l'atracció de noves inversions. El sector de l'agroalimentació -cereals, farratges, caps de bestiar i pinsos, principalment- és un mercat en expansió i estratègic per al Port, especialment per la intensa relació de negoci que manté amb les comarques de Lleida, que ja representen un 10% de la seva activitat.

Mentrestant, els municipis que es veuran beneficiats directament per l'obertura d'aquest primer tram d'autovia mostren prudència davant l'avenç de les obres. A hores ara, a més, asseguren desconèixer quan es posarà en marxa. L'alcalde del Morell, Pere Guinovart, en fa una valoració "completament negativa" perquè l'autovia entre Tarragona i Montblanc, assevera, "ja hauria de portar anys en funcionament". El batlle lamenta els efectes de les expropiacions sobre els pagesos. La majoria han trigat cinc anys a cobrar i han de veure com, ara, les màquines ja no treballen més enllà d'aquests primers vuit quilòmetres.

Guinovart insisteix que l'autovia no compleix, de moment, els objectius que en van motivar la construcció. "Enllaça la indústria i el Port, però, a partir d'aquí, per als ciutadans és una autovia que no té cap sentit perquè ja tenim la carretera N-240 per anar fins a Tarragona. L'obra s'ha prolongat més de set anys i això és un desastre", reflexiona. A més, l'alcalde recorda que el consistori reclama, des de fa anys, que es prevegi una sortida al municipi del Morell per enllaçar la nova infraestructura amb el polígon industrial i químic. "De moment no se'ns està fent cas i, un cop es reprenguin les obres, insistirem que volem l'enllaç", garanteix.

A la Pobla de Mafumet, el poble veí, celebren la posada en funcionament dels primers quilòmetres d'autovia, però consideren inajornable el seu perllongament fins a Montblanc. A més, els municipis que acullen el polígon petroquímic nord de Tarragona lamenten que no s'hagin previst vials exclusius per al pas de camions amb mercaderies perilloses. "Coincidiran amb els vehicles i això augmenta el risc d'accident", adverteix el batlle del Morell, Pere Guinovart. Malgrat tot, la nova via alleugerirà l'intens trànsit que suporten les carreteres de la zona, en especial l'N-240.

Tarragona critica que s'hagi d'esperar la ministra per posar la via en servei

L'Ajuntament de Tarragona, per la seva banda, valora "positivament" la concreció del primer tram de la nova carretera entre la capital i el Morell, però lamenta que no es posi en marxa de forma immediata. El tinent d'alcalde de Territori i Urbanisme, Carles Castillo, ha opinat, en declaracions a l'ACN, que li sembla "un despropòsit que s'hagi d'esperar a posar-la en marxa a que la senyora ministra vingui a tallar la cinta". El regidor tarragoní s'ha mostrat desconcertat per aquest fet tenint en compte "els temps que corren i que la considero la ministra més eficient del govern espanyol".

Pel que fa a la continuació de l'autovia, l'Ajuntament de Tarragona reclama uns calendaris "clars i realistes amb la situació econòmica, i que es vagin complint". En aquest sentit, Castillo ha anunciat que es reclamarà novament per escrit i "apretarem el què calgui apretar". Malgrat el fet que calgui esperar que la ministra -centrada aquests dies en l'afer de l'accident de tren de Santiago- pugui venir a Tarragona per a inaugurar la nova autovia, Carles Castillo destaca que finalment es pugui disposar d'aquest primer tram d'autovia. "És molt positiu que estigui fet, tot i el retard", ha conclòs.

La resta de trams fins a Montblanc, sense data

A partir d'aquest primer tram es desconeix amb exactitud quin és el calendari amb què treballa el Ministeri de Foment. El govern espanyol rebrà les obres d'aquest primer tram "en breu", segons han confirmat a l'ACN fonts ministerials. S'espera que la ministra Ana Pastor anunciï quines són les previsions del govern espanyol pel que respecta a la continuació de les obres fins a Montblanc. A partir de la capital de la Conca de Barberà i fins a Lleida, resseguint el traçat de l'actual N-240, el projecte encara presenta moltes incògnites. La setmana passada, la Confederació Empresarial de la Província de Tarragona (CEPTA) va plantejar la fórmula del peatge a l'ombra per a finançar l'autovia A-27 entre Tarragona i Montblanc.

La patronal tarragonina defensa que és la millor opció per desencallar l'obra, donades les dificultats pressupostàries de l'Estat. Anteriorment, la concessionària d'autopistes Abertis va oferir de forma informal al Ministeri de Foment la possibilitat d'enllestir l'obra a canvi de cobrar un peatge a la via o, alternativament, d'augmentar la concessió de l'autopista AP-2, que venç el 2021. El territori s'ha oposat frontalment a aquestes propostes. Considera inacceptable que es plantegi la possibilitat d'aplicar nous peatges a unes comarques que porten més de 20 anys reclamant una autovia gratuïta cap a l'interior.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges