Cookie control
Diumenge, 15 de Setembre de 2019

El Corredor del Mediterrani no corre

12 de Maig de 2016, per Arga Sentís

La ministra de Foment Ana Pastor va estar fa pocs dies a les nostres comarques de visita. El motiu formal era la revisió de les obres que s’estan efectuant sobre la línia ferroviària de València.

La ministra va anunciar que s’estan acabant les obres del desdoblament de via entre Vandellòs i Vila-seca, i que està prevista la seva inauguració el proper any 2017. És una bona notícia, ja que aquest tram encara és de via única -des de la seva construcció ara fa 150 anys- i el seu desdoblament permetrà una major fluïdesa i seguretat en el trànsit dels combois que fan el trajecte Barcelona-València.

Ara bé, les declaracions de la Ministra contenen també dues afirmacions molt preocupants.

La primera és que el nou trajecte s’ha construït  en ample ibèric i per tant queda sense data  la connexió en ample internacional. El Ministeri de Foment va presentar el projecte de Corredor del Mediterrani l’any 2012 i preveia tenir acabada la connexió en ample internacional des de València fins a la frontera l’any 2015. El projecte de Foment dividia el trajecte en diversos trams: de València a Castelló instal·lant un tercer fil; de Castelló a Tarragona tot en ample internacional i des de Tarragona a Barcelona un tercer fil que permetés la circulació de trens en els dos amples.
De tot el projecte només s’està executant el tram València -Castelló on s’està instal·lant el tercer fil amb grans  dificultats i retards. La instal·lació del tercer fil va ser proposada pel port de Tarragona i la indústria petroquímica ja que es pensava que permetria tenir l’ample internacional d’una manera ràpida i  econòmica, però l’experiència valenciana està demostrant que aquesta solució no és ràpida, no és gens econòmica i està presentant molts problemes per a la circulació dels trens regionals i de rodalies.

Vista l’experiència negativa  dels nostres veïns,  caldria que les administracions implicades en fessin una valoració acurada i es decideixi la millor solució per a que l’ample internacional arribi en el millor termini possible que permeti al sector industrial de Tarragona una planificació de la seva activitat a curt i mitjà termini, però sense desgavellar els actuals serveis ferroviaris.  Això implica prendre les decisions tècniques necessàries, establir un calendari real, disposar del finançament adequat i realitzar les obres. Es a dir, tot el que el govern del PP no ha fet fins ara.

La segona afirmació de la Ministra és que es preveu escurçar el temps de trajecte entre Barcelona i València mitja hora ja que els trens  aniran des de Vila-seca directament a l’estació de l’AVE situada a Perafort i per tant deixaran de passar per Tarragona.

Una noticia negativa per a la ciutat que no ha de permetre  quedar  aïllada dels trens de llarga distància. Les possibles solucions passen per mantenir una part dels serveis actuals que circulen per l’estació de Tarragona bé a través del recorregut actual per la línia de la costa o bé a través d’una connexió entre la línia d’alta velocitat i la línia convencional. La interconnexió permetria  la circulació dels trens de llarga distància i la creació de nous serveis regionals d’alta velocitat que permetessin als tarragonins traslladar-se a Barcelona en un temps inferior als 45 minuts.

En diverses ocasions s’ha plantejat des dels ajuntaments de la zona la conveniència de fer la connexió a l’Arboç, però malauradament aquesta proposta no ha estat acceptada ni pel Govern de la Generalitat ni pel Ministeri de Foment. Des de la Generalitat es proposava fer una connexió més enllà de Vilafranca amb la qual cosa l’aprofitament de les vies d’alta velocitat seria molt menor. El  Ministeri de Foment és més dràstic i considera que aquest enllaç no assegura la rendibilitat econòmica ni social de l’actuació i, per tant, decideix no fer res.

El Ministeri de Foment preveu enllestir el nou tram Vandellòs Perafort en un any. Les seves previsions no es compleixen mai però en tot cas estem parlant d’un període de temps molt curt.

Cal que des de l’Ajuntament de Tarragona i el conjunt de la ciutat ens posem les piles si no ens volem trobar en una situació irreversible, ni ample internacional, ni trens de llarga distància: una ciutat aïllada.

Arga Sentís és portaveu del Grup Municipal d’ICV-EUiA a Tarragona.

Etiquetes: 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics