Divendres, 19 d'Abril de 2024

L'Estat inverteix en les infraestructures ferroviàries però deixa de banda l'A-7

Els pressupostos generals de l'Estat, amb 74 MEUR més que l'any passat, consignen també 19,7 MEUR per a les obres de l'A-27

30 de Setembre de 2014, per ACN
  • Viaducte del Corredor Mediterrani, a l'Hospitalet de l'Infant

    ACN

Els pressupostos situen la xifra que gestionarà Adif com el gran gruix de la inversió, amb diferència, tant al Camp de Tarragona com a l'Ebre, seguint i incrementant la mateixa tendència ja mostrada en l'exercici anterior, quan el pressupost per a la província va arribar als 343,09 milions d'euros. La xifra per a 2015 suposa, sobre el paper, un increment del 17,74%. Tot i això, els 74 milions d'euros més coincideixen exactament amb la xifra que guanya la partida d'Adif.

Concretament, les obres de la nova línia entre Vandellòs i Tarragona, que van estar aturades nou anys fins el passat 2013, continuaran amb una dotació pressupostària de 188,28 milions d'euros -83 més que l'any passat. A més d'aquesta, Adif destinarà 69,93 milions a l'adaptació a l'ample de banda internacional del mateix Corredor Mediterrani, així com 45 milions a aquesta mateixa adaptació però en el tram concret entre Vila-seca (Tarragonès) i Castellbisbal (Baix Llobregat).

Dins del mateix àmbit ferroviari, el govern espanyol destinarà també, a través de la Direcció General de Ferrocarrils, 300.000 euros al desviament de la línia de tren de la façana marítima de Tarragona; 175.000 a l'accés al port i 112.000 euros a l'estudi informatiu per a la línia d'alta velocitat entre Castelló i Tarragona. Als 304 milions que gestionarà Adif se sumen els 8,97 milions que preveu invertir Renfe en estacions, trens i instal·lacions. També la Societat Estatal d'Infraestructures de Transport Terrestre (SEITTSA), aportarà 2,88 milions per a l'estació de Reus i 666.000 per a la de Torredembarra (Tarragonès).

Tram del Morell i variant de Valls de l'A-27

En canvi, les infraestructures viàries tornen a quedar clarament en un segon pla, a excepció feta de les obres de l'A-27. Precisament, també a través de l'empresa SEITTSA, el govern espanyol preveu destinar 10,88 milions d'euros a les obres del tram entre el Morell i la variant de Valls, així com 8,81 per a la mateixa circumval·lació de la capital de l'Alt Camp. El projecte del tram següent, fins a Montblanc, no rep encara però cap dotació.

En el cas de l'A-7, el govern espanyol destinarà algunes partides testimonials a la redacció dels projectes. El tram entre l'Hospitalet de l'Infant (Baix Camp) i el Perelló (Baix Ebre), disposa de 150.000 euros, la mateixa xifra que destina també per al que uneix aquesta última població i la de la Jana (Baix Maestrat). Tornen a quedar pràcticament al marge les variants de la N-420 al seu pas per Gandesa i Corbera d'Ebre (Terra Alta), amb 5.000 euros cadascuna, i la de Riudecols, amb 1.020 euros. El Ministeri de Foment també invertirà 100.000 euros pendents al barranc del Lligallo per acabar d'executar la variant de l'Aldea (Baix Ebre) de la N-340.

Més de 36 MEUR per a l'embassament de Flix

Obres públiques en infraestructures al marge, les partides relacionades amb el medi ambient i, concretament, amb l'empresa pública Aguas de las Cuencas Mediterráneas, SA (Acuamed), sumen una part important de les inversions previstes. Especialment rellevant, torna a ser la quantitat que el Ministeri d'Agricultura i Medi Ambient destina, a través d'aquesta societat, a les obres de descontaminació química del pantà de Flix (Ribera d'Ebre), amb 36,21 milions d'euros, i que han de finalitzar el desembre de l'any vinent.

En el capítol ambiental també figuren 212.000 euros per a la restauració del bosc de ribera de l'Ebre aigües amunt de Tortosa; així com 110.000 en el tram entre la capital del Baix Ebre i la desembocadura. En matèria de sanejament d'aigües, s'inclouen els 364.000 euros per a la depuradora de Sant Jaume d'Enveja (Montsià), i 78.000 per a la d'Ulldemolins (Priorat).

Obres ferroviàries al port de Tarragona

Una de les entitats estatals que enguany veurà incrementat sensiblement la seva dotació respecte la del present exercici serà el port de Tarragona, que passarà dels 27,12 milions d'aquest 2014 als 34,62 que preveuen els comptes estatals. La meitat d'aquesta xifra, precisament, 17,56 milions, anirà destinada a actuacions ferroviàries.

Per la seva banda, el capítol destinat a l'aeroport de Reus dins dels pressupostos de l'entitat pública Enaire, que s'encarrega de la seva gestió, passarà dels 1,66 actuals als 1,77 previstos. Aproximadament un milió d'euros es destinarà a inversions de suport i manteniment, mentre que 450.000 seran per a seguretat de persones i instal·lacions.

Una altra de les societats estatals amb presència a la demarcació, la que gestiona els residus radioactius de les nuclears, Enresa, destinarà 3,16 milions d'euros a l sistema d'emmagatzemament temporal que es construeix a la central nuclear d'Ascó, davant el retard que està patint el projecte de cementiri nuclear centralitzat.

Regadiu 1,25 MEUR a Valls

En matèria de regadius, la Societat Estatal d'Infraestructures Agràries (Seiasa) només preveu invertir 1,25 milions d'euros en la segona fase del regadiu de Valls. En matèria de Costes, de forma genèrica, el govern espanyol ha consignat 500.000 euros al control de la regressió, 425.000 per a la protecció de sistemes litorals i 50.000 per a l'accés i l'ús públic.

Finalment, en matèria de patrimoni, la restauració de la Catedral de Tortosa té consignats als comptes de 2015 73.000 euros. El Ministeri d'Educació, Cultura i Esport espanyol també preveu destinar 50.000 euros a la climatització del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona. Les actuacions a les muralles de la ciutat, en canvi, no disposen de cap partida assignada.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics