En la inauguració de la fira, el president de la Cambra de Comerç de Reus, Isaac Sanromà, ha remarcat la voluntat de promoure l'ús de les noves tecnologies en els establiments. Alícia Alegret, tinent alcalde de l'àrea de promoció econòmica de la ciutat, ha mencionat la presència cada cop més creixent de l'estudi sobre l'e-commerce a les facultats d'econòmiques i empresarials. "El comerç és un dels sectors essencials sense el qual no podríem entendre la ciutat", ha afirmat Alegret destacant l'impacte positiu de FIBO per a la ciutat i el sector.
El nombre de comerços electrònics ha augmentat un 13'7% al 2012, i el nombre de transaccions un 17%. Amb aquestes xifres, David Olivares, el primer conferciant de FIBO, posava un bri d'esperança per la situació del comerç a causa de la crisi. Els viatges (reserves de vols, bitllets de tren o d'habitacions d'hotel) són el producte estrella de la venda en línia, però Olivares ha subratllat la tendència creixent de la compra de roba i aliments.
Tot i que actualment la internacionalització és una aposta creixent en moltes empreses, Olivares ha destacat la poca rellevància que té dins de l'e-commerce a Espanya. Les vendes online de botigues espanyoles cap a l'exterior suposen un 15% del total, respecte el 40% que es produeixen dins de l'Estat i el 45% que es fan des de l'exterior cap a Espanya.
El 50% dels usuaris abandona el procés de compra segons un informe fet per Marketline. Tenint en compte aquesta xifra, i després de presentar l'estat del sector, Olivares s'ha centrat en explicar quins mecanismes ha de seguir una empresa per tal de guanyar-se la confiança dels clients. Un disseny que emani professionalitat, l'ús de testimonis reals que avalin el producte i els reconeixements i certificats de fiabilitat per part d'institucions són alguns dels aspectes que la generen.
La presentació de novetats en el sector també és un dels punts forts de FIBO. L'empresa catalana eComm360 ha aprofitat l'ocasió per presentar dos nous models de negocis en línia: el dropshipping i el marketplace. Suprimir l'existència d'stocks és l'objectiu del sistema dropshipping de venta al detall. D'aquesta manera, el minorista no ha d'emmagatzemar els productes sinó que actua com a intermediari entre el majorista i el client. Da'ltra banda, el marketplace es basa en reduir costos i augmentar l'eficiència en la comercialització mitjançant una tecnologia comuna que agrupi a diversos proveidors en una mateix comerç electrònic.
=== Paradigmes d'èxit ===
A banda de les conferències i dels stands d'empreses especialitzades, a FIBO s'exposen casos d'èxit, com per exemple ElComprador.cat, un comparador de preus de supermercats, de l'empresa de logística Nacex. Amb el seu servei e-Nacex, d'entrega a domicili en menys de 24 hores, s'ha convertit en la transportista principal de grans webs com Privalia o Mango online. També s'ha pogut escoltar el cas de Joguines Aloy, una jogueteria especialitzada en el món de l'scalextric i l'slot, que ofereix els seus productes tant al detall com a empreses
Josep Aloy, el propietari de Joguines Aloy, explica que el primer any de posada en marxa de la botiga online va aconeseguir 65 clients. Això era l'any 1997, en els inicis de la web tal com l'entenem ara. Els fòrums especialitzats en aquesta temàtica van suposar una porta oberta cap a clients d'arreu del món. Després de quinze anys, Joguines Aloy té més de 2.500 clients de països com França, Alemanya, Canadà o Malta, entre d'altres.
"La presència als fòrums ha resultat un gran avantatge perquè la gent parla de tu i pots ampliar el teu radi d'acció", afirma Aloy. El propietari d'aquest negoci destaca, però, la importància de tenir una botiga física, al Vendrell, "ja que t'aporta credibilitat i la possibilitat que el client et conegui i pugui venir a reclamar si no està satisfet".
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics