Dijous, 28 de Març de 2024

Jaume Plensa, l’autor de 'Cos de llum', exposa a Ceret

02 de Setembre de 2015, per Xavier Filella

Aquest estiu hem pogut veure al Museu d’art modern de Ceret, al Vallespir, l’exposició de Jaume Plensa 'Le silence de la pensée'. Una exposició que romandrà oberta fins al 15 de novembre d’enguany i que integra quatre espais expositius i la projecció del documental que sobre la trajectòria de l’escultor va realitzar Pedro Ballesteros per a  televisió espanyola l’any 2009.

Segons Nathalia Gallisot, directora del Musée d’art moderne de Céret, Plensa treballa els materials amb l'obsessió d'arrencar la bellesa que oculten dins seu: 'Hi ha una bellesa a cercar a tot arreu'.

El recorregut ens connecta primer amb quatre caps de nenes amb els ulls tancats, unes imatges molt suggerents que ens transporten cap al món dels somnis, escultures de bronze realitzades l’any 2014 i que ens recorden la intervenció 'Dream' que a manera de gran tòtem Plensa va instal·lar a St. Helens, Merseyside (Anglaterra) l’any 2009 i que ha donat peu a altres versions arreu els cinc continents.

Una altra sala del museu acull 'Silhouettes', setze siluetes d’acer inoxidable que floten en l’espai i de  les que surten diferents poemes, sobretot del seu poeta de referència: William Blake, i frases triades per l’escultor. L’exposició continua amb una sala dedicada a cossos suspesos a l’aire i teixits amb lletres d’alfabets diferents. En aquesta intervenció 'Talking continents' (2013) els dinou elements diferents han estat realitzats en acer inoxidable formant peces transparents que algunes vegades representen també siluetes humanes. La darrera intervenció que tanca la mostra 'Air, water, void' (2014) feta de resina, acer, llum i plàstic la composen tres figures humanes translúcides de colors assegudes sobre una estora circular de 120.000 cireres, una clara referència a la fruita que dóna nom a Céret.

Precisament és aquesta darrera escultura la que ens rememora la peça 'Cos de llum' que Jaume Plensa que realitzar l’any 2003 a Reus, per a la inauguració de la Biblioteca Central Xavier Amorós i que després li ha permès a l’artista desenvolupar-ne noves versions i formats de la figura il·luminada amb leds per a intervencions a diversos espais permanents o per a exposicions temporals a la via pública, a vegades amb un sol element i d’altres multiplicant-lo per 6 o per 7 en un diàleg d’estètica i color: 'Talking continents' (2003, sis peces de 12 metres d’alçada) a Jacksonville (Florida EEUU), 'Conversation a Nice' (2007, set peces de 12 metres d’alçada) a Nice, 'Poets en Bordeaux' (2013, tres peces de 8 metres d’alçada) per a una exposició temporal a l’espai públic de Bordeaux que posteriorment van ser instal·lades el 2014 com a 'The three poets' al Parc Grove de Miami EEUU, 'Dröm' (2012, tres peces de 12 metres d’alçada) a Goteborg, 'Love, Hate, Spirit and Sun, Moon, Earth Sculptures' (2013, dues peces de 8 metres d’alçada) al Cafesjian Center Art de Yerevan (Armenia), '7 poetes' (2014, set peces a 12 metres d’alçada) a Andorra la Vella, etc.

La importància de l’obra que Plensa va instal·lar a Reus cal situar-la en el context en la qual es va realitzar, quan la figura de l’escultor estava emergint de manera molt destacada, acabava de guanyar el milionari concurs públic de Chicago amb la instal·lació 'Crown Fountain' que inauguraria l’any 2004 i que el projectaria com un dels escultors de referència mundial.

Plensa havia fet una primera maqueta de 'Cos de llum' (2001), que es guarda al Museu de Reus, feta amb resina (fibra de vidre), acer inoxidable i leds de color tal com es va reproduir a la peça inaugurada l’abril de 2003. L’escultor la va integrar a la façana de l’antic escorxador municipal, sobre una columna d’acer inoxidable de vuit metres d’alçada, al mateix nivell de la fornícula que definia 'Matadero Publico de Reus 1892', on la figura del personatge (de cent vint centímetres) representa un cos humà que està en posició meditativa i que gràcies a un sistema especial d’il·luminació de leds va canviant de color cada vint minuts. L’autor va situar la peça a gran altura 'per obligar a la gent a aixecar la vista per veure la façana de l’antic escorxador', un edifici del modernisme industrial però que per l’escultor té 'alguns elements gòtics'. Per a Plensa i segons es detalla al catàleg del Fons d’art contemporani de l’Ajuntament de Reus, editat l’any 2005, 'Cos de llum' reflecteix 'l’elevació de les coses': la peça no és un obstacle per entrar i sortir de la biblioteca, sinó una presència harmònica amb la forma de semicercle de l’edifici'. La figura està feta de fibra de vidre arenosa que crea un efecte de bombeta glaçada que va canviant de color. El dia de la inauguració Plensa en va donar algunes explicacions: 'L’home mira no sap a on, i m’he inspirat  en aquells personatges que des de dalt d’una columna interpel·laven a la gent quan passava per sota'. Un estilita, vaja.

Dotze anys després podem continuar assistint al desenvolupament d’una trajectòria artística de Jaume Plensa que l’ha posicionat com un dels grans artistes contemporanis. Enguany s’han pogut veure les seves exposicions a Céret, a la Biennal de Venècia (a la Basílica de Sant Giorgio Maggiore), al Museum of Art de Nashville o a la Galleri Andersson/Sandstrom d’Stockholm. Ara com ara l’escultura icònica que Plensa va dissenyar pel Passeig Marítim de la Barceloneta, un enorme cap instal·lat dins del mar, està en stand bye, a l’espera de les decisions del nou consistori municipal. El temps dirà si Barcelona dóna sortida al seu artista de referència.

Gaudir a Reus de la peça 'Cos de llum', la qual  ha inspirat altres variacions poètiques de l’artista que han contribuït a modernitzar l’entorn de diferents espais urbans, ens situa al mapa artístic de l’artista barceloní. Això sí, potser després d’aquests anys, hauríem de procedir a fer-ne una restauració, sobretot de neteja de la figura i la renovació dels leds que l’il·luminen.

Xavier Filella és president del Centre de Lectura.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

josep  03 de Setembre de 2015

Brovo Sr. Filella

Bravo Sr. FILELLA,al menus un no parle de independentisme,soberina nacional,dret a decidir,ecxt.ect.ect. repeteixo BRAVO tans intelectuals que ha tinguc Reus, mireu als segles pasac aprendrem moltes coses i moltes ideas mol avansades