Cookie control
Diumenge, 05 d'Abril de 2020

La potencialitat de la línia de tren Reus-Roda

17 de Febrer de 2020, per Jaume Casañas

En els últims mesos parlar de trens i de la Catalunya Sud ha estat tendència. D'una banda, pel maltractament ferroviari del territori; de l’altra, per les enormes potencialitats que tenen el territori i la seva xarxa ferroviària. Des de començaments de segle, i amb la posada en marxa de la xarxa de l'ata velocitat, la situació ferroviària a la Catalunya Sud necessita un procés de reinterpretació o de replantejament. Un replantejament que de moment no s’ha fet, ja que la xarxa ferroviària tradicional continua funcionant com sempre havia fet.

L’estació d’alta velocitat del Camp de Tarragona n’és l’exemple més clar, i sintetitza aquesta manca de reinterpretació de la xarxa de trens a la Catalunya Sud. I cal ser valents en les propostes per tal de posar aquesta estació al centre de la xarxa; o almenys, que l’estació de La Secuita sigui un nus d’intermodalitat entre l'alta velocitat, els regionals i els rodalies, ja que ara mateix no l'és. Actualment s’ha connectat a l’estació del Camp de Tarragona el ramal del sud de l’anomenat corredor mediterrani, però amb l’inconvenient que això ha suposat la desconnexió de Cambrils i Salou, i l’eliminació dels Euromeds de l’estació de Tarragona ciutat.

S’està treballant per tal que hi hagi una connexió entre les estacions de Tarragona ciutat i el Camp de Tarragona, i aquesta és una bona noticia. Però i Reus? A la segona gran ciutat de la Catalunya Sud es parla de l’estació de l’aeroport, però la millor manera de connectar Reus amb l’estació del Camp de Tarragona segurament passaria per recuperar el traçat de la línia Reus-Roda per a passatgers, també, i no només per a mercaderies. Recuperar la línia Reus-Roda per a passatgers seria una bona noticia per la gent de Reus i voltants, a banda d'una gran proposta per cohesionar la regió de la Catalunya Sud, ja que millorar la mobilitat entre el Penedès i el Camp sempre és una bona notícia.

La recuperació de la línia Reus-Roda no només per a mercaderies com alguns proposen, sinó sobretot per a passatgers també, aquesta és la clau. D'una banda, faria que des de Reus fos possible en amb tren fins a l’estació del Camp i que, després, el mateix tren arribés a Sant Vicenç de Calders, l'autèntic 'hub' i nexe d’unió entre el Penedès i el Camp i també punt d’inici i final del Rodalies de Barcelona. La línia Reus-Roda pot esdevenir una gran oportunitat per repensar el servei de trens al territori, amb la reinterpretació necessària i obligada del servei de Rodalies a Tarragona, que no respon a les necessitats de la gent, i que podria tenir un impuls i una connexió cap a Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès.

A més, l'estació del Camp podria ser el referent que tots hem volgut que sigui però que encara no és. De vegades no cal trinxar més un territori que ja és prou tallat per les infraestructures que hi passen. Potser ens cal observar-lo, entendre'l, i veure-hi les ja dibuixades línies que podem millorar el futur. La línia Reus-Roda n’és un exemple.

Jaume Casañas és blocaire. 

 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics