Dimarts, 23 d'Abril de 2024

Fem de les rodalies el veritable ferrocarril de proximitat

27 de Març de 2014, per Arga Sentís

La implantació d’un servei de rodalies al Camp de Tarragona és una bona noticia, com també ho és el fet que els milers de persones que es desplacen diàriament entre les diferents poblacions de les nostres comarques puguin disposar de nous mitjans de transport públic . No em sembla sobrer, però, indicar alguns punts que poden millorar la prestació del servei.

De moment començaran a circular mes trens entre les nostres ciutats, alguns d’ells amb origen i  destinació en alguna de les estacions del Camp de Tarragona. L’enllaç entre Reus i Tarragona i , especialment, la línia de la costa l’Arboç-Cambrils complementen força l’oferta actual. Aquesta circulació entre Cambrils, Salou, Tarragona, Altafulla, Torredembarra i el Vendrell és ja una de les més usades actualment. Tot i això, l’anunci que només circularan els dies feiners s’hauria de replantejar per afavorir, també, la mobilitat dels estiuejants de la Costa Daurada. És obrint el territori als visitants que ens consolidarem com a destí turístic de qualitat, una opció racional i senzilla que ens allibera del risc d’altres projectes, fantasiosos i tèrbols.

Sense trens és evident  que no hi ha Rodalies, però acompanyant els trens són necessàries  altres mesures que faran més eficaços els nous serveis. En primer lloc cal incloure els bitllets de rodalies en les tarifes integrades que ja funcionen a les nostres comarques. Cal fer possible el que a altres llocs és habitual: que amb un sol bitllet es pugui viatjar en tren i enllaçar amb els autobusos urbans i interurbans de la zona. Com que s’ha anunciat que la mesura es posarà en pràctica en uns mesos, esperem que aquest cop sigui veritat i es compleixi.

Obtindrem un rendiment òptim del servei de Rodalies si el fem accessible a un major  nombre de ciutadans i ciutadanes.  Això implica l’obertura de noves estacions en llocs que tenen un gran potencial d’usuaris. Cal  instal·lar baixadors  a Bellissens (Reus) , a Vilafortuny, i a  Llevant i Ponent de la ciutat de Tarragona. I a la pròpia estació de Tarragona cal resoldre, definitivament, el problema de l’accés a les andanes. Cal que les barreres arquitectòniques desapareguin i tothom pugui arribar amb comoditat al costat dels trens. Són actuacions que poden afavorir molt l’ús d’aquest transport, i així les Rodalies passaran a ser, físicament, el concepte de ferrocarril de proximitat que representen.

Tampoc no podem oblidar els nuclis que han quedat fora d’aquesta primera implantació del servei. És imprescindible que les administracions responsables comencin a treballar per  fer-lo arribar a Valls i a Montblanc. Només una xarxa eficaç pot ser, a la llarga, socialment rendible. I si parlem d’eficàcia, o de la seva manca, cal citar la situació ferroviària que pateix Tortosa. Tradicionalment deixada de banda pel que fa a les infrastructures rellevants, els seus ciutadans i ciutadanes perceben que les millores hi arriben tard i malament. És així com la implantació de nous semidirectes que l’aproparan a Tarragona i Barcelona no ha estat rebuda amb l’optimisme que hagués estat d’esperar. Les tarifes, força elevades, actuen com a barrera dissuasòria. Per això ha sorgit la Plataforma Trens Dignes, que ha convocat per a aquest diumenge la jornada reivindicativa “avui no paguem”.

Tarifes accessibles i integrades, trens accessibles amb noves estacions i ampliació de la xarxa. Vet aquí el que ens cal perquè aquesta tendència que s’inicia amb el servei de Rodalies del Camp de Tarragona es consolidi i esdevingui una eina útil per als ciutadans i ciutadanes del nostre territori.

Arga Sentís és coordinadora d'ICV a Tarragona.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics