Dijous, 25 d'Abril de 2024

Un rebel retrat familiar de La Gata Borda

21 de Setembre de 2015, per Biel Ferrer

A l'escenari, una bastida amb un sofà a baix i una taula amb dues cadires a dalt. I prou. Perquè ja n'hi ha prou. Sobri. I Breu. Una hora intensa de teatre. Un actor i vuit actrius. Destrament polivalents, fent ara de mares, adés de fills. Sobretot, de filles. En un difícil exercici d'esquizofrènia maternofilial passant d'un rol a un altre. Perfecta dicció que permet que els textos arribin a l'espectador nítidament i amb el volum adient. Els textos, els fonaments de tot l'edifici que han construït els reusencs de La Gata Borda, en són quatre de quatre dramaturgs de pes d'aquí i d'arreu: Tracy Letts, Serbi Berbel, Tenesse Williams i Bernard Marie Koltes. Barrejats, enllaçats, connectats amb intel·ligència per la sàvia directora: Ester Cort. Perquè sap cloure la trama entrelligada amb un desenllaç tràgic i lògic alhora. Factual. Que no es diu sinó que es fa. O, si ho prefereixen vostès, que es crida. Perquè tota la ronya i totes les maldestres mares hi porten. I les filles i els fills i els gendres i tota la pesca s'hi rebel·len. Si poden. Amb una contenció o una ràbia o una pena o un amor infinits. Magníficament il·luminats i ben produïts per Pau Ferran i Carme Merlo. Amb enregistraments amplificadors i fent ús de llotges i platea com a escenaris.

Tot plegat per 15, 12 o 9 euros. Com s'anunciava en un racó del programa de tardor del Bartrina. És a dir, arraconats injustament, immerescudament, fora de les planes dedicades als espectacles "importants" de la temporada. I, tanmateix, que en són de grans els de La Gata Borda! Doncs quina barra. I sense cap text explicatiu del contingut de l'obra, au! Allí, tirats al marge de la programació, com si fossin uns desconeguts nouvinguts a l'escena. Sort del suport d'Òmnium Baix Camp, on cada dissabte al matí assagen per un preu simbòlic i un conveni de col·laboració entre entitats amigues perquè cal ajudar-se i cal creure en aquest senyal d'identitat de la ciutat, de la cultura a Reus, que és el teatre. Doncs vet aquí que havies d'anar a parar casualment al programa de Festa Major de Misericòrdia o a Reus Digital per trobar-ne cap indici informatiu: "«Un retrat familiar» és un recorregut per diferents escenes de diferents textos teatrals que ens mostren diferents realitats familiars amb un nexe comú: les mares. Mares possessives, desagradables, dures, pesades, repressores, geloses, excessives. Dolgudes. Mares que estimen els seus fills però que no en saben. O no volen. O no poden fer-ho d'una altra manera. I com poden acabar aquestes relacions entre aquestes mares i els seus fills o filles? L'obra ofereix quatre possibilitats, però de ben segur que n'hi ha moltíssimes més". Ja va passar el mateix l'any passat amb l'espectacle benèfic que va coordinar La Gata Borda, que va comptar amb la complicitat de tots els grups teatrals de la ciutat i que va organitzar Òmnium Baix Camp a favor de la recaptació de diners per al programa d'habitatge social de Càritas Reus: "Jo tenia una casa, el meu somni". També va anar a parar al racó "I a més al Bartrina...", al cul del món.

Ja ho va deixar escrit el professor Josep Murgades Barceló a l'assaig "L'autoodi a la literatura catalana": Respecta't. I et respectaran. Apliquem-ho al cas: l'autoodi al teatre reusenc. Doncs a veure si l'excelsa comissió artística del Teatre Bartrina o la nova regidora de Cultura de l'Ajuntament de Reus hi posen remei, si us plau, d'una vegada. I encara més: ¿per què no un programa conjunt de tots els teatres de Reus on es presenti amb rigorós ordre de data al calendari tota l'oferta teatral de la ciutat (Fortuny, Bartrina, Bravium, Santa Llúcia...)? I que el públic jutgi, aplaudeixi o xiuli, rigui o plori segons el seu criteri. I que la crítica hi digui la seva. Deixem que el poble, ben informat i format, parli amb independència. Rebel·lem-nos a favor de la cultura, crítica i universal, ben feta des d'aquí mateix!

Biel Ferrer Puig és filòleg.

Etiquetes: 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (7)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Jo  23 de Setembre de 2015

són altres coses que ens fan grans...

Disculpa, cap problema en presentar-me (i no és un acte de valentia), jo, sóc Jo, i és clar també sóc la Núria Subietas Murtró... Entenc el que dius, però insisteixo sortir a "I a més al Bartrina", no em sembla arraconar a ningú... (opinió personal). Mira, els motius pel qual el programa estigui redactat així no el sé però no crec que sigui per arraconar. Potser sí que podríem acceptar que, pel que sigui, noms com Blanca Portillo, etc. estiguin per sobre d' altres, no? Aquí ja no m'hi poso. Cadascú la seva feina i criteris...(que lògicament no faran content a tothom)

Mira, se m'acudeix un exemple: Jo sóc dissenyadora de moda i penso que faig molt bé la meva feina i que mereixo el mateix tractament que"Giorgio Armani" però..., segur que li dedicaries una portada a ell i a mi no... potser un raconet, i seria genial!!!, però m'agradaria que parlessis de la meva feina, no que injust és que em posin en un raconet... (Entens el que vull dir?)El meu valor no el marca si m'ofereixes o no la portada, són altres coses que ens fan grans....no pas els mitjans de comunicació, ni com suposadament ens sentim tractats... (així el poder sempre el tindran els altres....)

Cert, les màscares no són pertinents en aquest registre ni en cap, malgrat tot, estan per tot arreu, i tot a Reus... Això no canviarà. Acceptar, és la clau...i aprendre a conviure entre elles...

Ho deixo per explicat i Accepto que no ho vegis així...

Aclariment: La til·la no és una infusió sedant. És tranquil·litzant.

sort

Biel Ferrer Puig  23 de Setembre de 2015

Comentaris a Jo (i també a La Gossa Miola i a JMB)

Gràcies, Jo. Sí, efectivament, el COS (Festival de Mim i de Teatre Gestual), Memorimage, la Cobla Reus, la Maria Rosa Molas... són també espectacles, actors, músics grans, importants, com La Gata Borda. Celebro que vostè comparteixi el meu criteri. Per tant, no té sentit arraconar-los en un espai menor (tant per la quantitat d'informació que se'ns en dóna com pel disseny gràfic amb què se'ls presenta al programa) a l'opuscle de la programació del Teatre Bartrina publicat en paper. És incoherent considerar-los amb el mateix rang que els altres esdeveniments importants i presentar-los a banda. Perquè, d'entrada, es mereixen el mateix tractament.

I sí, en acabat, que el públic i la crítica parlin arreu i a Reus. Ja ho va deixar escrit Roland Barthes: l'autor (escriptor, dramaturg...) proposa i l'espectador (lector...) disposa. Vet aquí. I qui més en sàpiga més hi diga.

I vet aquí el meu bon consell a fi de bé per a Jo, La Gossa Miola i JMB: siguin vostès valents i donin la cara. M'agradaria poder-me adreçar a persones concretes amb noms i cognoms humans, no pas a pronoms, animalons o inicials incertes, és a dir, a màscares que tot i ser molt teatrals no són pertinents en aquest registre. Gosin vostès poder enraonar amb sense til·la i amb sense màscara com jo faig perquè no me'n calen pas d'infusions sedants ni de cares estrafetes per dir el que en penso, de vostès, senyores o senyors, i del món teatral a Reus, amb tot el meu respecte i tota la meua cordialitat.

Jo  22 de Setembre de 2015

Tots molt grans!!!

La clau és acceptar, qui som...
No em sembla que sortir a "I a més al Bartrina" no sigui important... Tu ets qui fas amb comentaris absurds que no ho sigui... Són importants els COS (Festival Mim i Teatre Gestual), Memorimage, La Cobla Reus, La Maria Rosa Molas.. Tots molt grans!!!

Jo també vull una crítica ben feta, però de l'espectacle, no d'un món que tots coneixem, això seria un altre article.

Mini consell: Til.la abans d'escriure. Se't veu alterat ;- )

Biel Ferrer Puig  22 de Setembre de 2015

Comentari a La Gossa Miola

Gràcies, La Gossa Miola. Sí, però per què no hi havia al programa en paper de la programació del Teatre Bartrina la info de la sinopsi de l'obra per orientar més bé l'espectador i per què aquestes dues categories d'espectacles "importants" i "no tan importants" al programa de paper? Només calia publicar el paràgraf de la sinopsi al programa de paper i estalviar-se la discriminació entre "bons" i "no tan bons" (que el públic i la crítica opini en acabat d'haver vist l'espectacle, no?) al programa de paper. Tampoc era tan complicat... Només calia voluntat per revisar el criteri i informar com cal a fi de tractar com cal La Gata Borda i tothom.

Biel Ferrer Puig  22 de Setembre de 2015

Comentari a JMB

Gràcies, JMB. Sí, però per què no també un programa unificat en paper? Finestreta única, virtual i física, per facilitar la info als interessats!