Divendres, 16 de Novembre de 2018

El baixador de Bellissens, per exemple

03 de Setembre de 2018, per Biel Ferrer

Ben mirat, són coses ben concretes i quotidianes, les que hi tenen a veure, a Reus i arreu del Principat, amb l'objecte d'aquest article. Hi penso cada dia que, per anar a treballar, passo per l'indret on està projectat el baixador ferroviari de Bellissens, una justa reivindicació de la FAVR (Federació d'Associacions de Veïns de Reus) que l'ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias), una entitat pública empresarial dependent del Ministeri de Foment del govern espanyol, no atén, amb menyspreu poc dissimulat.

Vet aquí, doncs, el baixador de Bellissens, per exemple: una infraestructura necessària per a millorar la qualitat de vida dels barris meridionals de la ciutat en acostar l'accés al tren per als veïns, a més de connectar més bé l'hospital, les facultats universitàries... Malgrat que ja n'hi ha un esborrany del projecte, preparat per la Generalitat de Catalunya d'abans de l'aplicació del 155, el baixador de Bellissens, amb un cost de construcció d'uns 15 milions d'euros, no va entrar a formar part del paquet d'inversions de l'ADIF per al 2018. Qui en té la propietat, dels raïls? L'Estat espanyol. Qui en té els diners? L'Estat espanyol. Qui pren la decisió de no fer-lo? L'Estat espanyol. Qui mana i impedeix la millora del benestar dels ciutadans reusencs i catalans? Doncs l'Estat espanyol, tant se val si és governat pels uns o pels altres.

N'és l'únic cas? No. Ja que parlem d'infraestructures ferroviàries paralitzades per culpa de l'Estat espanyol, esmentarem també l'estació intermodal al sud de l'aeroport de Reus, que permetria l'accés còmode dels reusencs -i de la major part dels altres habitants del Camp- a l'Alta Velocitat: un projecte adjudicat el 2009 per 54,7 milions i les obres del qual havien de començar el 2010. De tot plegat, ja en fa gairebé 10 anys per abjecta omissió de l'Estat espanyol, amb l'afegit de la manca de lideratge del batlle de la ciutat (de la qual es lamentava aquest estiu el batlle de Montblanc, Josep Andreu). Tanmateix, no es tracta pas de fer un memorial de greuges, sinó d'actuar a fi de bé.

Efectivament, són coses ben pràctiques, certes i precises, les relacionades amb la independència de Catalunya. I tant. La materialització de la República Catalana, que no han gosat fer realitat els governs de Puigdemont ni de Torra malgrat el resultat clar del referèndum del Primer d'Octubre i malgrat la majoria absoluta al Parlament de Catalunya de les eleccions del 21-D, respectivament, permetria desbloquejar molts projectes pendents, a Reus i arreu del país, que, a hores d'ara, l'Administració espanyola impedeix de dur a terme.

El desbloqueig tindria un doble vessant: d'una banda, l'econòmic perquè permetria que els catalans disposéssim dels aproximadament 20.000 milions que cada any se'n van de Catalunya i no hi tornen; i, d'altra banda, el polític perquè els catalans podríem prendre les nostres pròpies decisions sense el boicot reiterat de l'Estat espanyol. Aleshores, si l'Ajuntament i la Generalitat acordaven tirar endavant el baixador de Bellisens i l'estació intermodal del sud de l'aeroport de Reus, com així és, les Administracions, local i nacional, de Catalunya tindrien la propietat, el poder i els diners per a fer-ho. Ras i curt.

Quins beneficis obtindrien els ciutadans de Reus si a les eleccions municipals de 2019 hi guanyessin arreu dels municipis de Catalunya les candidatures promogudes per la plataforma Primàries per la República, que compromet els alcaldes a fer realitat la independència? Doncs l'execució d'aquests dos exemples que he esmentat. Com va deixar escrit el poeta reusenc Josep Maria Arnavat al seu pòstum 'Llibre de les estelles', "Què n'hem fet, què en farem de tanta història, / de tants reis, de tants Sants, de tanta glòria / si estem venuts, abans de començar, / pels de casa mateix, de sota mà!".

Biel Ferrer és filòleg. 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)