El 1863, gràcies a l’empenta dels reusencs, el ferrocarril conectava la capital del Baix Camp amb Montblanc, i anys després amb Lleida. Aleshores, la millora de les comunicacions va beneficiar a l’economia i a la població. Malauradament, la manca d’inversions en rodalies de RENFE i ADIF, pel que fa a aquesta línia, l’ha abocat a un estat d’abandonament, i les administracions poc s’hi han interessat.
No és el lloc per a comentar els beneficis del tren, respecte a la reducció de la contaminació, congestió de les carreteres i accidents de trànsit, a banda de la seva comoditat.
Les mancances de la línia de Reus amb Lleida són diverses. En primer lloc, la freqüència. Els festius al matí no hi ha servei, ni d’anada ni de tornada, i els feiners a la tarda, el darrer tren que surt o arriba, és pels vols de les 7 de la tarda. A l’estiu seria recomanable per les hores de llum, allargar la freqüència fins a les 8 del vespre.
Ens hem de referir també a l’abandonament dels baixadors de les estacions i els convois. Són vells i bruts (especialment els WC), els usuaris posen els peus calçats o sense als seients, amb total impunitat, sense que els revisors diguin res, a banda del soroll de músiques que molesten. Els revisors són d’altres comunitats (Aragó, València, etc.) i la majòria parlen castellà, sense atendre en l’idioma propi de Catalunya.
També cal incidir amb els retards que perjudiquen als usuaris que confien en el tren per arribar a les seves obligacions, siguin laborals, d’estudi o altres. Sóc conscient que els polítics no agafen el tren de rodalies i els hi interessa poc el tema, alguns argueixen que la línia no és rendible. Però jo pregunto, com voleu que la gent es mantingui al territori amb unes males comunicacions? Com es pot potenciar el turisme si fallen les infraestructures?
Quina capitalitat poden exercir Reus o Tarragona amb un ferrocarril que manté uns horaris del segle XIX?. Les comarques d’interior estan comdemnades a ser relegades com una reserva natural només pel gaudi dels urbanites?
No es podria fer un front comú entre entitats i administracions per reclamar una millora en la línia de Lleida? Tal com s’ha fet a les Terres de l’Ebre.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics