Dissabte, 20 d'Abril de 2024

Reivindicar la línia de tren Reus-Lleida

11 de Juliol de 2014, per Josep Maria Grau
  • Estació de trens de Reus

    Cedida

El 1863,  gràcies a l’empenta dels reusencs, el ferrocarril conectava la capital del Baix Camp amb Montblanc, i anys després amb Lleida. Aleshores,  la millora de les comunicacions va beneficiar a l’economia i a la població. Malauradament,  la manca d’inversions en rodalies de RENFE i ADIF, pel que fa a aquesta línia, l’ha abocat a un estat d’abandonament, i les administracions poc s’hi han interessat.

No és el lloc per a comentar els beneficis del tren, respecte a la reducció de la contaminació, congestió de les carreteres i accidents de trànsit, a banda de la seva comoditat.

Les mancances de la línia de Reus amb Lleida són diverses. En primer lloc, la freqüència. Els festius al matí no hi ha servei, ni d’anada ni de tornada, i els feiners a la tarda, el darrer tren que surt o arriba, és  pels vols de les 7 de la tarda. A l’estiu seria recomanable per les hores de llum, allargar la freqüència fins a les 8 del vespre.

Ens hem de referir també a l’abandonament dels baixadors de les estacions i els convois. Són vells i bruts (especialment els WC), els usuaris posen els peus calçats o sense  als seients, amb total impunitat, sense que els revisors diguin res, a banda del soroll de músiques que molesten. Els revisors són d’altres comunitats (Aragó, València, etc.) i la majòria parlen castellà, sense atendre en l’idioma propi de Catalunya.

També cal incidir amb els retards que perjudiquen als usuaris que confien en el tren per arribar a les seves obligacions, siguin laborals, d’estudi o altres. Sóc conscient que els polítics no agafen el tren de rodalies i els hi interessa poc el tema, alguns argueixen que la línia no és rendible. Però jo pregunto, com voleu que la gent es mantingui al territori amb unes males comunicacions? Com es pot potenciar el turisme si fallen les infraestructures?

Quina capitalitat poden exercir Reus o Tarragona amb un ferrocarril que manté uns horaris del segle XIX?. Les comarques d’interior estan comdemnades a ser relegades com una reserva natural només pel gaudi dels urbanites?

No es podria fer un front comú entre entitats i administracions per reclamar una millora en la línia de Lleida? Tal com s’ha fet a les Terres de l’Ebre.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (2)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

bavi  14 de Juliol de 2014

I reinvindicar el parking de l'estació de Reus.

I posats a reivindicar, el tema del parking a l'estació de Reus, que no n'hi ha, i en canvi just damunt de l'estació n'hi ha un d'immens. Al voltant de l'estació de Reus és casi impossible aparcar; fins i tot hi ha gent que ve de fora de Reus i en lloc d'agafar el tren a Reus van fins Vila-Seca per que allí poden aparcar. Ja sabem que faltaria una entesa entre ADIF-RENFE i l'Ajuntament de Reus, i que faltaria pressupost per fer un pas soterrani o elevat, però si els polítics no ho comencen potser s'hauri d'organitzar algun tipus de manifestació o acte reivindicatiu.

bavi  14 de Juliol de 2014

En tren de Reus a LLeida, i més amunt.

Sí, s'ha de reivindicar. És una pena els pocs horaris que hi ha de connexió entre Reus i Lleida. Jo crec que aquest problema és entrar en el cercle vicios de que, com que hi ha pocs trens hi ha pocs viatgers i a la inversa. Jo crec que si hi hagues més serveis i més horaris la demanda aniria creixent. Per exemple, estudiants de Reus cap a Lleida i al revés. Fins i tot, i reconeixent que avui dia el vehicle particular té molt de pés i importancia, els caps de semana hi podría haver un tren de la platja per acostar els del Segriá i comarques al voltant cap a la platja, sigui Salou, Cambrils o Tarragona.
I després també reivindicar el trajecte Lleida - La Pobla de Segur, que ara ja depen de la Generalitat, però clar, la infraestructura es vella, falten trens, etc.
Amb una bona coordinació es podría fer una línea Tarragona-Reus-Lleida-La Pobla de Segur; a la llarga beneficiaria a molts usuaris. No és una utopia, seria qüestió estudiar-ho.