Divendres, 29 de Març de 2024

L’oferta docent del Centre de Lectura

29 d'Agost de 2014, per Xavier Filella

Des de fa molts anys el Centre ofereix una ample oferta d’ensenyaments artístics i realitza una important tasca de suplència a la ciutat en aquest camp.

L’Escola de dansa del Centre va ser fundada l’any 1948. Sota la a direcció de Maria Teresa Aguadé i la sots-direcció de Juny Cases un equip de professors garanteixen un ensenyament artístic de qualitat (Gemma Creus, Carmen Fernández, Assumpció Gómez, Betlem Llop, Montse Queralt, Àngels Rivero, Lourdes González, Betlem Prieto i Mònica Rincón). L’Escola està autoritzada pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (3 de febrer del 2000). Es preparen alumnes pel nivell elemental de dansa, per les proves d’accés a l’Institut del Teatre de Barcelona i per a premis, concursos i mostres de dansa de Catalunya, València i l’estranger. També s’organitzen diferents activitats docents així com cursets, seminaris i sortides per assistir a espectacles de dansa. Compta amb un Gabinet de Nutrició i Dietètica pels alumnes i socis. Imparteix les especialitats de Dansa clàssica, Dansa clàssica espanyola, Dansa jazz, Dansa contemporània i Funky.

L’Escola de Teatre dóna ensenyaments de tots els nivells i realitza cursos i monogràfics de teatre durant tot el curs. Es tracta d’una escola d’iniciació i de formació oficial i professional per tal de poder accedir al món laboral i ser un pont d’accés a estudis superiors de teatre. Forma part de l’Associació Catalana d’Escoles de Teatre. També dóna assessorament i tutoria per tal d’accedir a Estudis Superiors d’Art Dramàtic i imparteix cursos de Grau elemental de Teatre: estudis d’Interpretació, Dansa (cos i moviment) i Música (veu i cant). Els cursos els imparteixen dos professors: Rosa  Mateu, pels alumnes a partir de 18 anys i Joan Martínez per a nens i joves.

L’Escola de Música del Centre, reconeguda per la Generalitat, utilitza els espais de l‘entitat per tal d’oferir cursos d’inici al llenguatge musical, sensibilització,introducció a la música, preparatori, Grau elemental i Grau professional, abastant des dels quatre als disset anys. La direcció va  a càrrec d’Anton Colom.

L’Escola de Lletres, creada fa pocs anys a l’empara de la Biblioteca del Centre, programa tallers d’escriptura per a adults (dirigits per Ramon Sanz) i altres cursos d’escriptura de contes infantils, còmic i tallers de lectura i veu. 

L’Escola d’Idiomes ofereix cursos reconeguts d’anglès, italià i rus i l’Escola d’Arts Plàstiques introdueix en les diferent tècniques artístiques a nens a partir de set anys.

El Centre de Lectura es va crear l’any 1859 per alfabetitzar la població i ensenyar a llegir a les classes populars; ara lluita, entre molts altres fronts, per oferir  ensenyaments de dansa, teatre, música, lletres, idiomes, art...

Per tirar endavant les escoles es necessita la complicitat de moltes famílies que vulguin donar estudis artístics als seus fills i així fer viable l’actual oferta docent. Molts hi porten els seus fills perquè creuen en el Centre, per la seva dilatada trajectòria (reconeguda amb la Creu de Sant Jordi el 1983 i el Premi Nacional de Cultura el 2013) i la seva privilegiada ubicació al centre de Reus.

Sostenir i gestionar totes aquestes escoles representa un gran esforç econòmic pel Centre. A partir els anys vuitanta es va legalitzar la plantilla del professorat i es van consolidar els cicles d’estudis. L’any 1983, quan es va crear l’Imac, s’acordaren unes col·laboracions mútues entre el Centre i l’Ajuntament, col·laboracions que al llarg del temps s’han oblidat i que han portat, els darrers anys, a una situació difícil. La vocació de servei públic del Centre ha quedat demostrada i ha representat un augment destacable de costos de personal, d’estructura fixe, d’adequació d’espais i de recursos de gestió per a l’entitat que no és possible repercutir íntegrament als alumnes matriculats.

Tot ensenyament reglat necessita de suport públic que permeti que hi accedeixin, amb un preu raonable, un important segment de la població. Trenta anys després el Centre ha d’assumir tot sol el seu compromís amb els ensenyaments artístics, ensenyaments que moltes ciutats ofereixen des d’una òptica municipal o des d’una concert públic/privat. En el cas del Centre agafa més rellevància l’especial dedicació i vocació del professorat, el qual durant anys ha lluitat per aconseguir el millor reconeixement acadèmic. Amb la normalitat amb la que s’ha fet tot plegat i veient el compromís personal aportat per tots aquests professionals sobta que aquest esforç ara no es vegi degudament correspost. Podríem viure en una ciutat sense escoles artístiques de qualitat?  

A la ciutat hi conviuen ara dues ofertes importants, la del Centre i la de la Diputació de Tarragona, institució pública que assumeix els costos del Conservatori de Música i de l’Escola d’Art (ara a punt d’estrenar noves instal·lacions al carrer del Vent), una aposta molt oportuna en aquests moments. És d’esperar que l’Imac, Institut municipal d’acció cultural, que el seu dia es va crear per incentivar la creació, les activitats culturals i els ensenyaments artístics torni un dia o altre a recuperar el seu objectiu inicial i serveixi per ajudar a treballar, conjuntament, en benefici de la comunitat, sostenint i millorant l’oferta artística docent a la ciutat.

Aquest mes de setembre començaran les noves matriculacions de les escoles pel curs 2014-2015 del Centre de Lectura, una bona opció per a centenars de joves reusencs.

Xavier Filella és president del Centre de Lectura.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics