Dimecres, 20 de Juny de 2018

De les bugaderes a les rentadores i ara...a la bugaderia autoservei

  •  

  •  

Ja ho diu la saviesa popular i el sentit comú: la vida dóna molts tombs. Que els hi preguntin, si no, a les nostres àvies i mares que majoritàriament es veien obligades a anar als safarejos públics per poder realitzar la bugada domèstica. Una tasca col·lectiva que poc a poc va quedar desterrada a l’interior dels habitatges amb la popularització de les rentadores a les llars. En un nou tomb dels costums i usos socials, l’aparició de les bugaderies autoservei des de fa un temps tornen a portar la bugada a un espai col·lectiu de les ciutats tot i que –és innegable- amb més avantatges pels usuaris i sense un marcat biax de gènere.  

Actualment, la ciutat de Reus té una desena d’aquests indrets on a partir de la mòdica quantitat de 3 euros es pot rentar la roba. Hi ha, a més, la possibilitat d’assecar-la a partir del mateix preu i, excepcionalment, de poder-la planxar per una altra tarifa tot i que aquest és un servei que no hi és a totes les bugaderies. L’autoservei Laundry de l’empresa LavaXpres és un dels darrers que s’ha obert a la ciutat. Situat al número 80 de l’avinguda Pere Cerimoniós, obre de manera automatitzada cada dia a les 8 del matí i tanca portes a les deu de la nit i és una franquícia de l’empresa LavaXpres amb un total de 115 bugaderies a tot l’estat espanyol, 34 d’elles en propietat.

“És l’antepenúltim que hem obert” comenta Ricard Soteras, cap d’expansió de l’empresa qui explica que la franquícia de Reus se suma a les 3 instal·lacions que ja tenien a la ciutat de Tarragona. En relació a la cultura i al canvi d’hàbits que representa fer la bugada en un autoservei, Soteras afirma que les botigues de la província “han costat més d’arrencar” que en altres punts geogràfics de l’Estat espanyol, una peculiaritat a tenir en compte per una empresa que treballa en el sector des del 2003. “Potser encara falta una mica de cultura” entre els usuaris d’aquesta zona mentre compara la resposta amb els d’altres punts del país. A nivell del perfil dels usuaris, Soteras opina que al voltant d’un 70% són dones i explica que, a diferència de fa uns anys, el públic objectiu al qual l’empresa enfoca ara el seu negoci és el de famílies treballadores amb fills en què els dos cònjuges treballin.“La nostra filosofia és vendre temps” a aquests clients i, en la seva opinió, facilitar-los-hi aquesta tasca domèstica a un preu competitiu. Sobre la possible prevenció que dones més grans poguessin tenir a aquest sistema, Soteras desmenteix el tòpic. I és que afirma que “van venint” puntualment sobretot quan s’adonen que poden rentar “aquell edredó o aquelles cortines” que és impossible fer-ho a casa o amb un preu molt encarit si les porten a les tradicionals tintoreries.

Malgrat reconèixer que les principals incidències que reben és sol·licitud d’informació per part dels usuaris a través del telèfon d’informació, el procés de rentat és francament senzill. En primer lloc, es tria l’aparell per rentar o per assecar, es té la possibilitat de comprar el detergent al dispensador de la botiga o portar-lo de casa i es paga al caixer. Precisament, una de les novetats és l’opció de portar el sabó de casa. “Ho demanava la gent” i així qui vulgui pot portar-se’l de casa per estalvi o per evitar al·lèrgies, afirma Soteras. Amb l’objectiu de fidelitzar clients, el representant de l’empresa comenta que hi ha la possibilitat de fer ús de targetes que permeten a l’usuari planificar-se el rentat, fer un 3X2 o una happy hour... Tant les rentadores com les assecadores tenen un cicle de temps de 30 minuts exactes però per un euro més es dóna la possibilitat al consumidor d’afegir-hi 10 minuts extres. 

Oberta a mitjans de desembre de 2017, la bugaderia encara està pendent d’incorporar un parell de detalls més com ara instal·lar una petita zona infantil i un punt de recollida d’Amazon. I és que, segons assenyala Soteras, res es deixa a l’atzar i hi ha un estudi acurat per invocar un espai higiènic i endreçat i minimitzar possibles incidències. Per aquest motiu, el responsable sempre recomana no instal·lar-hi màquines de vènding i totes les botigues tenen una superfície inferior als 50 metres quadrats i d’aquesta manera no incorporar-hi un lavabo públic.

Com tants altres canvis de costums, només el temps dirà si les bugaderies autoservei han arribat a Reus per quedar-s’hi i en quin percentatge d’ús. El consumidor té ara la paraula. Dins de LavaXpres, però, s’intueix la possible saturació del mercat dintre d’un parell d’anys i la reestructuració del sector. “És possible que les bugaderies menys competitives comencin a tancar i només es consolidin aquelles més ben equipades i preparades”, un motiu pel qual, per exemple, la de Pere Cerimoniós ja té prevista la possibilitat d’ incorporar nova maquinària si és necessari.

De moment, tot aquell que vulgui invertir en aquest sector necessita entre 80.000 i 85.000 euros, dels quals uns 50.000 es destinaran a la compra de la maquinària. 

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

COMENTARIS (0)

Reportatges