Ara que s'està veient com quedarà acabat el temple de la Sagrada Família de Barcelona, sobretot ens els últims anys quan ha quedat coberta i inaugurada la part central, i es comença a veure com s'alcen les torres principals, ens podem fer la idea de com serà l'obra màxima del reusenc Antoni Gaudí. Si observem amb deteniment l'exterior de la Sagrada Família ens adonem que crida l'atenció la façana de la Passió, realitzada per l'escultor Josep Maria Subirachs, una obra escultòrica que ha tingut alhora molts admiradors i detractors, especialment, perquè el seu estil és completament diferent al projecte i dibuix original d'Antoni Gaudí.
El motiu de fons no es res més que la col·lisió en la mateixa Sagrada Família de dos moviments artístics del segle XX contrapostos entre sí: el Modernisme i el Noucentisme. El Modernisme, que basava la seva inspiració en la naturalesa, arriba a un refinat preciosisme fugint de l'aplicació de l'angle recte en les seves creacions escultòriques i arquitectòniques. Gaudí era modernista.
En canvi, el Noucentisme sorgeix en un primer moment com a resposta al Modernisme. El Noucentisme pretenia mostrar i reflectir la serenitat i estava inspirat en el classicisme. Subirachs s'inicià i es formà com a escultor en aquest segon moviment artístic, encara que després passa per diversos estils artístics des de el mediterranisme, expressionisme l'abstracció i la nova figuració o neofiguració.
Per tant, encara que la façana de la passió realitzada per Subirachs sigui un eclecticisme i culminació de tots els estils que ha treballat, queda un format base o imprompta noucentista. Què cal fer doncs amb els diferents moviment artístics de la Sagrada Família? De quin estil es podrà definir un cop estigui finalment acabada? Conviuran aquests dos estils contrapostos en una mateixa obra? Què cal fer si els dos artistes son genials? El temps i la opinió del públic tindran l'última paraula.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics