Dimecres, 24 d'Abril de 2024

Comerciants d’alguns barris reclamen més promoció per la campanya de Nadal

Diversitat d’opinions sobre les problemàtiques que afecten a aquest tipus d’establiments

07 de Desembre de 2015, per Isabel Martínez
  • José Leonardo Molina, propietari de la fleca i cafeteria Delicious

    Isabel Martínez

  • Dolors Malet

    Isabel Martínez

  • Cesca Camí

    Isabel Martínez

  • Ramon Niubó

    Isabel Martínez

Dóna la campanya de Nadal  l’esquena als comerciants dels barris de la ciutat? Se senten exclosos d’aquesta acció de dinamització i promoció davant un espai com el centre que acapara majoritàriament el programa? Opinen que s’haurien de fer algunes activitats alternatives en aquest període de temps més enllà dels carrers del centre comercial? Reusdigital.cat ha donat veu als responsables de sis comerços diferents de tres barris de la ciutat, La Pastoreta, barri Fortuny i Niloga, per saber quina és la seva opinió sobre les activitats que el passat 27 de novembre es van posar en marxa per fomentar l’activitat econòmica durant aquestes dates i sobre les propostes alternatives que engegarien en cas de poder decidir. 

Barri de La Pastoreta

Ubicats en un xamfrà entre l’avinguda Vidal i Barraquer i l’avinguda Pere Cerimoniós, la fleca i cafeteria Delicious porta oberta des del maig de 2014. El seu propietari, José Leonardo Molina, valora molt positivament l’actual campanya de Nadal perquè considera que “està complint l’objectiu d’atraure gent al centre” comercial de la ciutat. Inversament, creu que aquest atractiu passa factura als establiments dels barris perquè “no hi ha opció: o vas al centre o no disfrutes” d’aquestes accions. Des del seu punt de vista, si s’haguessin previst accions alternatives tot Reus sortiria beneficiat. Preguntat sobre quines propostes oferiria de poder-ne fer, proposa “accions enfocades als nens i assequibles” i afegeix que “ens agradaria aportar el nostre granet de sorra” d’igual forma que ara col·laboren esporàdicament amb l’associació de veïns sempre quan els hi sol·liciten ajut.

Més experimentat en estirar del carro durant la campanya de Nadal és Ramon Niubó, propietari de l’estanc número 20 de l’avinguda La Salle, que comparteix veïnatge amb els propietaris de Delicious. Niubó fa uns anys va encarregar-se de la gestió de l’enllumenat de Nadal d’aquesta zona i recorda que va esmerçar molt temps i feina per fer-ho possible. “Això no s’acaba fent si no hi ha un líder que tira endavant” i que s’implica per fer de cap de carrer, explica en base a la seva experiència personal. Més enllà de la il·luminació nadalenca, assegura que els botiguers d’una via podrien realitzar altres opcions promocionals durant aquestes dates tot i que cal pensar que totes tenen habitualment algun impediment com ara posar una catifa o un arbret ornamental.

“Cal pensar que cada acció requereix un estudi per part d’alguna àrea de l’ajuntament” explica. Al respecte de la situació comercial a la zona, Niubó afirma que “és un barri comercialment bo però que a vegades alguns botiguers no tenen paciència perquè s’ha de picar pedra”. En un terreny més global respecte el comerç reusenc, el propietari d’aquest estanc proposa accions com la vianització del raval de Santa Anna, la col·locació de millor enllumenat i la construcció d’aparcaments verticals en lloc dels subterranis.

Comerços del barri Fortuny

Tercera generació de botiguers, la propietària de la llibreria Marisa, Gloria Marín, assegura que aquests dies “no es veu alegria al barri”. Explica que el Fortuny és “un barri humil” i que les vendes d’articles com les llibretes i els diaris són fluixes perquè els consumidors poden anar a altres centres comercials a adquirir-los. “Tan sols surt la loteria”, una afirmació que aquesta redactora corrobora durant l’estona que passa a la botiga. Més que queixar-se, les paraules de Marin reflecteixen resignació i preocupació perquè “enguany l’ambient es veu pitjor” que el Nadal passat i recorda el temps en què la zona disposava de molts comerços que poc a poc han anat desapareixent.

La postura de la dependenta de la carnisseria Salvador Pàmies, un altre dels puntals històrics del comerç del barri, és més crítica. Trini Galindo demana que es faci “més partícips als barris” durant la campanya de Nadal i assegura que se senten “més aviat desterrats i deixats de la mà de Déu” perquè únicament tenen protagonisme els comerços del centre. Galindo assenyala també  “les qüestions de convivència” com una de les problemàtiques de la zona.

La zona del Niloga

A diferència de la veterania de les dues botigues del barri Fortuny, el flamant establiment de fruita i verdura Mazzedònia, situat al carrer General Moragues, 93, viu enguany la seva primera campanya de Nadal. La seva encarregada, Dolors Malet, afirma que a hores d’ara tenen poca experiència sobre aquesta qüestió perquè tan sols porten tres mesos oberts però que confien que funcioni bé. Al respecte de les accions que es podrien fer des de l’administració per dinamitzar l’àrea assegura que caldria apostar per il·luminar carrers més enllà del centre perquè alguns desemboquen en altres principals i això també seria una acció que donaria visibilitat. A nivell de zona, la col·laboració amb la resta del teixit comercial s’ha articulat molt bé en els escassos mesos que porten al barri.

Amb 36 anys de presència comercial al barri i ubicada al carrer General Moragues 74, la mestressa de la floristeria Mysotis, Cesca Camí, explica que és l’associació de veïns la que tradicionalment ha generat l’ambient nadalenc a partir de demanar col·laboració als comerços per fer una rifa i que gestiona aspectes com la música o els números de loteria. Explica que enguany encara no en sap res del fet que aquestes iniciatives tirin endavant i és crítica amb el paper del consistori: “L’Ajuntament ha de servir per a tothom i no només hi ha comerç al tomb de ravals”. Afegeix, a més, que la il·luminació s’hauria d’expandir i augmentar a la resta de carrers comercials de la ciutat.   

Unió de Botiguers

De la seva banda, el president de la Unió de Botiguers, Ernest Juncosa, afirma que ha rebut comentaris d’alguns associats sobre aquesta situació. De manera gràfica, suggereix que “el centre és el cor batega sempre” però que “cal que les artèries també se les mimi” per part de l’administració. Juncosa explica que a la ciutat hi ha 1.600 botigues i que 700 només són al centre, de les quals tan sols la meitat paguen la il·luminació. Afirma que el model d’enllumenat és obsolet i que caldria modificar-lo cara a noves edicions.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat Reus Diari Digital comerços de barri
reusdigital.cat Reus Diari Digital comerços de barri
reusdigital.cat Reus Diari Digital comerços de barri

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (2)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

J. A. Carricondo  07 de Desembre de 2015

Tots els carrers són Reus

Si els diners que inverteix la casa de la vila en promoció no contempla la majoria de carrers i establiments, és molt fàcil: que paguin en proporció a la inversió. Així l'estalvi en impostos el podrán dedicar a promocionar-se.

jajjaaja  07 de Desembre de 2015

UNIO DE BOTIGUERS,no es ho

UNIO DE BOTIGUERS,no es ho que era...no hi ha unio..tenen rao amb la queixa,,i fa anys que esta aixi....nomes existeix el centre,pero el centre ara tindra el problema de la fira..o sigui que.....