Dissabte, 20 d'Abril de 2024

Sensibilització vers la salut mental en l'adolescència

09 d'Octubre de 2015, per Jordi Peris

El dia 10 d’octubre és el Dia Mundial de la Salut Mental, aquest any la ciutat catalana escollida per a la seva celebració es Valls. Crear dies internacionals està molt bé per a sensibilitzar i conscienciar a la població en relació a les diferents realitats i problemes que ens envolten. Però no són una finalitat en si mateixos, sinó que han de poder ser els catalitzadors per generar activitats que permetin a la ciutadania i les institucions dotar-los de continguts i avançar. Cal donar visibilitat a la salut mental i garantir els drets de les persones afectades i treballar sobre l’estigma. Però aquest treball no ha de ser sols per disminuir-lo sinó que hem d’evitar que es generi. En aquesta línia es desenvolupa el projecte de Taller de sensibilització contra l’estigma, posat en marxa per la Taula de Salut Mental de Tarragona en els instituts d’educació secundària de la zona.

L’adolescència és una de les etapes principals dins del desenvolupament humà donat que és el període vital on es produeix la transició de la infantesa al món adult. Aquesta transformació es caracteritza per un notable i sobtat desenvolupament en els àmbits biològic, psicològic i social, que provoquen importants canvis en la capacitat de sentir i expressar emocions i en l’autonomia personal.

Durant l’adolescència es produeix un segon procés d’individualització molt més marcat i més profund que el que s’ha portat a terme durant la infància. Es mobilitzen processos d’exploració i de descobriment d’un món nou, molt més ampli i complex del viscut fins llavors. Progressivament la diferenciació del nucli familiar es fa evident, l’adolescent crea importants vincles emocionals amb amics i amigues i apareixen els sentiments de pertinença a grups aliens a la família. Tot aquest procés possibilita la construcció d’una identitat pròpia amb un sentit de la vida independent i clarament diferenciat del dels seus pares.

Dins d’aquesta construcció de la seva identitat, un element important és la formació del sistema de valors i creences que configurarà una part de la seva personalitat i que estructurarà la manera de relacionar-se amb els altres i la manera d’afrontar els reptes vitals en l’etapa adulta.
Tot i que sovint es considera l’adolescència la millor època de la nostra vida, també és veritat que és un període de tensió i conflictes, tant amb els adults com a vegades amb els mateixos companys i amics. L’adolescent és en essència rebel i transgressor, qüestiona l’estatus existent i vol transformar tot allò que considerà inadequat, aparentment sembla molt fort però darrere en realitat és especialment vulnerable. Els fonaments de la seva personalitat encara no estan consolidats. La protecció i estabilitat que normalment li han proporcionat els seus pares ha disminuït i, en contraposició, apareix el que hom anomena “crisi de l’adolescència”.

Aquests grans canvis biològics i psicològics i l’especial vulnerabilitat de l’adolescència són factors de risc que faciliten que aquest període sigui el moment on s’inicien problemes de salut mental d’especial gravetat. Els problemes relacionats amb la salut mental no són una qüestió aliena als adolescents, estudis europeus senyalen que d’un 15 a 20% d’ells presenten problemes psicològics . Així doncs, la salut mental és un tema molt proper per a ells, doncs un gran nombre de nois i noies, que acudeixen als Instituts, tenen amics i companys que han patit trastorns de la conducta alimentària, depressions, consums de tòxics, ideacions autolítiques...

De la mateixa forma que succeeix en el món dels adults i tot i que els adolescents normalment són més solidaris que els seus progenitors, aquells nois i noies que pateixen problemes de salut mental corren el risc de ser senyalats pels altres. La consideració d’una persona com a “diferent” comporta la seva estigmatització i el força a allunyar-se dels altres, constituint aquest fet un tracte injust que la societat ha d'impedir. El rebuig i l’aïllament social, no són en cap cas beneficiosos per ningú, sinó que més aviat actuen com a potents agreujadors del patiment humà.
Durant el curs escolar 2014-15, la Taula de Salut Mental de Tarragona ha posat en marxa el projecte Salut, ment i tal, que aprofita i conjuga dos importants factors: Per un costat, l’oportunitat de treballar temes que promoguin un desenvolupament saludable amb nois i noies que desitgen augmentar els seus coneixements, analitzar i canviar el comportament de la societat on viuen, ser solidaris i ajudar als que ho necessiten... I per altre costat, la necessitat de dignificar a les persones que pateixen problemes de salut mental, aconseguint la seva plena integració dins del seu entorn proper i assolint el respecte que tothom mereix.

Aquest projecte ha consistit en la realització d’uns Tallers de sensibilització contra l’estigma que s’ha efectuat a 9 Instituts del Camp de Tarragona amb la participació de 550 alumnes de quart d’ESO. En aquests tallers, persones afectades de problemes de salut mental han parlat de les seves pròpies experiències amb l’objectiu de promoure un coneixement més real i acurat del que comporta patir aquest tipus de problema de salut i, al mateix temps, contribuir a la lluita contra l’estigma i la discriminació associada a aquesta problemàtica. Aquesta activitat ha comptat amb el suport dels tècnics d'associacions de familiars i usuaris La Muralla, Atafanias, Apyda i Aspercamp de Tarragona, Francesc Tosquelles de Reus i Porta Oberta de Valls i dels tècnics de la Unitat de Rehabilitació Hospitalària de l’Institut Pere Mata.

El projecte s’ha articulat al voltant de la iniciativa de persones afectades per un problema de salut mental que han desenvolupat els materials utilitzats i han dut a terme la totalitat dels tallers. A la vegada que ha representat un esforç formatiu i de treball en equip, ha generat en ells una vivència personal d’empoderament i el compromís en un projecte viscut com a propi.

Enguany repetirem l’experiència. Els objectius que ens vam plantejar al dissenyar l’activitat s’han complert. Lacollida i la participació dels alumnes i professors ha estat formidable. Les enquestes que hem passat al finalitzar el Taller reflecteixen una millor comprensió i acceptació de les malalties mentals. Les persones que han desenvolupat el Taller i que, no s’ha d’oblidar, pateixen rellevants problemes de salut mental, han vist créixer la seva autoestima i s’han sentit partícips d’un important projecte propi.

Jordi Peris és cap de Servei de l’Àrea Comunitària Infantil i Juvenil de l'Hospital Universitari Institut Pere Mata.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics